Annons

Teknikutveckling - en betraktelse

Produkter
(logga in för att koppla)

LGNLGN

Aktiv medlem
Läser om Samsungs nya värsting som bl a kan ta nästan 1000 bilder i sekunden. Huawei som nu kommer med en som kan sammanfoga två bilder till en högupplöst och har max ISO 102.000. I en mobiltelefon... Sensorns pixelstorlek på flera smartphone märken, bl a Sony, ligger nu, om jag har räknat rätt, nära helt fantastiska 1 micron.

Det händer ibland att när jag fotar med någon av mina Nikon kameror kompletterar jag även för skojs skull med smartphone bilder. Är nog inte ensam om att fascineras av hur bra bilderna ändå blir om ljuset är bra. Ändå är det ännu inte riktigt korrekt att erkänna det. Ingen riktig kamera.

Blir nog bra därför att bilden i realtid redigeras av smarta och bra redigeringsprogram som lämnar ifrån sig en färdigredigerad bild utan att jag ens tänker på eller lägger märke till det. Dessutom finns det appar att installera som kan ta bilden ytterligare några steg. En automatisk redigering som kanske tom gör jobbet bättre än vad jag skulle göra det.

Programmen installerade i datorn verkar halka efter - eller? Mjukvaruutvecklingen vad gäller bilder sker nog snabbast av apparna till smartphone´n. Tänker och jämför med mina ambitioner när jag manuellt feg-drar bl a i kontrast och ljusreglagen. Vet i alla fall någon som också gör tvärs om. Tar sin stora jpg-fil till mobilen och bearbetar den där med hjälp av någon app med ibland häpnadsväckande resultat.

Fantastiskt kul och intressant utveckling. En klar förskjutning av vad kamera är för något
 

alfin

Aktiv medlem
Vad är en riktig kamera? För övrigt kan bra mobiler lagra råfiler. Det är ditt slutresultat som räknas, inte vad du håller i handen. Räcker din mobil till för bilderna du tar, vad ska du då med en stor kamera till?
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Vad är en riktig kamera? För övrigt kan bra mobiler lagra råfiler. Det är ditt slutresultat som räknas, inte vad du håller i handen. Räcker din mobil till för bilderna du tar, vad ska du då med en stor kamera till?
Det var nog ingen fråga eller råd jag var ute efter. Ville bara dela med mig av en fundering. Mina andra kameror använder jag också - med stor glädje.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Telefonhärket är ju hopplöst att fotogafera med. Vad som möjligtvis går att få ut från sensorn är bara en liten del av saken. Att telefonen kan vara praktisk eftersom den går att ha i fickan är en annan sak, liksom att man kan ta bilder som man direkt skickar iväg bara för att visa något.
 

lonian

Aktiv medlem
Jag använder min mobilkamera en del, men inte för att få bra fotografier.
Det är mer att snabbt dokumentera en vardag, en selfie,ett biobesök eller om jag måste fotografera av något jag vill minnas till senare. Ett jobbschema till exempel.
Det smidiga är att jag jämt har med den i fickan men det är ljusår ifrån vad jag får ut av min dslr och just därför är den varken praktisk eller rolig att fotografera tex landskap eller porträtt med.
Ibland är en mobilbild bättre än ingen bild alls och det är kul att se hur mobilens kameror utvecklas.

Något jag hade kunnat önska är dock att DSLR kameror fick in mer av vad mobilen har.
Möjlighet att installera instagram tex och en stabil wifi uppkoppling till nätet.
 

larsborg

Aktiv medlem
Är nog inte ensam om att fascineras av hur bra bilderna ändå blir om ljuset är bra. Ändå är det ännu inte riktigt korrekt att erkänna det. Ingen riktig kamera.
Fantastiskt kul och intressant utveckling. En klar förskjutning av vad kamera är för något
Kamera, som vi kallar "verktyget", - kan vara en låda för att "ta bilder med" eller en mtelefon med inbyggd kamera.
Ja visst, man får nog tänka om, lika bra att erkänna det, - mtelefonens kamera är säkert ett mycket vanligt "verktyg" on några år, ännu vanligare än vad man kanske inbillar sig idag!

De stora traditionella kamera tillverkarna kommer utan tvekan, att få det tufft i framtiden, säg inom 5 år.

