Annons

Billig kvalitetsframkallning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Magrom

Medlem
Jag funderar på hur jag kan dra ner på fotokostnaderna utan att förlora i kvalitet. Som situationen är just nu är egen framkallning och kopiering inte aktuell.
Oftast kör jag Fuji superia 200 ASA men har tänkt byta till Reala 100 ASA (dyrare! bättre?). Jag lämnar in rullarna på Fuji fotocenter för 3-dagarn framkallning då jag fått för mig att det ger bättre kvalitet på både framkallning och kopior. Detta är dyrt (89 kr för en 24 rulle). Min tanke är att köpa Fuji fotopåsar i storpack (490 kr 10 st.).
Vad är bäst tycker du?
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
De där fujipåsarna går med största sannolikhet till Fujifilms megastora postlabb i Ånge. - Jag använder dem till diafilm och tycker att de kan hantera den rätt ok.

Däremot litar jag inte på dem när det gäler att göra kopior från färgneg.

Hur är ditt Fuji Fotocenter? Verkar de sitta och korrigera (exponering, färgfiltrering) manuellt, eller stoppar de i filmen och trycker på en knapp?

Mitt tips är att försöka hitta ett lokalt minilabb där personalen själva sitter och hanterar kopieringen.
 

Magrom

Medlem
Jag frågade någon gång om det. De sa att de har bättre koll än om man skickar till "megalabbet". Men hur bra koll de har vet jag inte.
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Jag skulle helt enkelt fråga dem om de själva sitter och jobbar med bilderna och om de gör om misslyckade kopior eller om de kör på automatik.

Jag är inte helt säker på hur det funkar men visst ger även analoga labb någon sorts "preview" av hur bilden ser ut, eller?

Kolla om de har ett digitalt eller analogt labb.
 
ANNONS