Annons

Digital kamera med analog känsla?

Produkter
(logga in för att koppla)

jelu1661

Aktiv medlem
Hmm tror du man vågar att pröva en Sådan?[/QUOTE] Det kan man nog våga sig på, jag har förvisso ingen erfarenhet av ebayköp, men det ser bra ut. Du kan alltid försöka hitta lite information om säljaren, mattskivan eller bara ögna igenom omdömmen. Skivan jag har i min 20D köpte jag från virtualvillage.com för ett liknande pris och den fungerar utmärkt. Skivan i auktionen du länkar till ser ju seriös ut med installationsbeskrivning och verktyg (jag fick inte med någonting). Dollarn är ju billig, så för knappa 160kr är det kanske värt att chansa :) Jag såg att de erbjöd försäkrad försändelse med spårnummer för $2 extra, det kan nog vara värt att kosta på :).
 

kollektiv

Medlem
Okej, har kollat lite mer på möjligheter nu, och att behålla kamerahuset och skaffa ett 50mm objektiv låter som en möjlig lösning. Jag har ju en sony a100 och har läst att det är möjligt att använda gamla minolta-objektiv till den. Vet ni om det stämmer? Fungerar även gamla objektiv utan autofokus?

Problemet med alla små DSLR-kameror (Olympus E-P-serien, Sony Nexus, etc.) är att de inte har någon optisk sökare, vilket jag vill ha.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Tack för alla svaren!

En Fuji x100 låter väldigt intressant. En sådan kamera hade varit perfekt om det inte vore för priset. Har läst på mycket, och den verkar jättebra. Men vad tror ni om andrahandsvärdet på en sådan kamera? Tror ni att jag skulle kunna sälja den för mer än 2000-3000 om säg fem år? Och kvalitén? Det är bara två års garanti, tror ni att den skulle kunna hålla längre än fem år? 11 000kr är ju en stor investering, och om den inte håller länge så vore det dumt att lägga ut så mycket pengar, tycker jag.
Den är ju rejält byggd, så är det ingen generell designmiss kommer den utan tvekan att hålla och leverera kanonbilder i fem år om du inte misshandlar den!

Däremot är det ju så att en fem år gammal digitalkamera är gammal och omodern. Nu är det ju en väldigt speciell modell men å andra sidan första generationen av en ny typ av kamera, Fuji är inte kända för kameror i den här klassen och sensorn är på utgående hos Nikon och Sony där den funnits sedan 2007 om jag inte tar fel? När Nikon och Canon kommer med en liknande kamera kan det nog bli tal om samlarvärde och liknande men den här går nog samma väg som alla andra om fem år tyvärr. Skulle du själv betala mer än 2-3 000 kr för en fem år gammal modell när en ny säkert inte kostar mer än 10 000? Jämför med en tidig modell i Nikons D2-serie, kostade en förmögenhet när den var ny men är totalt utdaterad idag.

Den är alldeles för dyr i nuläget (även om entusiaster gastar att de skulle köpa den till vilket pris som helst är den bara värd 11 000 kr tills en konkurrent kommer) och när den lanserades lovade Fuji att priset skulle bli ca 7000 kr vilket känns mer rimligt i förhållande till vad man får för 11 000 om man köper en vanlig systemkamera.
 
ANNONS