På bröllop, där jag har fotograferat med FF kameror, - nu har nästan alla gäster enbart en mtelefon, ofta med den senaste modellens inbyggda kamera, i handen!
Så enkelt är det idag, att få bra bilder, - inte perfekta, om det blir mörkt, men bara en tidsfråga, när även det klaras av i kvällsmörker.
Sitta med redigeringsprogram för att "trimma" RAW-filer, i datorn, lär dö ut.
Mtelefonen fixar, per automatik, en redigering snabbare.
 

Ventures

Aktiv medlem
Blir det inte tråkigt när alla bilder redigeras likadant? När man själv sitter bakom spakarna finns det oändliga variationsmöjligheter. Dessutom lär man sig något.

Om utvecklingen fortsätter i automatiseringens riktning kan man snart slänga mobilen också och låta övervakningskameror ta alla bilder. Det går säkert att sedan beställa dem från Google färdigredigerade med lämplig instagram-look.
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Jag använder min mobilkamera en del, men inte för att få bra fotografier.
Det är mer att snabbt dokumentera en vardag, en selfie,ett biobesök eller om jag måste fotografera av något jag vill minnas till senare. Ett jobbschema till exempel.
Det smidiga är att jag jämt har med den i fickan men det är ljusår ifrån vad jag får ut av min dslr och just därför är den varken praktisk eller rolig att fotografera tex landskap eller porträtt med.
Ibland är en mobilbild bättre än ingen bild alls och det är kul att se hur mobilens kameror utvecklas.

Något jag hade kunnat önska är dock att DSLR kameror fick in mer av vad mobilen har.
Möjlighet att installera instagram tex och en stabil wifi uppkoppling till nätet.
Hoppas verkligen inte det kommer appar till DSLR kameror, då lär man väl först logga in för att kunna
ta bilder, nej nog med att telefoner har det, och den har man ju nästan alltid med sig så.
 

lonian

Aktiv medlem
Hoppas verkligen inte det kommer appar till DSLR kameror, då lär man väl först logga in för att kunna
ta bilder, nej nog med att telefoner har det, och den har man ju nästan alltid med sig så.
Då tycker vi olika.
Jag tänker mig någon komprimerad version av typ dropbox och instagram där enbart ladda upp, samt slänga på något filter effekt finns tillgänglig. Jag hade inte velat starta någon internet Explorer app och surfa på nätet eller kolla andras bilder med kameran. Självklart ska en kamera vara en kamera. Men möjligheten att plocka bort steget att måsta slänga över till dator och sedan tillbaka till mobilen, om man nu är sådan som laddar upp på mobilappar.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Någon typ av direktlänk till något moln skulle jag kunna tänka mig. Kan ju vara så att kameratillverkaren skulle kunna ha en fri molntjänst dit kameran laddar? Problemet är väl på fältet där man då måste sända via mobilen, har man det behovet så kanske det fungerar i reducerad filstorlek

Annars så tror jag aldrig att mobilen tar över systemkameran, den kommer säkert att ta över en stor del av kompaktkameror och det har den redan gjort, och kanske några enklare systemkameran, tex Nikon 1 kanske dog pga mobilen men inte entusiast eller proffs segmentet
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Tar sin stora jpg-fil till mobilen och bearbetar den där med hjälp av någon app med ibland häpnadsväckande resultat.
Det är ju precis samma sak som att använda en färdig preset i tex LR, det går också att köpa färdiga presets eller göra egna. Bara att alternativen blir så många fler i datorn. Jag har dock sett väldigt fina landskapsbilder tagna med iPhone 7, så under optimala förhållande kommer man långt med en modern mobilkamera.

De flesta bilderna tas redan med mobiler. Men för dem som vill redigera på djupet är en DLSR med bra optik överlägsen, det går att göra så mycket mer med RAW-filerna tycker jag.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Redigeringshjälp eller inte

Använde Nikons Capture NX2 och blev något "sur" när jag insåg att det "bästa" programmet för att redigera Nikon raw inte kunde göra det för D500´s bildfiler. Behövde motvilligt lära mig LightRoom och efter ett tag funkade det också och var tom nöjd men saknade ändå Capture NX2:ans fina funktion "färgkontrollpunkt" på svenska. Fanns en plugin till LR via Google men blev tyvärr inte vän med den

Snubblade över en Youtube film där man visade ett annat program där det fanns något som kallades "U-point". Provade och där var den ju. Samma eller tom bättre än i Nikons numer döda Capture NX2.

