Annons

Teknikutveckling - en betraktelse

Produkter
(logga in för att koppla)

FiCa1

Aktiv medlem
Old school, eller?

Jag föredrar att den digitala kameran så långt möjligt fungerar som en analog dito. Dvs, manuellt vad gäller bländare, ISO, slutartid och fokus. Därför är jag en vän av Leica M. När det sedan kommer till efterbehandlingen i datorn så välkomnar jag all utveckling som har fokus på den fotografiska bilden – så länge jag som fotograf är den som styr processen och inte datorn.

/ FiCa1
 

taz_k

Aktiv medlem
Man hade gärna sluppit Android och Googles loggande av allt man gör.
Sure, fast du har ju inget mailkonto kopplat till apparna så det blir svårt för Google att koppla till någon identitet. Dessutom gissar jag att Sony bara använder delar av Android och inte har certifierat för att släppa på Google Play (hade de certifierat så hade det framgått i marknadsföringen).
Tror f.ö att det är svårt att hitta någon tillverkare av elektronik med uppkoppling mot nätet som inte är sugen på att samla in info om användarna. Vare sig det är en Playstation, telefon eller en kamera.

Hur som helst så var mitt svar främst för att förtydliga att det finns appar redan idag och de verkar vara baserade på Android.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
mobilbilderna idag är ofta de man önskade man tog förr

Gick igenom för något år sedan alla mina 1000-tals diabilder. Hade inte plats längre för alla lådor. Gjorde ont att slänga men vad ska man använda en inscannad vitsippsbild till som är tagen under 70-talet när jag tar 100 nya varje år digitalt. Som är bättre. De bilder som jag inte slängde och önskade att jag hade tagit många fler av var huset, kompisarna, släkt och vänner samt typ... mamma som bakar i köket osv osv. Hade önskat att jag hade tagit bild på affären som senare skulle rivas, vägen innan den drogs om och asfalterades osv. Mina kompisars föräldrar och syskon. Lärarna och skolskjutsen...

Denna typ av bilder tar man mer av idag. Alla fotograferar med sin mobil och det är mycket ofta "dokumentära" bilder. Kompisar, situationer och miljöer. Hoppas bara att man också sparar undan dem i alla fall 40-50 år. En nostalgi guldgruva att ösa ur.

Ur den aspekten kanske mobilkamerans status kommer att höjas ända till pedestal nivå. Kameran som vi tog de bilder med som vi önskade att vi hade tagit med finkameran men var för bekväma...
 

Ventures

Aktiv medlem
Gick igenom för något år sedan alla mina 1000-tals diabilder. Hade inte plats längre för alla lådor. Gjorde ont att slänga men vad ska man använda en inscannad vitsippsbild till som är tagen under 70-talet när jag tar 100 nya varje år digitalt. Som är bättre. De bilder som jag inte slängde och önskade att jag hade tagit många fler av var huset, kompisarna, släkt och vänner samt typ... mamma som bakar i köket osv osv. Hade önskat att jag hade tagit bild på affären som senare skulle rivas, vägen innan den drogs om och asfalterades osv. Mina kompisars föräldrar och syskon. Lärarna och skolskjutsen...

Denna typ av bilder tar man mer av idag. Alla fotograferar med sin mobil och det är mycket ofta "dokumentära" bilder. Kompisar, situationer och miljöer. Hoppas bara att man också sparar undan dem i alla fall 40-50 år. En nostalgi guldgruva att ösa ur.

Ur den aspekten kanske mobilkamerans status kommer att höjas ända till pedestal nivå. Kameran som vi tog de bilder med som vi önskade att vi hade tagit med finkameran men var för bekväma...
Bara det att majoriteten av de som tar mobilbilder förmodligen inte har en aning om hur man tar backup, åtminstone gör de inga, så bilderna kommer att vara lika försvunna som den rivna affären om något decennium.

Kanske lika bra för de efterkommande...
 

