Annons

Köpråd scanner (fotoalbum, lösa bilder, ev. negativ)

Produkter
(logga in för att koppla)

Grissly

Aktiv medlem
Hej,
jag tänker köpa en flatbäddsscanner till min fru. Hon vill scanna in alla foton ifrån gamla fotoalbum (foton från ca 1980-2000), samt många lösa foton, mest från slutet av 90-talet. Alla foton är tagna med relativt billiga kompaktkameror och det är mest familje- och turistbilder. Bilderna ska användas i "fotoböcker" (dvs sådana man skapar online och beställer) samt för att titta på via dator/TV. För de allra flesta fotona finns förmodligen negativen kvar, några är tagna på APS-film, men de flesta på "vanliga" negativ.

Jag har föreslagit alternativet att fota av dem, men hon tycker det blir för trassligt, så det är scanner och inget annat som gäller.

Vilken scanner kan vara lämplig till detta? Bör den även ha möjlighet att scanna negativ eller blir det hyfsad kvalitet om man scannar fotona? Vilja andra tekniska fakta (ppi/dpi) med mera är viktigt att tänka på vid köp? Brukar det följa med lämplig programvara för att exempelvis enkelt kunna dela upp en albumsida i enskilda foton samt kunna göra grundläggande korrigeringar (gärna till stor del automatiskt). Hon är inte oteknisk på något sätt, men absolut ingen photoshop-person (saknar intresse).

Något som är prioriterat är alltså att det går enkelt och smidigt att scanna utan för mycket tekniskt trixande. Prisnivå ej så noga, typ max 5.000 kr. Enkelheten och tidsåtgången är viktigast.

Tack på förhand!
Björn
 

Grissly

Aktiv medlem
Denna blev det....

Det blev till slut en Canon Canoscan 9000f Mark ii (prisnivå ca 2.000 kr). Vi har hittills bara scannat vanliga pappersbilder och är mycket nöjda. Snabb, tyst och lättanvänd.
 

Ventures

Aktiv medlem
Kvalitetsmässigt kan det finnas mycket att vinna på att skanna negativen, om de finns kvar. De har ju legat mörkt och inte blekts som papperskopior oftast gjort.
Men är de skannade pappersbilderna tillräckligt bra så finns det ju ingen anledning att skjuta över målet.
 
ANNONS