Annons

Tamron vs EOS R

Produkter
(logga in för att koppla)

Leif-F

Medlem
Just inhandlat en Canon EOS R och håller på att testa. Imponerad! Men, mitt Tamron 150-600 ger ERR 01 och har varit i kontakt med Tamron som säger att de inte kan ta ansvar för adaptrar. Konstig strategi kan man ju tycka. Vad finns att göra ? Någon annan med samma erfarenhet?
 

martinot

Aktiv medlem
Vet ej. Gällande Nikon Z och Canon R så har jag läst att Sigma garanterar funktionaliteten.

Har tyvärr inte hört något liknande från Tamron.

Har själv både 24-70/2,8 (G1) och 70-200/2,8 (G2) från Tamron (för Nikon F), och är riktigt nöjd med de.

Dock, med tanke på Tamrons policy att inte stödja Nikon Z och Canon R, så kommer jag inte att köpa några fler Tamronobjektiv för närvarande (har kikat lite på deras vidvinkel 2,8:a och fasta objektiv - som annars verkar grymt trevliga).

Sigma verkar dock OK att köpa.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Just inhandlat en Canon EOS R och håller på att testa. Imponerad! Men, mitt Tamron 150-600 ger ERR 01 och har varit i kontakt med Tamron som säger att de inte kan ta ansvar för adaptrar. Konstig strategi kan man ju tycka. Vad finns att göra ? Någon annan med samma erfarenhet?
Priset att betala när man köper tredjepart.

Jag tror Tamron inom någon månad kommer släppa firmwareuppdatering. M50 och andra M-kameror strulade också innan. https://www.tamron.jp/en/support/azukari.html
 

ztenlund

Aktiv medlem
Tamron har konstaterat att vissa objektiv inte fungerar som de ska med Nikon Z. Det visade sig också när Matt Granger tröskade igenom en hyfsad samling objektiv, varav några Tamron. Vissa fungerade, men andra gjorde att kameran fick frispel och fungerade inte alls.

Att Tamron inte garanterar kompatiblitet med diverse tredjepartsadaptrar är en sak, men jag undrar om personen som svarade verkligen begrep att det handlade om Canons originaladapter. Det är rimligt att de tillser att objektiven fungerar med den. Har man ett objektiv som fungerar med dockan kan de ju släppa en uppdatering när de väl räknat ut varför det inte fungerar. För andra objektiv blir det ju besvärligare eftersom de måste ta in dem på service, men så har ju tredjepartarna fått göra historiskt när deras objektiv inte har fungerar på nya kameramodeller. Dock beroende på hur gamla objektiven har varit vid tillfället.

Detta är vad Tamron har sagt officiellt om Nikon Z/FTZ:
https://www.tamron.com/news/press_release/20181004.html

Det är nog bara att avvakta och hur det utvecklar sig och det kan ju tänkas komma motsvarande meddelande om EOS R.
 

Krille

Aktiv medlem
Vet ej. Gällande Nikon Z och Canon R så har jag läst att Sigma garanterar funktionaliteten.

Har tyvärr inte hört något liknande från Tamron.

Har själv både 24-70/2,8 (G1) och 70-200/2,8 (G2) från Tamron (för Nikon F), och är riktigt nöjd med de.

Dock, med tanke på Tamrons policy att inte stödja Nikon Z och Canon R, så kommer jag inte att köpa några fler Tamronobjektiv för närvarande (har kikat lite på deras vidvinkel 2,8:a och fasta objektiv - som annars verkar grymt trevliga).

Sigma verkar dock OK att köpa.
Tamron har ingen policy om att inte stödja Canon EOS R eller Nikon Z. Det är snarare ganska självklart att de kommer att ha stöd för dessa kameror och system, Tamron lever ju på att tillverka objektiv för andra kameramärken och den här marknaden vill de säkert inte gå miste om.

Men det är helt nya kameror med delvis nytt kommunikationsprotokoll, vilket naturligtvis kan ställa till problem för Tamron och andra tredjepartstillverkare. Att de kommer att lösa problemen tvivlar jag inte en sekund på. Men det kan ju ta någon månad.
 

