Annons

Hur deletar man flera bilder med 5div?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Ibland händer det att jag glömmer formatera minneskortet, börja ta bilder och kommer på det när det är fullt. Hur kan jag välja flera och tag bort de snabbt? Om det skulle gå att välja alla from ett datum så vore det bäst.


Harar att behöva ta bort 600 bilder en och en.
 

PMD

Aktiv medlem
Om du behöver ta bort flera hundra bilder så kanske det är enklast att stoppa in kortet i en minneskortsläsare ansluten till en dator och radera med datorn.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Jag vet att det går i datorn, problemet är det att det händer ibland att jag glömmer formatera kortet när ute och fotograferar utan dator. Finns det något bra sätt?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag vet att det går i datorn, problemet är det att det händer ibland att jag glömmer formatera kortet när ute och fotograferar utan dator. Finns det något bra sätt?

Snabbaste sättet om man har väldigt många fler bilder från föregående fotografering än den nuvarande är att skydda de du redan tagit och radera resten.

/stefan
 

apersson850

Aktiv medlem
Kommer du på det lite tidigare än när kortet är fullt kan du byta till en ny mapp då.
När du sen har tillfälle att radera behöver du bara skydda de bilder som ligger i originalmappen, och sedan radera alla bilder i den mappen. De du skyddade ligger kvar, och de som ligger i den nya mappen du skapat berörs inte heller.
Sen kan du "oskydda" en hel mapp i taget, så det är ganska enkelt att ta bort igen.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har inte min 5D IV framför mig men om jag minns rätt så kan man ställa in så att bilderna lagras i en mapp per dag och att man också kan ta bort bilderna en mapp i taget. Det gör ju operationen lite enklare om man glömt att tömma.

För egen del har jag gjort som vana att alltid formatera kortet i kameran efter att jag laddat över bilderna till datorn. Dessutom använder jag normalt sett alltid CF kortet och har ett SD kort i kameran som jag använder bara i nödfall. Med storleken på dagens kort skall det mycket till för att jag får slut på plats. Fotar jag sport, ja då har jag alltid med mig extra kort men till vardags så räcker gott det gott med de som sitter i kameran.

PS. Kul att du skaffat en Canon Jonas! :)
 

JensEkberg

Aktiv medlem
Då dör inte Canon denna veckan iaf....

om du nu skaffat en Canon Jonas, men kanske nästa vecka...

Ibland händer det att jag glömmer formatera minneskortet, börja ta bilder och kommer på det när det är fullt. Hur kan jag välja flera och tag bort de snabbt? Om det skulle gå att välja alla from ett datum så vore det bäst.


Harar att behöva ta bort 600 bilder en och en.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Kul att du skaffat en Canon. Hur som haver löser det inte ditt problem men M5 har en funktion där man väljer mellan bild A och bild E och tar därefter bort A B C D E i ett svep. Kanske Powershot-firmwaren som spökar eller alla kameror nyare än 5DIV som fått det.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Ska kolla de där tipset med mappar!


PS: har haft 5dIV över ett år :)
Innan 5dmkiii och innan det mkii.

Har Sony a7rii och a7riii också
 
ANNONS