Annons

Canon till Sony?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hagelstam

Medlem
Jag gjorde bytet från canon till sony

Då köpte jag a7r2 och några objektiv, men jag behöll några canon objektiv också. Tycker 17-40 fungerar jättebra, 135f2 var bra, 85 1.8 var klockren, lika snabb som deras egna 85.

Bildkvalitén är bra, men okonsekvent, det är mycket pill och grej, och än idag fattar jag inte riktigt alla fokuspunkter och inställningar. Det är lite lurigt faktiskt, sen så tar batterierna slut snabbare än vad man tror, så ha flera stycken.

Annars är den bra, om du har tid på dig att komponera bilder osv så kör på Sony. Mc-11 adapter fungerar bra!

Själv bytter jag nyligen till Fuji, eller ja använder sony till arbete bara, men Fuji är magiskt =) Man vill bara ha kameran och fota, och det känner jag inte med Sonyn faktiskt.
Jag har även sneglat på fuji, funderade på x-t2 att börja med då x-t3 är lite dyr för mig som student just nu. Är objektiven för fuji system prisvärda eller sticker dem iväg med priserna som Sony objektiven?
 

Bengf

Aktiv medlem
Menyerna är förbättrade i A7RIII och A7III, autofokus inställningarna skall också vara bättre samlade, även om något återstår. tidigare var ju AF-inställningarna hopplöst utspridda, Fotosidans Magasin med Martin Agfors tester berömde dom nya menyerna som klart mycket bättre än tidigare i alla fall.
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Jag har även sneglat på fuji, funderade på x-t2 att börja med då x-t3 är lite dyr för mig som student just nu. Är objektiven för fuji system prisvärda eller sticker dem iväg med priserna som Sony objektiven?
Den som köper en Skoda tycker det är mer prisvärt än en Ferrari och omvänt.
Till Sony finns numera flera alternativ från 3:e partstillverkare, därtill gör Sony flera olika serier (tex. G, G Master, Zeiss-samverkan) med olika pris/prestanda. Att fullformatsoptik ofta är dyrare att tillverka än APS-C kan bero på att det går åt mer material för att teckna ut ett dubbelt så stort format som APS-C.
 

martinot

Aktiv medlem
Den som köper en Skoda tycker det är mer prisvärt än en Ferrari och omvänt.
Till Sony finns numera flera alternativ från 3:e partstillverkare, därtill gör Sony flera olika serier (tex. G, G Master, Zeiss-samverkan) med olika pris/prestanda. Att fullformatsoptik ofta är dyrare att tillverka än APS-C kan bero på att det går åt mer material för att teckna ut ett dubbelt så stort format som APS-C.
Tror frågan ställdes främst gällande hur det ser ut på Fujisidan.

Angående det så är det ungefär som hos Sony och övriga tillverkare; det finns både billiga och optiskt lite sämre optik, och dyrare och lite bättre optik.

Gillar massor av Fujis fina objektiv, men när det gäller prestanda/krona (oavsett billigt eller dyrt), så skulle jag påstå att både Canon och Nikon fortfarande ligger snäppet överst, före alla andra.

Det betyder dock inte att inte Fuji (eller andra tillverkare som Sony, Panasonic och Olympus) har prisvärda objektiv. Fuji har ett antal guldkorn till relativt låga och helt överkomliga priser.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det släpps så otroligt många objektiv från så många olika tillverkare och passande adaptrar , detta har ju blivit som en egen affärsidé ser det ut som, och visst har det ökat sedan Sonys intåg, det är ju omöjligt att hänga med i den är cirkusen, det staplas objektiv och adaptrar, dom är firmorna har också ökat på att bygga till allt fler märken, läser man passande till Sony E så fins dom även till Fuji, Olympus med mera.


Det har funnits adaptrar sedan länge det vi också, vem som var först med vad har ingen betydelse utan hur det ser ut nu, mycket manuella objektiv handlar det om, men allt fler med autofokus kommer också blanda annat Samsung har flera.
 

Hagelstam

Medlem
Tror frågan ställdes främst gällande hur det ser ut på Fujisidan.

Angående det så är det ungefär som hos Sony och övriga tillverkare; det finns både billiga och optiskt lite sämre optik, och dyrare och lite bättre optik.

Gillar massor av Fujis fina objektiv, men när det gäller prestanda/krona (oavsett billigt eller dyrt), så skulle jag påstå att både Canon och Nikon fortfarande ligger snäppet överst, före alla andra.

