Annons

Film till Kodak Junior 0 6x9cm

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanL3

Ny medlem
Hej på er!

Hittade nyligen en gammal Kamera på en loppmarknad och så som jag lyckats luska ut är det en Kodak Junior 0 6x9cm, hursomhelst ser den ut såhär https://www.pinterest.se/pin/818881144718518021/

Jag köpte den mest för att det var en cool pryl att ha som prydnad men det skulle också vara kul om det gick att ta kort med den. På en klisterlapp i kameran står följande:

Panatomic F 620
Panchromatic SS 620
Verichrome V 620
Regular N.C. 620

Jag gick till en fotobutik och säljaren sa att den typen av film hade slutat tillverkas för länge sedan. Jag skulle ändå vilja höra med er om det är någon som vet om det fortfarande går att få tag på sådan film på något sätt?

Med vänlig hälsning,
Johan
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nu är det här en djupdykning i minnet som jag inte kan garantera riktigheten i.

620 spolarna kan ta 120-film men det är lite meckigt att få det att funka.
Har för mig att 620 & 120 skiljer sig mest i spolarnas fästen.

Men jag är som sagt var inte säker på min sak, finns säkert de som har använt det o har bättre minne om det.
 

Fotografica

Aktiv medlem
Hej på er!

Hittade nyligen en gammal Kamera på en loppmarknad och så som jag lyckats luska ut är det en Kodak Junior 0 6x9cm, hursomhelst ser den ut såhär https://www.pinterest.se/pin/818881144718518021/

Jag köpte den mest för att det var en cool pryl att ha som prydnad men det skulle också vara kul om det gick att ta kort med den. På en klisterlapp i kameran står följande:

Panatomic F 620
Panchromatic SS 620
Verichrome V 620
Regular N.C. 620

Jag gick till en fotobutik och säljaren sa att den typen av film hade slutat tillverkas för länge sedan. Jag skulle ändå vilja höra med er om det är någon som vet om det fortfarande går att få tag på sådan film på något sätt?

Med vänlig hälsning,
Johan
Hej Johan! Klart Du skall fotografera med den gamla kameran. Det finns film att köpa som "nästan" passar. Den heter 120 och kameran måste ha 620-film. Du måste spola om filmen - kolla då denna YouTube-filmen: https://www.youtube.com/watch?v=h8k4cykZvDE 120-film finns att köpa här i landet hos välsorterade fotohandlare. Om Du behöver 620-tomspolar hör av Dig.
Mvh Nils-Harald Ottosson www.fotograficabloggen.blogg.se
 

JohanL3

Ny medlem
Tack snälla för alla svar! Vad glad jag blir att det funkar att fotografera med den trots allt! 120-film kommer införskaffa snarast:) Tack än en gång för vänligheten
 

Ventures

Aktiv medlem
Tack snälla för alla svar! Vad glad jag blir att det funkar att fotografera med den trots allt! 120-film kommer införskaffa snarast:) Tack än en gång för vänligheten
Som sagt, du behöver spola om filmen i mörker innan den passar kameran. Det behövs 2 st 620-spolar. En för att ta upp filmen på. Det finns en bra instruktion på brownie-sidan. Www.brownie-camera.com

Jag har en Kodak Brownie (2A) som olyckligtvis var den som använder 116-film. Det går att använda 120-film där också men är betydligt omständigare.
 
ANNONS