MEN DXO Photolab hade också några andra smarta funktioner som hjälpte mig och gjorde redigeringsjobbet bättre än vad jag tidigare manuellt hade kunna göra det. "Smart Lightning" och framförallt "DXO Clearview". Jag häpnade..... gjorde tom om flera äldre redigeringar och bilderna från främst D800 lyfte till en ny nivå. För att inte prata på hur mycket bättre det var på brusreducering i läge "Prime" med bilder tagna på höga ISO med D500:an. Det är väl mjukvaruhjälp om något

Är inte helautomatiskt på APP-nivå som i mobilen naturligtvis men programmet i datorn erbjuder ganska mycket mjukvaruhjälp att optimera bilden. Det jag vill komma till är att jag har personligen absolut inget emot att det blir mer på den vägen. Oavsett om det kallas för app, filter eller funktionsnamn i en meny etc. Ibland passar det mycket bra med halvautomatisk och justerbar redigeringshjälp och ibland inte. Kan ibland lyfta mitt bildskapande och tror även ibland andras.

App i DSLR kameran.... ja, varför inte om den också kan väljas bort.
 

thommya

Aktiv medlem
Statistiken och trenden visar redan nu att mobilkameror är att räkna med och redan förbi "vanliga kameror", i alla fall i antal bilder tagna.
Försäljningen av digitalkameror har minskat drastiskt under senaste åren och sjönk från 121,5 miljoner 2010 till cirka 13 miljoner under första halvåret 2016 enligt statistik man kan hitta online. Under 2017 togs 85% av alla bilder tagna av mobiltelefoner, 10,3% av digitalkameror och 4,7% av läsplattor.
Populariteten hos sociala medier som Facebook och Instagram, verkar ha spelat viktig roll för det ökande användandet av smartphone-kameror, eftersom det i allmänhet är mycket lättare att ladda upp bilder från en smartphone än digitalkameror.
Annan intressant statistik, som förvånade mig, eftersom Flickr är en dedikerad fotosida är följande. 50% av alla bilder som laddades upp till Flickr år 2017 togs med en smartphone, vilket gör den till den överlägset mest populära kameratypen. DSLR tog 33% av foton på Flickr medan point-and-shoot-kameran tog 12% och spegelfria kameror utgör 4%.

Kanske dags att inse fakta och inse att mobilkameran inte har kommit för att stanna utan till och med passera vanliga dedikerade kameror. Tycka vad man vill om det!

Thommy
 

Stene_68

Aktiv medlem
Jag har inget intresse av att ha den senaste telefonen utan kör med en Samsung Galaxy S4 (tror jag att den heter) som jag fick köpa billigt av en släkting för ett par år sedan. Jag är dock imponerad av HDR-bilderna som den kan producera. Det kan vara svårt eller omöjligt att överträffa den genom att redigera en RAW-fil från min Pentax K5iis eller Sony A7, och HDR-bilderna från kamerorna kräver stativ och blir sämre än bilderna från min mobil. Dock är det svårt att fota med skärmen i solsken precis som med kompaktkameror jag har testat och kompakt- och systemkameror har ju även andra egenskaper som åtminstone i dagsläget överträffar vad mobiler kan prestera. Det hade varit skoj med en kompaktkamera med sökare som kan skapa riktigt bra HDR-bilder. Finns det någon sådan nu?
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] kameratillverkaren skulle kunna ha en fri molntjänst dit kameran laddar? Problemet är väl på fältet där man då måste sända via mobilen, har man det behovet så kanske det fungerar i reducerad filstorlek
[...]
Med 4G och ett abonnemang med fri datamängd kommer man ganska långt. Och utvecklingen på den marknaden har definitivt inte stannat av.

