Annons

Sony Rx100 IV Eller Lumix TZ100/200

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Walker

Aktiv medlem
Tittar lite på en kompakt för att slipp dra med sig en stor systemare och visst jag vet att frågan är ungefär som hur långt är ett snöre.
Men är rädd att man blir besviken på bildkvaliten och ljusstyrkan hos långzoomarn. Samtidigt som mobilkamerorna bara blir bättre och bättre, kanske lika väl kan lägga 8-10" på ny mobil?

Men tänker att man kanske lika väl kan välja en RX100, erkänt bra optik och bara croppa bilden i datorn om inte zoomen räck till. mkt sällan man gör något större än utskrift i A4 ändå?
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Men tänker att man kanske lika väl kan välja en RX100, erkänt bra optik och bara croppa bilden i datorn om inte zoomen räck till. mkt sällan man gör något större än utskrift i A4 ändå?
Om det handlar uteslutande om fotografering, hade jag köpt en kamera likt RX100, men bara därför att jag inte vet något om det andra alternativet du tar upp, och det faktum att just RX100 har fått väldigt mycket goda omdömen och den är synnerligen portabel.
 

TomasKronberg

Aktiv medlem
"
Tittar lite på en kompakt för att slipp dra med sig en stor systemare och visst jag vet att frågan är ungefär som hur långt är ett snöre.
Men är rädd att man blir besviken på bildkvaliten och ljusstyrkan hos långzoomarn. Samtidigt som mobilkamerorna bara blir bättre och bättre, kanske lika väl kan lägga 8-10" på ny mobil?

Men tänker att man kanske lika väl kan välja en RX100, erkänt bra optik och bara croppa bilden i datorn om inte zoomen räck till. mkt sällan man gör något större än utskrift i A4 ändå?
"

Har inte provat Lumixkameran, men har en RX100v4 (24-70mm ekvivalent småbidl). Kan bara säga att den är mycket mycket bra. Har två småbildskameror (24x36mm) och en Apc-s kamera dessutom, så jag har lite att jämföra med.

/T
 
Senast ändrad:

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Sensorns kvalitet i RX100 IV kompenserar för skillnaden i storlek jf med LX100. AF är sannolikt snabbare också. Värre är att LX100 har en sk "field sequential" EVF där bytet mellan färgerna (visar RGB i följd) är för mig väldigt irriterande. Sökaren i RX100 IV upplevs som stor och trevlig och visar alla färgerna på en gång som alla bättre EVF. Dock på något sätt är Panasonics gränssnitt trevligare och jag upplever det som enklare och mer intuitivt att ställa in Panasonicen. Det senare är mer en subjektiv fråga, men så upplever jag det.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det är inte svårt att komma runt ett lite sämre meny system, jag själv är en Bländar/Tids inställare väljer alltså A eller S, justerar då med den rejäla ringen runt objektivet som är mycket lätt att använda, att den inte har fasta klick lägen vänjer man sig fort vid.


Jag har en grundinställning med jpeg som jag provat fram, och det fungerar bättre än man kan tro till dom flesta allroundbilder, behöver alltså inte in där i menyn för varje ny bild, nu är jag ingen serie bild skjutare så där joxar jag inte med AF-menyer eller. Visst skulle jag önska något större knappar även på en liten kompromiss kamera som RX100, men som sagt ringen runt objektivet är bra gjord och lätt att justera med.


Autoplus läget skall man inte förakta, är det bråttom så vrider man snabbt till denna, dom är lägena är ofta mycket bättre än vad många rykten skvallrar om.
 

Mr Walker

Aktiv medlem
Jo Sonyn känns mer och mer som det vettigaste alternativet, något mindre är den också.
Rädd att känslan av att inte kunna Zooma mer gör att man känner att mobilen kunde lika gärna använts. Och ingen verkar direkt vara missnöjd med tz100/200 heller. Men allt är ju en fråga om vad man har för referens också. haha blir tokig på sånt här, men TZ100 känns rätt prisvärd för dryga 4"
 

Bengf

Aktiv medlem
Panasonic kamerorna är inte dumma precis, en av modellerna har väl zoom till 400mm, och är inte eller tunga om än lite större som ger andra fördelar, är det inte en del hyss med att sensorn beskärs beroende på vad man väljer in som bild 3:2-4:3 så man förlorar lite insamlat ljus, någon kanske vet mera om det.


