Annons

Fota solen med teleskop

Produkter
(logga in för att koppla)

gliz68

Aktiv medlem
Letat hållare till filter och filter. Inte hittat något som jag kan få hem till en billig peng snabbt så jag byggde en.

Wish har några som jag kanske köper en av längre fram men för tillfället har jag byggt en av en burk och ett CD-fodral. Fixade solfilm som man sätter på bilrutor 5% och 15% genomsläpp av ljus. Gör några varianter ned dubbla kanske trippla lager.

Kolla bilden.
Limmet håller på att torka nu.
CD-hållaren sitter där nu för att hålla grejerna på plats.
 

Erik X

Aktiv medlem
Tänk bara på att det blir varmt om du sätter filtret nära fokalpunkten, har varit med om att filter av den sorten man skruvar fast på baksidan av okularet spricker av värmen. Sitter filtret framför objektivet så är det förstås inget problem :)
Har du kollat på svetsglas? Finns i olika svärtningsgrad och kostar ingen förmögenhet..
 

gliz68

Aktiv medlem
Varför inte skaffa filter som är avsett för ändamålet ock filtrerar rätt våglängder.
Synd att skada ögon pga snålhet.
Handlar inte om snålhet. Handlar om att det är över en månads leveranstid när man köper från kina. Smal budget som sjukpensionär så det är köp från kina som gäller. Solfilmen har uv-skydd.
 

Ventures

Aktiv medlem
Handlar inte om snålhet. Handlar om att det är över en månads leveranstid när man köper från kina. Smal budget som sjukpensionär så det är köp från kina som gäller. Solfilmen har uv-skydd.
Full förståelse för det men det kan bli dyrt i längden att köpa fel.
De kinesiska (lågpris) företagen tar inget produktansvar och kan skicka vad som helst. Uv stoppas av vanliga glasögon också men det är ingen som skulle använda sådana för att kika på solen.
 

gliz68

Aktiv medlem
Full förståelse för det men det kan bli dyrt i längden att köpa fel.
De kinesiska (lågpris) företagen tar inget produktansvar och kan skicka vad som helst. Uv stoppas av vanliga glasögon också men det är ingen som skulle använda sådana för att kika på solen.
Ett filter färdigt.
Hållaren ligger och torkar.
 

snap01

Aktiv medlem
Om du ska fota solen måste du har riktiga filter läs texten ur länken jag länkar. Fotade solförmörkelsen skaffade specialfilter till min 300 2,8 optik då. Ta inte texten personligt lite kul skrivet med att man kan bli enögd ;)
solen är stark inget man tittar på utan skydd/bra glas.

Unless you are an idiot, intent on becoming a one-eyed idiot, don't use anything but a properly designed visual filter to look at the sun! Check out any issue of "Astronomy" or "Sky and Telescope" magazine for suppliers of solar filters for visual use. You can also check this link to a NASA site for a list of solar filter suppliers.

https://www.photographytalk.com/forum/photography-general-discussion/270629-what-filter-is-needed-to-photograph-the-sun

https://www.bhphotovideo.com/explora/photography/tips-and-solutions/how-photograph-sun
 

gliz68

Aktiv medlem
Fick ett par bilder med mitt hemmabyggda filter. Dom filter jag gjorde blev antingen för mörka i kombination eller släppte igenom för mycket ljus för att bli bra bilder. Ska göra ett par till som kanske blir bra i kombilation med dom jag redan gjort. Solen har varit borta sedan dom första testbilderna.
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Kan rekommendera Baader solfilterfolie från Astrosweden. Leveranstid 2 dagar. Den är helt säker och jag har använt den på flera solförmörkelser. Skulle aldrig riskera varken ögon eller kamerasensorn på CD-skivor och svetsglas eller billig import från osäker Kinaleverantör. Inte värt det.
 
ANNONS