Leif-F

Medlem
Tamron har ingen policy om att inte stödja Canon EOS R eller Nikon Z. Det är snarare ganska självklart att de kommer att ha stöd för dessa kameror och system, Tamron lever ju på att tillverka objektiv för andra kameramärken och den här marknaden vill de säkert inte gå miste om.

Men det är helt nya kameror med delvis nytt kommunikationsprotokoll, vilket naturligtvis kan ställa till problem för Tamron och andra tredjepartstillverkare. Att de kommer att lösa problemen tvivlar jag inte en sekund på. Men det kan ju ta någon månad.
Jag skrev specifikt Canon EOS R till svenska Tandon och fick svaret att de inte kunde ta ansvar för adaptrar. De borde ha svarat att de jobbar på en lösning om de tänkt strategiskt....
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Just inhandlat en Canon EOS R och håller på att testa. Imponerad! Men, mitt Tamron 150-600 ger ERR 01 och har varit i kontakt med Tamron som säger att de inte kan ta ansvar för adaptrar. Konstig strategi kan man ju tycka. Vad finns att göra ? Någon annan med samma erfarenhet?
De har officiellt gått ut med att de kommer försöka hitta en lösning till de nya spegellösa kamerorna. Har du G2 så kan du vara säker på att det snart kommer ut med en firmware uppdatering. Har du G1 så vet jag inte om de kommer uppdatera. Iaf så lär du behöva skicka in den till service isåfall och antagligen får du betala för det.


/Stefan
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Jag skrev specifikt Canon EOS R till svenska Tandon och fick svaret att de inte kunde ta ansvar för adaptrar. De borde ha svarat att de jobbar på en lösning om de tänkt strategiskt....
Fast Tamron kan väl rimligtvis inte ta ansvar för adaptrar när de själva inte tillverkar några adaptrar?
 

martinot

Aktiv medlem
https://petapixel.com/2018/10/05/sigma-lenses-fully-compatible-with-nikon-z-but-tamron-lenses-arent/

Sigma and Tamron are both popular manufactures of third-party lenses that are used by Nikon DSLR shooters. But customers of the two brands may have different experiences migrating their lens collections over to Nikon’s new Z Series mirrorless ecosystem.

Sigma lens owners shouldn’t have any issues with the switch. The company released a statement in late September 2018 announcing that all current Sigma lenses work properly on the Nikon Z7 using Nikon’s FTZ mount adapter.
 

Staffan Zetterlund

Aktiv medlem
Fast Tamron kan väl rimligtvis inte ta ansvar för adaptrar när de själva inte tillverkar några adaptrar?
Klart man inte måste ta ansvar för sina objektiv, men vill man fortsätta sin verksamhet så bör man nog fixa så det fungerar med kameratillverkanas egna adaptrar skulle jag nog tro.Vem skulle man annars tillverka sina objektiv till tycker du ?
 

Leif-F

Medlem
Fast Tamron kan väl rimligtvis inte ta ansvar för adaptrar när de själva inte tillverkar några adaptrar?
?! Nu är det kameramodellen som deras objektiv inte är kompatibla med och åtgärdar man inte detta, ja, då är man kanske ute ur leken. Jag angav ju klart och tydligt att det gällde Canon EOS R.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
?! Nu är det kameramodellen som deras objektiv inte är kompatibla med och åtgärdar man inte detta, ja, då är man kanske ute ur leken. Jag angav ju klart och tydligt att det gällde Canon EOS R.
De har ju en ny modell som sagt, G2an som man kan uppdatera firmware vid behov när nya icke kompatibla modeller kommer ut.
När de tillverkar sina objektiv så gör de ju dom kompatibla med de kameramodeller som finns ute. Så här har det alltid varit med 3:e parts tillverkare som inte har samarbete med originaltillverkaren eller har öppna standarder. De måste ju göra en s.k. reverse engineering på gejerna för att få det att fungera.
I många år har man både Sigma och Tamron uppdaterat sin firmware för att få det att fungera, men det är bökigt och man får ju lämna in sina grejer för detta. Därför flera kommit med Tap-in/USB-docka så man kan göra detta själv och lite andra förändringar i objektivet.
Tamron kommer defintivt se över hur de ska lösa det. Frågan är däremot om de kommer uppdatera äldre objektiv.

/Stefan
 
ANNONS