Annons

Hemsida för egna foton

Produkter
(logga in för att koppla)

Brav

Aktiv medlem
Har sedan länge en domän på one.com som jag ännu inte använt. Tänker nu äntligen fylla den med mina egna foton. Frågan är om jag bör använda Wordpress eller göra en "gammaldags" HTML-sida?
 

cardazio

Aktiv medlem
Har sedan länge en domän på one.com som jag ännu inte använt. Tänker nu äntligen fylla den med mina egna foton. Frågan är om jag bör använda Wordpress eller göra en "gammaldags" HTML-sida?
Beror på vad du vill uppnå. Svårt att svara utan mer info om vad du vill att vi tar hänsyn till.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
För besökaren tror jag inte att det spelar någon roll, det är innehållet som är de viktiga. För dig kan det dock finnas fördelar och nackdelar med båda varianterna.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Är Fotosidans portfolio inte något som passar för ändamålet? Man kan ju lägga upp ganska stora bilder ( upp till 1024p) och sidan är snabb och smidig att ta sig runt på undantaget från mobiltelefon. Funkar bra som visning för vänner och bekanta tycker jag. Sen är det ju väldigt billigt och obegränsad datamängd.
Nackdelarna skulle väl vara begränsade möjligheter att anpassa sidan som man vill då det bara finns färdiga mallar att använda samt att man inte kan få webadressen "precisvadjagvill.se" utan är hänvisad till formatet https://användare.fotosidan.se
 

bjorso

Aktiv medlem
Har sedan länge en domän på one.com som jag ännu inte använt. Tänker nu äntligen fylla den med mina egna foton. Frågan är om jag bör använda Wordpress eller göra en "gammaldags" HTML-sida?
Jag väljer Wordpress alla dagar i veckan framför egen HTML, visserligen kan jag en del om HTML sedan tidigare från jobb, men det är skönt att slippa. Med ett bra tema, finns tusentals att välja bland, är det mycket enklare att få sidan responsiv, det är viktigt idag när besökarna använder dator, surfplatta eller mobil, att den fungerar och skalar snyggt på olika skärmstorlekar.

One.com har stöd för scriptad installation av WP, gör det enkelt att komma igång. Jobbet efteråt är att hitta olika tillägg som gör underhållet enkelt.
 

lonian

Aktiv medlem
Jag använde one. com tidigare.
Tycker att de hade en smidig sida som gjorde att man kunde skapa användare för att ladda upp bilder på hemsidan. Så om man var flera som ägde hemsidan kunde man då logga in och ladda upp samt skapa familje användare om bara specifika skulle få tillgång att se innehållet.
 

Heimerdinger

Aktiv medlem
Tips om du vill att besökaren ska stanna kvar längre än några sekunder så "keep it simple" Inga popups, inget som blinkar och absolut inga knasiga funktioner som kräver en supersnabb dator för att inte lagga.

Avrundar lite nu men ungefär 99.9% av alla amatörfotografer som skapar egna onlineportfolios envisas med att bryta mot någon av dom tre grundreglerna.

Vilket gör att om besökaren inte på förhand vet vad du kan så kommer hen bli irriterad och lämna sidan efter några sekunder.

När du har nått en besökarkrets som är återkommande och ditt "varumärke" blivit välkänt så är det okej att börja med snygga funktioner framför ren funktionalitet.

Hos One (B-One hette det när jag var kund senast) brukar det finnas väldigt minimalistiska gallerier som inte kväver några kunskaper alls vad det gäller kodning.

Jag rekommenderar att du börjar med ett sådant.
Kör du mest färgfoton rekommenderar jag en mörkare bakgrundsfärg för att "rama in" bilderna lite extra men om du mest kör svart/vitt så tycker jag en vitaktig bakgrund blir bäst så bilderna får lite spelrum.

Pröva dig fram för att se vad du själv tycker känns bäst :)

Lycka till
 
Jag skulle rekommendera att du installerar Wordpress, ett gratis tema typ wp ocean och sitebuilder elementor. Allt detta är gratis.
Sedan gör du en startsida och några undersidor enkelt.

Era bilder kan du lägga upp som galleri med elementor, eller visa på er hemsida som slider. Vänligen se länkar för exempel.

Hemsida med slider
Hemsida med galleri

Hoppas detta kan hjälpa er annars får ni fråga mig.
 

Zajko

Aktiv medlem
Wordpress + Flickr

Hej,
Jag har löst det med WordPress på min hemsida, med ett galleri som är kopplat till mitt publika album på Flickr.

På så vis slipper jag krångliga uppdateringar, kan simpelt lägga upp/dela bilder på Flickr och samtidigt få dem på min egna lilla sida.

Funkat klockrent för mig de senaste 4 åren iaf, www.zajko.cc
 

jeduven

Aktiv medlem
WordPress egen domän och temat Suffusion ger dig oändliga möjligheter kombinerad med WPtouch Pro för full funktionalitet på mobila enheter. Suffusion är också full med "plugins" och widgets som gör temat i stort sett helt komplett från början.

Suffusion är ett fristående tema som är fritt att använda och 100% konfigurerbart utifrån WordPress kodex. Klicka på länken längst ner till höger på hemsidan så hittar du temat och hur du installerar det samt en massa tips.

Se mer på http://www.wildlifephotographer.se/blog/

På hemsidan under menynalternativet ”About" - "Usfuls Plugins" hittar du även en massa användbara plugins att leka med även om jag idag inte använder alla i den listan.
 
Senast ändrad:
ANNONS