Annons

AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G ??

Produkter
(logga in för att koppla)

jessicah94

Ny medlem
Är ni som har det nöjd med objektivet?
Min tanke är att använda det på katthemmet samt hemma på våra katter. (alltså inomhus i halvtaskigt - taskigt ljus.)
Det lär ju vara bättre i inne-ljus än mitt 18-55mm f/3.5-5.6 iallafall.
 

Peterus

Aktiv medlem
Ja, det är jättetrevligt. Dock inte lika vidvinkligt som ditt andra. Sätt det på 35 mm och testa om det passar dig
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Det är mycket bra.

Jag bländade ned 1/3 steg till f/2 för det mesta. På f/1.8 var mitt ex ganska mjukt.

Det spöar absolut ditt kitobjektiv för inomhusfoto kvällstid. Inget att fundera på. Du kommer inte ångra dig :)
 

Anders_67

Medlem
Är ni som har det nöjd med objektivet?
Min tanke är att använda det på katthemmet samt hemma på våra katter. (alltså inomhus i halvtaskigt - taskigt ljus.)
Det lär ju vara bättre i inne-ljus än mitt 18-55mm f/3.5-5.6 iallafall.
Jag är mycket nöjd med mitt exemplar,ljusstarkt o skarpt.Normal bildvinkel på DX formatet./Anderrs
 

eskil23

Aktiv medlem
Skarpt är det inte, inte på full öppning i alla fall. I dåligt ljus vinner det trots allt över kitt-objektivet eftersom optisk oskärpa är att föredra framför rörelseoskärpa eller brus. På f/2,8 är det dock både skarpare och ljusstarkare än 18-55:an.

För mig tycker jag dessutom att 35 mm är lite långt för att passa som normalobjektiv, jag skulle föredra något runt 28-30 mm i stället.
 

Saarikko

Aktiv medlem
Bra glugg att ta porträtt med om man vill ha bokeh runtom.
Funkar även för annat också, inte bara porträtt. Använde objektivet på en kvällsvandring i Gamla stan i Stockholm några veckor sedan och det funkade utmärkt att fota både människor och byggnader med.

Dock är gluggen en allt för vanlig nu mera. Följer de flesta DX kameror som kitglugg. En 50/1.4 är ljusstarkare och hela 50:an är jämnare än 35:an.
 

correctamundo

Aktiv medlem
Riktigt bra och prisvärd glugg. Presterar mycket bra redan från full öppning i centrum. Bländar du ned blir den skarp runtom och centrumskärpan blir än bättre.
 

sumpan

Aktiv medlem
Det är ett roligt och prisvärt objektiv, men förvänta dig inga underverk. Om katterna rör sig det minsta så kommer du ha svårt att få bra bilder. Om de håller sig stilla kanske bildstabilisering skulle vara bättre. Beror ju på om du vill ha bakgrundsoskärpa och vilken kamera du har.
 

Prauter

Aktiv medlem
Jag älskar objektivet. Har använt det som mitt enda objektiv i flera år nu och för mig funkar det bra med 35mm. Du kommer kunna ta fina porträtt på katterna då djur med päls gör sig väldigt bra med kort skärpedjup (i mitt tycke). Med tanke på priset så blir det ju inte så stora hål i plånboken heller, men om du är osäker ändå så finns det säkert begagnade ännu billigare.
 
ANNONS