Det betyder dock inte att inte Fuji (eller andra tillverkare som Sony, Panasonic och Olympus) har prisvärda objektiv. Fuji har ett antal guldkorn till relativt låga och helt överkomliga priser.
Ja jag tänkte lite så, Canon har ju en massa obektiv på blocket till exempel eftersom andrahandsvärdet är så pass bra på objektiv, men det kanske inte finns lika mycket fuji objektiv på marknaden och måste därför köpas nytt till full pris. Lite så jag funderar.
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Ja jag tänkte lite så, Canon har ju en massa obektiv på blocket till exempel eftersom andrahandsvärdet är så pass bra på objektiv, men det kanske inte finns lika mycket fuji objektiv på marknaden och måste därför köpas nytt till full pris. Lite så jag funderar.
Har sett en hel del beggade Fujigluggar på Tradera senaste veckorna
 

martinot

Aktiv medlem
Ja jag tänkte lite så, Canon har ju en massa obektiv på blocket till exempel eftersom andrahandsvärdet är så pass bra på objektiv, men det kanske inte finns lika mycket fuji objektiv på marknaden och måste därför köpas nytt till full pris. Lite så jag funderar.
Köpt flera Fujiobjektiv till riktigt bra pris på Tradera, så det finns absolut.

Däremot så är Canon och Nikon störst, men det gäller endast deras DSLR-objektiv skall tilläggas (finns knappt ens nya objektiv för deras nya spegellösa, och än mindre beg. skulle jag misstänka).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Menyerna är förbättrade i A7RIII och A7III, autofokus inställningarna skall också vara bättre samlade, även om något återstår. tidigare var ju AF-inställningarna hopplöst utspridda, Fotosidans Magasin med Martin Agfors tester berömde dom nya menyerna som klart mycket bättre än tidigare i alla fall.
Men är inte detta bara en konfigurationsfråga? Jag har för mig att det vid sidan av de konfigurationsmöjligheter vi haft länge i exv A7-orna även har "My menues" -möjligheter att bygga helt egna menysamlingar. Har någon som har Iii-or kanske testat detta tro?

Jag är nästan aldrig i menyträsket och jag undrar lite varför andra är det. Det enda jag måste dit för är för min del Format.
 

Bengf

Aktiv medlem
Som motpol hur jag fotograferar, så har jag bara lagt möjligheten att snabbt kunna ändra mellan Jpeg/Raw på AE/L knappen på min gamla A77, jag kör mest med halvautomatik A-bländare och S-tiden, för jpeg så provade jag bara fram ett för mig någorlunda allround inställning som fungerar för dom flesta bilderna, +/- kompensation eller Iso-ändring är så smidigt med trycka knapp/rulla hjul, som många är vana vid som klassiska sätt att ändra vissa inställningar, knapparna på A77 har olika utformning på toppen, några är liksom lite urholkade, men nu har jag sämre känsel i fingertopparna än ungdomstiden visserligen.


Så även med så lite konfigurering är jag sällan inne i menyerna, så pass lite att jag glömmer vad som fins att joxa med, så jag går in i bland bara för att titta på vad som fins, kolla bilder, formatering i hemmets lugna vrå.


Det som var extra tokig med A7 som jag förstått var väl hur Sony obegripligt spred ut autofokus inställningar i så många olika flikar, det blev ju ett jäkla knäppande och hoppande mellan flikar, såg på youtube när någon ville vara behjälplig med dom bästa inställningarna, Å andra sidan kunde man läsa om Canons MKIV och att dom hade en 40 sidor lång manual om enbart autofokus.



Jag har aldrig använt någon A7 kamera, så jag har inga personliga erfarenheter av dom, sedan är jag en långsam fotograf som sällan har bråttom och kör mycket sällan bildserier, skulle inte ha några problem med att fokusera manuellt eller med många bilder, fast autofokus vill jag inte vara utan.
 
Senast ändrad:

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Fast det tråkiga är t ex att även om jag konfigurerat en knapp att välja AF område så blir det en massa pillande för att välja rätt. En spak som Canon har i bl a 7DII vore toppen.
 

riddler

Aktiv medlem
Jag har även sneglat på fuji, funderade på x-t2 att börja med då x-t3 är lite dyr för mig som student just nu. Är objektiven för fuji system prisvärda eller sticker dem iväg med priserna som Sony objektiven?
Jag har ägt x100s förut så var redan lite bekant med fuji och älskade bilderna där. Slog till xt-2 och 10-24 f4, 35 1.4 som är helt magisk, 56 1.2 som också är helt magisk och kitobjektivet, hörde mycket gott om den, och den är fanemig fantastisk också! Vilken bildstabilisator i den! Alla objektiv är verkligen top notch och de är fantastiskt byggda.

Köp begagnade fuji objektiv och de håller samma pris i flera år, de går alltid att sälja.

Som student hade jag köpt xt1 och 18-55 och ett fast glugg, kanske 35 1.4.
 
ANNONS