Annons

Behöver hjälp med objektiv, tacksam för hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

filipsfoton

Ny medlem
Behöver hjälp med val av objektiv, tacksam för hjälp!

Hej!

Jag har rätt nyligen uppgraderat mig till en nikon d5100 och funderar på att köpa ett nytt objektiv.
Jag funderar på ett 35mm eller 50mm men kan inte riktigt bestämma mig!
Jag vill kunna ta porträttbilder men ända kunna ta bilder en bit ifrån utan att det blir för inzoomat( är väldigt dålig på att förklara skriftligt)
Vill gärna ha tips och råd om vad ni själva hade gjort!

tack på förhand, Filip
 
Senast ändrad:

blaufish

Aktiv medlem
50mm/1.8 kan du hitta *väldigt* prisvärt. Det är lite väl inzoomat på aps-c kameror, men bra för porträtt.

28, 30, 35 borde vara fina brännvidder om man på APS-C vill trycka av ett foto som ger känslan av att betraktaren är där, står på platsen. (Perspektiven borde påminna om 45, 50mm på fullformat)
 

filipsfoton

Ny medlem
50mm/1.8 kan du hitta *väldigt* prisvärt. Det är lite väl inzoomat på aps-c kameror, men bra för porträtt.

28, 30, 35 borde vara fina brännvidder om man på APS-C vill trycka av ett foto som ger känslan av att betraktaren är där, står på platsen. (Perspektiven borde påminna om 45, 50mm på fullformat)
Tack för svar! har du förslag på något objektiv?(måste vara autofokus)
måste vara ett AF-S eller AF-Iobjektiv har jag för mig
 

perstromgren

Aktiv medlem
Ställ in ditt objektiv på 35mm (och låt det vara där ett tag) och ta några bilder så kan du kolla om det är en lagom brännvidd.

Gör samma sak med 50 mm, så har du snart svaret!

Per.
 

filipsfoton

Ny medlem
Ställ in ditt objektiv på 35mm (och låt det vara där ett tag) och ta några bilder så kan du kolla om det är en lagom brännvidd.

Gör samma sak med 50 mm, så har du snart svaret!

Per.
funderar på ett 35mm för det är med "utzoomat"
nu är frågan ifall det blir lika fin skärpa på en och samma punkt som det blir med ett fast 50, eller det kanske beror på bländaren?
 

perstromgren

Aktiv medlem
funderar på ett 35mm för det är med "utzoomat"
nu är frågan ifall det blir lika fin skärpa på en och samma punkt som det blir med ett fast 50, eller det kanske beror på bländaren?
De fasta 35 och 50 (det finns ett flertal) har alla bra skärpa, så det behöver du nog inte bekymra dig om.

Välj efter brännvidd, du.

Per.
 

horvendile

Aktiv medlem
Båda Nikons nya 35/1,8 och 50/1,8 har fått väldigt fina omdömen för optiska prestanda, och de kostar båda samma lika (typ 1600-1800 kr).
Jag har trettifemman, för jag ville ha ett objektiv lämpat för innefotografering och andra situationer där jag vill få med ett lite större sammanhang utan att backa ut ur huset. 50 mm på DX-hus tycker jag är för smalvinkligt för det. Men skulle jag varit ute efter ett porträttobjektiv skulle jag tagit 50 mm i stället.
(Nu använder jag i stället Tamrons 90/2,8 makro för porträtt, men det är ett helt annat djur.)

För att bestämma mig gjorde jag som föreslagits - jag körde med min normalzoom omväxlande på 35 och 50 mm och kände efter vad jag gillade bäst. Bra metod när det är fråga om preferenser snarare än prestanda.
 
ANNONS