Brix

Aktiv medlem
Att de flesta bilder som tas idag tas med smartphones är väl inte det minsta förvånande när det är en kamera man alltid har med sig och när man så snabbt och enkelt kan ladda upp bilderna på nätet. Och håller man inte på med nån lite mer seriös form av foto så räcker ju en smartphonekamera i de flesta situationer.

Personligen avskyr jag att fota med smartphones. Man får mindre kontroll, usel ergonomi, många begränsningar och en skärm som sökare vilket ofta funkar rätt kasst. Och nej, man får heller inte lika bra bildkvalité. Bilderna från smartphonekameror ser oftast främst bra ut i lite mindre storlekar.
En smartphonekamera känns för mig som nåt som är gjort just för att köras i auto och ta ögonblicksbilder med. Jag använder själv bara min för att ibland dokumentera saker.
Den enda fördelen med en smartphone är just bekvämlighet(vilket såklart ibland kan vara en stor fördel).

Det är möjligt att alla former av dedikerade kameror så småningom kommer gå samma väg som t.ex mp3-spelaren. Visst, det finns fortfarande dedikerade portabla musikspelare, men det är ganska nischat idag.
Fast å andra sidan så har en mp3-spelare inga större fördelar mot en smartphone, medans en dedikerad kamera har flera(t.ex de saker jag nämnde).

Men man får väl bara vänta och se vart det hela slutar. Inom 10-15 år så tror jag tyvärr dock att smartphones kommer ha tagit död på foto som konstform då jag är övertygad om att vi kommer ha AI som automatiskt komponerar och redigerar bilderna så vem som helst kan ta "proffsbilder" utan nån skicklighet, kunskap eller ansträngning.
 

larsborg

Aktiv medlem
Försäljningen av digitalkameror har minskat drastiskt under senaste åren och sjönk från 121,5 miljoner 2010 till cirka 13 miljoner under första halvåret 2016 enligt statistik man kan hitta online. Under 2017 togs 85% av alla bilder tagna av mobiltelefoner, 10,3% av digitalkameror och 4,7% av läsplattor.
Populariteten hos sociala medier som Facebook och Instagram, verkar ha spelat viktig roll för det ökande användandet av smartphone-kameror, eftersom det i allmänhet är mycket lättare att ladda upp bilder från en smartphone än digitalkameror.
Annan intressant statistik, som förvånade mig, eftersom Flickr är en dedikerad fotosida är följande. 50% av alla bilder som laddades upp till Flickr år 2017 togs med en smartphone, vilket gör den till den överlägset mest populära kameratypen. DSLR tog 33% av foton på Flickr medan point-and-shoot-kameran tog 12% och spegelfria kameror utgör 4%.

Thommy
Försäljningen av digitalkameror har drastiskt minskat de senaste åren, ja, - men det visar ändå ingenting hur populärt det är, att fotografera med en vanlig digitalkamera vs mobilkamera!

En digitalkamera från t.ex. 2016 är fortfarande lika bra idag, som vid inköpet, uppgraderingen hos många fotografer har avstannat, - därav minskad försäljning!
Fotografer, med höga krav på bildkvalité, använder ingenting annat än en "riktig" digitalkamera.

På sociala medier, Facebook, Instagram och Flickr, där finns mycket unga fotografer, med ganska måttliga krav på kvalité på sina bilder, - mobilkameran används just för att den är smidig, bilderna kan laddas upp snabbt!

Mobilkameran har ännu inte idag gått förbi digitalkameran, när det gäller bildkvalité, men om några år kan mobilkameran säkert bli en vinnare.
 

PMD

Aktiv medlem
Bara det att majoriteten av de som tar mobilbilder förmodligen inte har en aning om hur man tar backup, åtminstone gör de inga, så bilderna kommer att vara lika försvunna som den rivna affären om något decennium.
Det är bilder tagna för stunden. Jag tvivlar på att någon är särskilt intresserad av dessa bilder ett par år senare. Ett par decennier senare är det dock förmodligen en annan femma ...
 

lonian

Aktiv medlem
Bara det att majoriteten av de som tar mobilbilder förmodligen inte har en aning om hur man tar backup, åtminstone gör de inga, så bilderna kommer att vara lika försvunna som den rivna affären om något decennium.

