Annons

Gx80 vs Gx800

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Jag tror anledningen är att gx80 är ganska tung. Den har mer vikt än A6000 vilken är APS-C och eldare kamera. Man kan använda gx800 som en kompakt kamera tror jag.
GX80 (som jag själv har) är en underbart trevlig kamera, och absolut en modell som jag kan rekommendera varmt. Vikten är inte alls för hög, men beror självklart vad man föredrar och vilka objektiv man monterar om balansen är bra eller inte.

GX800 är ett helt annat mycket enklare kamerahus (även om liknande/samma sensor), och inte alls lika ergonomiskt trevlig, och saknar väsentligheter som tex. inbyggd sökare (har haft en föregångare till GX800, som jag gett bort till släkting).

Sedan är inte prisförhållanden i postningen som du kommenterar automatiskt aktuella idag, då de är mer än ett år gamla.

Priserna hinner ändra sig rätt snabbt gällande digitalkameror, och nya modeller tappar snabbt rätt mycket i värde och pris. Så lite inte på gamla postningar med över ett år gamla priser är mitt tips.

Idag ligger GX80 på 4000 kronor, vilket är extremt mycket bra kamera för pengarna. Speciellt om du vill ha en trevlig resekamrat, men ändå ha flexibiliteten med en systemkamera.
 
ANNONS