Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fattigmans spegellös Canon FF, EOS M med speedbooster

Produkter
(logga in för att koppla)

Astroscapist

Aktiv medlem
Blir nu mer tillgänglig för de flesta via Viltrox.
Förr kunde man bara köpa specialbyggda från privatpersoner och/eller utan AF.

Har haft kontakt för flera år sedan med matebones som sa att de höll på att fundera på att utveckla en sådan adapter, men förmodligen så ansåg de inte att det fanns en marknad för det.

Med adaptern så kan man alltså använda EF-objektiv med AF med en faktor på 0.71. det blir ca en "crop-faktor" på 1.1.

http://www.viltrox.com/en/index.php?m=index&a=show&cid=145&id=228

/Stefan
 

gamleJ

Aktiv medlem
Priserna på nya fullformatshus och optiken börjar dra iväg på sådant sätt att många entusiaster nog får nöja sig med billigare alternativ. Skulle tex m5mkii komma med riktigt bra af och lite mer PRO-känsla så skulle det kunna vara ett alternativ för mig. Då är lösningar som denna intressant i de lägen då lite mer ljusinsläpp är avgörande för resultatet. Det lär ju komma med nackdelar såklart men så är det ju med fattigmanslösningar.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Denna lösning är ju perfekt för de som redan äger EOS och redan kör med EF adapter.
M50 har ju 4k video, bra dual af, och en flippy screen.


/Stefan
 

gamleJ

Aktiv medlem
Denna lösning är ju perfekt för de som redan äger EOS och redan kör med EF adapter.
M50 har ju 4k video, bra dual af, och en flippy screen.


/Stefan
Har suttit med fingret på beställningsknappen för en m50 många gånger inte minst efter att den fått stöd för direktfångst i LR. 5dsr är sannerligen inte rolig i min lilla hemmastudio när låga vinklar krävs. En vinklingsbar skärm med touch i de lägena skulle underlätta mycket. Många vanliga fotosituationer skulle bli lättare också. Den är dock lite liten att hålla och verkar lite osmidig att sköta manuellt. Inomhus görs så få manuella inställningar att det kan kvitta men utomhus kan det nog irritera när jag är van vid annat. Har noll med speedboostern att göra dock :).
 

PMD

Aktiv medlem
Har suttit med fingret på beställningsknappen för en m50 många gånger inte minst efter att den fått stöd för direktfångst i LR. 5dsr är sannerligen inte rolig i min lilla hemmastudio när låga vinklar krävs. En vinklingsbar skärm med touch i de lägena skulle underlätta mycket.
Om du kör med direktfångst så kan du väl använda datorn som "sökare"?
 

gamleJ

Aktiv medlem
Om du kör med direktfångst så kan du väl använda datorn som "sökare"?
Jag kan ta bilder från datorn men ser bara bilderna som laddas in. Tror det är eos utility du tänker på. Har inte använt det programmet på länge men har för mig att det går att se vad kameran ser i realtid. Mig veterligen så fungerar inte LR och eos utility bra tillsammans. Sen är ju kontakten med den som fotas viktig. Sitter jag och tittar på en skärm tappas den kontakten. I min trånga hemmastudio är också vinklarna avgörande om objektet ska hamna rätt framför bakgrunden. Är kameran fast i en position och objektet rör sig mycket hamnar objektet fel gentemot bakgrunden. Jag som fotograf måste följa med kameran sekundsnabbt. Jag vet inte hur effektivt det går att följa via skärmen på en m50? Kanske har jag en övertro på den tekniken.

Tråden handlar om speedboosters så det är nog läge att flytta konversationen om du har följdfrågor/synpunkter.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Mkt intressant! Jag har en M50 (f.ö. trevlig kamera) och en sån här adapter vore ett ypperligt komplement till dem "vanliga " adaptern, om inte annat
 
ANNONS