Kanske lika bra för de efterkommande...
Jag har faktiskt aldrig brytt mig om att ta bakup på mina mobilbilder.
Men av en slump så kollade jag i galleriet på min nyköpta mobil och såg där, fanns ju bilder från flera år tillbaka. Utan att jag vetat om det så har alltså mina tidigare mobiler syncroniserat upp till en molntjänst som jag numera har koll på. Så många av bilder jag trodde inte fanns längre finnas alltså att kolla in om jag loggar in på mitt google konto.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Jag har faktiskt aldrig brytt mig om att ta bakup på mina mobilbilder.
Men av en slump så kollade jag i galleriet på min nyköpta mobil och såg där, fanns ju bilder från flera år tillbaka. Utan att jag vetat om det så har alltså mina tidigare mobiler syncroniserat upp till en molntjänst som jag numera har koll på. Så många av bilder jag trodde inte fanns längre finnas alltså att kolla in om jag loggar in på mitt google konto.
Precis så tror eller kansler mer hoppas jag det blir.
 

thommya

Aktiv medlem
Tips!
För er som prenumerar på Lightroom kan jag rekommendera att använda Lightroom i mobilen och sedan ställa in så foton tagna med mobilen läggs till automatiskt. (även video funkar)
Med det gjort kan man sedan sluta tänka på att ta backup, utan det sker automatiskt till molnet och synkas sedan ner till Lightroom på datorn.
Du kan sedan i Lightroom bestämma var dessa foton skall lagras och även välja en mappstruktur. Se bifogad bild...
Personligen tycker jag funktionen är toppen.
Givetvis är många av mobilfotona kanske inte något värt att spara för framtiden, men då har man ju valet att rensa bort skiten. Däremot har jag ett antal guldkorn som jag är väldigt glad att jag har backup på.

Thommy
 

Bilagor

thommya

Aktiv medlem
Försäljningen av digitalkameror har drastiskt minskat de senaste åren, ja, - men det visar ändå ingenting hur populärt det är, att fotografera med en vanlig digitalkamera vs mobilkamera!

En digitalkamera från t.ex. 2016 är fortfarande lika bra idag, som vid inköpet, uppgraderingen hos många fotografer har avstannat, - därav minskad försäljning!
Fotografer, med höga krav på bildkvalité, använder ingenting annat än en "riktig" digitalkamera.

På sociala medier, Facebook, Instagram och Flickr, där finns mycket unga fotografer, med ganska måttliga krav på kvalité på sina bilder, - mobilkameran används just för att den är smidig, bilderna kan laddas upp snabbt!

Mobilkameran har ännu inte idag gått förbi digitalkameran, när det gäller bildkvalité, men om några år kan mobilkameran säkert bli en vinnare.
Citat från det jag skrev "Under 2017 togs 85% av alla bilder tagna av mobiltelefoner, 10,3% av digitalkameror och 4,7% av läsplattor." visar väl ändå lite på vad som är populärt.
Men statistiken kan säkert vara missvisande. När de säger "bilder tagna" misstänker jag att de endast kan räkna på uppladdade bilder av något slag. Vad fotografer med vanlig digitalkamera har sparat hemma på sin dator är säkert inte inräknat statistiskt.

Thommy
 

larsborg

Aktiv medlem
Men statistiken kan säkert vara missvisande. När de säger "bilder tagna" misstänker jag att de endast kan räkna på uppladdade bilder av något slag. Vad fotografer med vanlig digitalkamera har sparat hemma på sin dator är säkert inte inräknat statistiskt.

Thommy
Exakt, fotografer med krav på hög kvalité på sina bilder, tagna med en "riktig" digitalkamera, lagrar sina bilder i datorn (kopior på en extern SSD), - snarare än laddar upp bilderna på sociala medier.
Det finns bättre sätt, att visa upp sina bilder, - t.ex. meterförstoringar för montage på vägg.
 

forstheim

Aktiv medlem
Gick igenom för något år sedan alla mina 1000-tals diabilder. Hade inte plats längre för alla lådor. Gjorde ont att slänga men vad ska man använda en inscannad vitsippsbild till som är tagen under 70-talet när jag tar 100 nya varje år digitalt. Som är bättre. De bilder som jag inte slängde och önskade att jag hade tagit många fler av var huset, kompisarna, släkt och vänner samt typ... mamma som bakar i köket osv osv. Hade önskat att jag hade tagit bild på affären som senare skulle rivas, vägen innan den drogs om och asfalterades osv. Mina kompisars föräldrar och syskon. Lärarna och skolskjutsen...