Skulle fota en strandskata vid ett tillfälle med APS-C kamera och ett 100-300 objektiv, 1.5 crop gav vinkeln 450mm, men det räckte inte till, kunde inte komma nära den snabbspringande fågeln, den mindre ungen var ännu svårare, ibland räcker inget tele till liksom.


Sonys senaste RX100 går till 200mm, men kostar också en vacker slant.
 

martinot

Aktiv medlem
Jo Sonyn känns mer och mer som det vettigaste alternativet, något mindre är den också.
Rädd att känslan av att inte kunna Zooma mer gör att man känner att mobilen kunde lika gärna använts. Och ingen verkar direkt vara missnöjd med tz100/200 heller. Men allt är ju en fråga om vad man har för referens också. haha blir tokig på sånt här, men TZ100 känns rätt prisvärd för dryga 4"
Om någon vill ha en "standard" kompaktkamera så brukar jag oftast rekommendera en RX100. Dock valde jag själv TZ100. Bägge har likvärdiga sensorer (båda från Sony), och bägge är bra köp.

Några olika +/-:

Rx100 är ljusstarkare och Tz100 har större brännviddsomfång. Man kan tyvärr inte få bägge, utan man bör välja efter den kompromiss som passar en bäst.

Sökare på Sony är bättre bildkvalitet (oled), men personligen så gillar jag inte hur den måste fällas upp och ner. Sökaren på Lumix är sämre (precis som Fredrik påpekade ovan), men den behöver inte fällas ut/in.

Föredrar menyerna och inställningarna som jag tycker är lite lättare att både förstå och använda på Panasonics kameror än Sonys, generellt sätt (finns enstaka knepigheter hos bägge).

Men bägge är jättetrevliga resekamrater som komplement eller alternativ till systemkameror (de har dock begränsad ljusinsamling med 1" sensor, och att man inte kan byta optiken efter olika förhållanden).

Kika på och testa bägge innan köp är rekommendation.
 

Bengf

Aktiv medlem
Den uppfällbara sökaren på nyare RX100 är på sätt och vis genialisk kan jag tycka, att den på någon modell måste fällas upp som en start av kameran gillar jag inte, och behöver absolut vara valbart, ( undrar om inte den senaste har den möjligheten )- sedan är inte förstoring så där stor, man får nog tänkas sig för när EVF:n är uppfälld också så man inte slår i den, det går nog att lära sig med vissa rutiner ( den diskussionen var intensiv när rörliga/vridbara skärmar började komma på våra kameror, så svaren var att klättrar man i träd/eller berg, vänta med att fälla ut den.


igenligen skulle man behöva 3-4 kameror för olika fototillfällen, där skulle Pannan,Olympus, Fuji och RX100 som fickkameran få plats i väskan, Fujis mindre modeller med sin APS-C sensor kan man nog klassa som en super pro kompakt med möjlighet att byta objektiv, A6400 är inte så illa eller.
 

martinot

Aktiv medlem
Den uppfällbara sökaren på nyare RX100 är på sätt och vis genialisk kan jag tycka, att den på någon modell måste fällas upp som en start av kameran gillar jag inte, och behöver absolut vara valbart, ( undrar om inte den senaste har den möjligheten )- sedan är inte förstoring så där stor, man får nog tänkas sig för när EVF:n är uppfälld också så man inte slår i den, det går nog att lära sig med vissa rutiner ( den diskussionen var intensiv när rörliga/vridbara skärmar började komma på våra kameror, så svaren var att klättrar man i träd/eller berg, vänta med att fälla ut den.


igenligen skulle man behöva 3-4 kameror för olika fototillfällen, där skulle Pannan,Olympus, Fuji och RX100 som fickkameran få plats i väskan, Fujis mindre modeller med sin APS-C sensor kan man nog klassa som en super pro kompakt med möjlighet att byta objektiv, A6400 är inte så illa eller.
Håller med i det mesta du skriver här. Bra kommentarer.

Gällande just små 1"-kompakter som resekameror så kom jag av en slump över denna sammanställningen (googlade efter info om den nya "budget"-kameran från Leica), och tänkte den passar dessa trådar på Fs: https://www.techradar.com/news/best-travel-camera
 
ANNONS