Men när det kommer till ”fria” molntjänster och liknande blir jag lite skeptisk eftersom det fria alltid har en prislapp i form av att man delar med sig av sig själv och sina förehavanden på ett ganska okontrollerat vis.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Hoppas verkligen inte det kommer appar till DSLR kameror, då lär man väl först logga in för att kunna
ta bilder, nej nog med att telefoner har det, och den har man ju nästan alltid med sig så.
Jag skulle på sätt och vis uppskatta ett app-liknande gränssnitt till kameran. Alltså möjligheten att ladda ner de funktioner man själv är intresserad av.
Men jag, precis som du, skulle inte vilja knyta kameran till ett konto på det viset som Apple, Google och Microsoft gör. Jag skulle inte uppskatta att ett amerikansk bolag loggade varenda klick jag gjorde med min kamera.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är ju precis samma sak som att använda en färdig preset i tex LR, det går också att köpa färdiga presets eller göra egna. Bara att alternativen blir så många fler i datorn. Jag har dock sett väldigt fina landskapsbilder tagna med iPhone 7, så under optimala förhållande kommer man långt med en modern mobilkamera.

De flesta bilderna tas redan med mobiler. Men för dem som vill redigera på djupet är en DLSR med bra optik överlägsen, det går att göra så mycket mer med RAW-filerna tycker jag.
Precis vad jag också tänkte. Både Lightroom, Capture One och DxO Photolab och möjligen än fler har ju också film pack man kan köpa till eller rent av får som erbjudande (Capture One har en sådan kampanj just nu). Jag har fortfarande "SLR Lounge" fina preset pack som inte bara ger vanliga presets utan även ger en uppsättning presets för porträttretuschering till "Adjustment". DxO har sitt "Filmpack" som jag oftast använder.

De som helt räknar ut datorerna tror jag inte alls på. Det är fortfarande betydligt mer ergonomiskt att efterbehandla vid en dator än en telefon med hopplöst ineffektivt gränssnitt (usel skärm och pyttetangentbord och pytteskärm).

Visst kan man automatisera allt för en stor i grunden rätt ointresserad massa av användare, men då försvinner ju istället det mesta av användarens kontrollmöjligheter och för de flesta som är genuint intresserade av foto så går nog det bort.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag skulle på sätt och vis uppskatta ett app-liknande gränssnitt till kameran. Alltså möjligheten att ladda ner de funktioner man själv är intresserad av.
Men jag, precis som du, skulle inte vilja knyta kameran till ett konto på det viset som Apple, Google och Microsoft gör. Jag skulle inte uppskatta att ett amerikansk bolag loggade varenda klick jag gjorde med min kamera.
Det har ju Sony haft länge men i de senaste kamerahusen så verkar ju stödet för "PlayMemories"-systemet försämrats.

Det finns en massa fotorelaterade appar att ladda ner där och en del är faktiskt rätt kul och användbara och några är t.o.m. gratis.

https://www.playmemoriescameraapps.com/portal/

Jag har aldrig gillat det knöliga upplägget men när man tagit sig igenom det och fått det att funka så funkar det ju och ger just nya nedladdningsbara funktioner till en hyfsat billig peng och man slipper få en massa inbyggda funktioner från start som man kanske inte är intresserad av.

Man kan vända på resonemanget också och fråga sig varför funktioner som "time lapse" och dubbelexponering inte finns inbyggt i kameran från början - andra som Nikon har ju det. Kanske också en app som har det konstiga svenska namnet "Utjämnad återspegling"

"Med denna app kan du enkelt ta magiska foton med långtidsexponering som normalt kräver ett ND-filter. Till exempel kan du få sjöar som täcks av krusningar att se ut som slätt glas. Appen Smooth Reflection skapar fantastiska långtidsexponeringseffekter utan ett monterat ND-filter genom att kombinera en sekvens av kontinuerliga bilder till en enda bild. Med de fem förinställningarna kan du snabbt anpassa bilden efter motivet utan att oroa dig för känsliga exponeringsinställningar som tidigare tagit åratal att bemästra.

Hur som helst så kan säkert en del av dessa appar till kamerorna säkert intressera en del och det är ett fungerande sätt att skapa mervärde av nya möjligheter för kameraanvändaren, utan att för den skull pracka på alla allt vid exv. en FW-uppdatering..
 

taz_k

Aktiv medlem
Hoppas verkligen inte det kommer appar till DSLR kameror, då lär man väl först logga in för att kunna
ta bilder, nej nog med att telefoner har det, och den har man ju nästan alltid med sig så.
Det har Sony haft i flera år till sina spegellösa kameror. Inget nytt där. Apparna är t.o.m baserad på Android.
 
ANNONS