Denna typ av bilder tar man mer av idag. Alla fotograferar med sin mobil och det är mycket ofta "dokumentära" bilder. Kompisar, situationer och miljöer. Hoppas bara att man också sparar undan dem i alla fall 40-50 år. En nostalgi guldgruva att ösa ur.

Ur den aspekten kanske mobilkamerans status kommer att höjas ända till pedestal nivå. Kameran som vi tog de bilder med som vi önskade att vi hade tagit med finkameran men var för bekväma...
Håller fullständigt med dig om din reflektion - jag gjorde samma reflektion för några år sedan. De bilder jag själv tycker är roliga att skapa idag..d.v.s. bilder på landskap, fåglar och annan natur är egentligen helt meningslösa. Både för andra och för mig själv. Kanske inte just nu, men i framtiden. När jag tittar på gamla bilder (kort) som mina föräldrar en gång i tiden tog har jag också gjort reflektionen att komposition, diverse fotoregler, färger som harmoniserar med varandra osv inte betyder någonting alls. Det är innehållet..människorna, kläderna, prylarna och tidsandan som faktiskt betyder någonting. Åtminstone för mig. Därför blir jag inte speciellt ledsen ifall hela mitt bildarkiv med naturmotiv skulle försvinna av någon anledning. Däremot förvarar jag gamla bilder i ett stort kassaskåp...
 
Senast ändrad:

Bofoto2

Aktiv medlem
Min mobil heter Sony XA (tror jag). Det är en dator med internetuppkoppling, telefon, ficklampa och kamera (min lapptopp har oxå kamera). Jag använder Sonys kamera några gånger om året.
När kommer användarna att ledsna på att ladda dom kanske 2 gånger om dan, med dom extremt tunna batterierna i dom tunna telefonerna? Dom som har tomt och åkgräsklippare kanske har den inregistrerad, med bromsljus och blinkers går det att dra ner till Italien.
Men jag föredrar bil. ....
 

PMD

Aktiv medlem
När de säger "bilder tagna" misstänker jag att de endast kan räkna på uppladdade bilder av något slag. Vad fotografer med vanlig digitalkamera har sparat hemma på sin dator är säkert inte inräknat statistiskt.
Frågan är väl om det skulle göra någon signifikant skillnad om de räknades med.
 

Stene_68

Aktiv medlem
Folk snackar mycket om hur avancerad tekniken kommer att vara om 10-15 år. Tyvärr tror jag inte att folk kommer att gå och vifta med telefoner och kameror på stan då med tanke på den snabbt ökande kriminaliteten m m. Den som lever får se.
 

lonian

Aktiv medlem
Fotade detta med mobilen i morse, sedan hängde sig mobilen och vart helt fryst och fick omstartas.
Troligast hände det då jag lyssnade på radio, skickade bluetooth signaler till headsetet och hade 4G uppkoppling samtidigt.
Mobilen hängde sig även för någon månad sedan när jag skulle ta några kort men då var det -25 grader ute och mobilen var ju naturligtvis nedkyld.
Från fullt batteri till nästan tomt. Nä, min mobil ersätter inte en vädertålig systemkamera som enbart har bilder som syfte.
Sen kan man ju tycka att min mobil är kass och borde bytas ut också men den fungerar bra till det andra.

(Huawei p9)
 

Bilagor

dl-larsson

Aktiv medlem
Äsch! Visst tar mobilerna fantastiska bilder nu för tiden, men de bästa mobilbilderna kan inte ens mäta sig mot en hyfsad hobbyfotograf med en DLSR.
 
ANNONS