Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Imack 27" SSD 1TB

Produkter
(logga in för att koppla)

BÅS

Aktiv medlem
Tänkte försöka förlänga livet på min Imac 27" från 2009 (sent) genom att montera in en ny HD SSD 1TB som ersättning till originalet. Någon som erfarenhet av denna operation
 

bjorso

Aktiv medlem
Tack
Blev burken som ny?
Ja, faktiskt! Det enda jag saknar är Retinaskärm men det är en annan historia! Det du behöver för ett byte till SSD är en 3.5" monteringsram och temperatursensorn. Plus verktygskitet.

Jag var lite rädd för att få in damm mellan LCD och skyddglaset men det gick att hantera med en microfiberduk.

Jag började med att klona SSD-disken utanför datorn med en sladd SATA-USB och Carbon Copy Cloner. Sedan kan man testa resultatet genom att välja den disken som startdisk, kommer inte att kännas direkt snabbt med det beror på USB och inte på disken. Känns det OK är det bara att börja utföra diskbytet.
 
ANNONS