Annons

"Gammal" vs. "ny" ISO?

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas L

Medlem
En liten fråga från en "gammal" systemkameraägare.

Har i dagsläget en EOS 50D, som jag är sugen på att byta ut till en nyare för att dels kunna filma, men även få en mer ljuskänslig sensor då jag fotograferar mycket i svagt ljus.

I de äldre modellerna får man en hel del brus på ISO 3200 (max), och min fråga är då hur de är i de nyare modellerna (t.ex. 750D eller 200D) när man ställer in dessa på ISO 25 600 (max)?

Är de nya modellernas ISO 3200 lika ljuskänsligt som på min nuvarande kamera, men med betydligt mindre brus? Och hur mycket brus kan man generellt säga att de blir på de riktigt höga ISO-talen?

Tack på förhand!

/ Niklas
 

Smw

Aktiv medlem
En liten fråga från en "gammal" systemkameraägare.

Har i dagsläget en EOS 50D, som jag är sugen på att byta ut till en nyare för att dels kunna filma, men även få en mer ljuskänslig sensor då jag fotograferar mycket i svagt ljus.

I de äldre modellerna får man en hel del brus på ISO 3200 (max), och min fråga är då hur de är i de nyare modellerna (t.ex. 750D eller 200D) när man ställer in dessa på ISO 25 600 (max)?

Är de nya modellernas ISO 3200 lika ljuskänsligt som på min nuvarande kamera, men med betydligt mindre brus? Och hur mycket brus kan man generellt säga att de blir på de riktigt höga ISO-talen?

Tack på förhand!

/ Niklas
Hej !

Ett eller två steg jmf 7d2 bör man kunna räkna med. Bruset i 7d2 är rätt "snyggt", påminner
lite om filmkorn.
Jämfört med 40D så 16000 rätt så lika som 1600, men 50d kanske är bättre.

https://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Canon-EOS-750D-versus-Canon-EOS-7D-Mark-II-versus-Canon-EOS-50D___1010_977_272

//MW
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Lika ljuskänsligt

Skulle vilja vara lite mer realistisk än föregående talare. Samma iso ger samma exponeringsvärden som på din gamla kamera men med lite mindre brus. Jämför med din 50D så uppskattar jag att de nyare kamerorna kanske i bästa fall kan ge 2 steg bättre brus. DVS 800 iso på 50D bör ge ungefär samma brus som 3200 iso på en nyare.
 

taz_k

Aktiv medlem
Det finns fler aspekter än brus när det gäller kvalité på höga ISO t.ex hur stor färgrymden är samt hur storleken på dynamiskt omfång. Båda dessa lär också ha förbättrats avsevärt sedan 50D.
Jag kan tycka att mängden brus är det minst viktiga av de tre. Att färgerna är rena och klara är mycket viktigare för mig.

Sony A7r II ligger nära state-of-the-art och ger fina bilder till ISO 6400 och användbara upp till 12800. En APS-C kan antas ha ett steg sämre prestanda. Dvs bra upp till 3200 och acceptabelt upp till 6400 (om sensorn är riktigt bra).
 

Erik X

Aktiv medlem
Jomen förresten.. Cyberphoto i Umeå har ju kvar sina gamla kameratester under 'utgångna modeller'. Hatten av för Umeborna :-D
50D (stilleben längst ner på sidan).
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=50D
Nyare kameror t.ex. 5D3
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=5dmk3

Men se upp, det som ser ut som sensorbrus på de mörka partierna är i vissa fall fysiskt hushållsdamm :-D Sen tror jag de bytte belysning för några år sedan så bilderna är inte helt jämförbara.

Rent praktiskt så dyker dynamik och färgåtergivning som en störtloppspist när man kommer uppåt 3200, men är det mörkt så har man inget val ;-)
/erik
 
ANNONS