Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Naturfotografering farligt..???

Produkter
(logga in för att koppla)

larsborg

Aktiv medlem
Jo, det är nog så. Ett litet exempel:

Mellan 1998 - 2006 (Sverie)
blev 100 000 människor så svårt skadade i trafiken att de
tillbringade mer är ett dygn på sjukhus.

Varav 3000 barn mellan 0 - 6 år
11000 barn mellan 7 - 14 år
Under perioden dödades ca 3000 personer i trafiken
Allt enligt SCB

Orkade inte kolla antalet sjukdomar / dödsfall korelerade till rökning och alkohol.

/Roger

-
Vad har detta att göra med rubriken till denna tråd?
Fråga älgen hur farligt det egentligen är att leva i skogen, nu under jakttider?
 

goldwingbiker

Avslutat medlemskap
Om jakt för överlevnad är ond så är det väl bäst att bara släppa en atombomb över oss själva så vi förhoppningsvis avlider allihop? Så är det slut på det onda? Vad sägs?

Sen måste jag säga att det känns lite som någons åsikter färgade konversationen lite redan från början? Det VAR klumpigt sagt att fråga vad du gör med en kamera i handen...MEN: Det är ju bara sanningen som han sen replikerade?
Om du inte kan ta att jägare är i skogen för älgjakten som varar ca en vecka medans du kan fota året om så har det inget med allemansrätt eller att dela på mark att göra utan då måste det vara nåt annat som ligger till grund för din reaktion.

Du är inte så förtjust i jägare alls va?
Nä.......deras attityd till viltet e motbjudande tycker jag.
 

mannbro

Aktiv medlem
Det e jägarnas attityd mot våra vilda djur jag tycker är MOTBJUDANDE....
Dom tycker det är roligt att skjuta råbockar...älgar...rävar mm.....
Hur f.n kan man tycka att det ROLIGT...???????????
Varför måste man tycka att något som är en av de mest naturliga saker i världen och en av förutsättningarna för hela ekosystemet måste vara tråkigt för att kunna utöva det utan att vara motbjudande?
 

sagan

Avslutat medlemskap
Det e jägarnas attityd mot våra vilda djur jag tycker är MOTBJUDANDE....
Dom tycker det är roligt att skjuta råbockar...älgar...rävar mm.....
Hur f.n kan man tycka att det ROLIGT...???????????
Homo sapiens har alltid varit en jägare (och samlare), så det sitter i generna att är spännade och intressant att jaga.

Att det skulle vara något fel är ju en helt modern uppfattning, tidigare när det var en livsnödvändighet för att överleva var det knappast någon som klagade.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Annars så kan man göra som de gjorde i filmen "Gudarna måste vara tokiga" och be om förlåtelse till djuret innan man skjuter det. :O)
 

sagan

Avslutat medlemskap
Jag gillade det prärieindianerna gjorde (gör?), iaf vissa stammar, de tackar djuret ödmjukast för dess offer för att stammen ska kunna överleva.

De visar djuren respekt då de vet att deras överlevnad hänger på att djuren finns kvar.

edit: Man kan ju anta att mycket av respekten för djur försvann med storbruken och de jättelika slakthusen, varför ha respekt för något man kan massproducera?
 
Senast ändrad:

HRL

Aktiv medlem
Vad har detta att göra med rubriken till denna tråd?
Fråga älgen hur farligt det egentligen är att leva i skogen, nu under jakttider?
Det var ett svar till den/dem som framhållit varg och björns
livsfarlighet och att man rimligen bör inse vad som f a k t i s k t
är farligt och vad som handlar om myt och allmän oförmåga att hålla isär dikt och verklighet.

Den förälder i glesbyggd som tror att den överhängande risken i livet handlar om att deras barn ska bli vargföda bör nog oroa sig mer när ungen går över vägen, eller ännu värre, skaffar eget körkort.
Eller... börjar röka & kröka.
 

Hunt3r

Avslutat medlemskap
Svar till dom som gnällt på mina inlägg!
Jag vill inte ha varg i sverige.Punkt slut!Jag respekterar dom som vill ha varg men dom ska oxå respektera att jag inte vill ha varg.Till trådskaparen kan jag svara på ett inlägg att JA.jag tycker det är roligt att skjuta bockar och harar och diverse andra djur.Varför ska jag skämmas för det.Men som jag tidigare skrivit så räknar jag inte min jaktlycka i fällt vilt, utan hundens arbete är det som kommer först!Men när jag skjuter tycker jag visst det är kul och tänker inte be om ursäkt för det!När det gäller jakt med hund kommer jag alltid att försvara hunden för varg.Blir den anfallen av varg kommer jag att försvara den och skjuta om jag måste!Jag kommer inte att skämmas för det heller.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Det var någon som sa något i stil med: "Jag delar inte din åsikt, men jag är beredd att offra mitt liv för din rätt att uttrycka den".

edit: Voltaire var det visst och citatet ska vara mer exakt så här: "Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem."
 

Hunt3r

Avslutat medlemskap
Ja verkligen. Vilken nivå ligger du på egentligen? Det är nästan så att jag skäms att ha diskuterat detta med någon som har den synen.
Att jag inte vill ha varg? Alla har rätt att ha en åsikt om allt och ha rätt att framföra den.Du har din och jag har min.Det är det som kallas demokrati!Men du är väl emot den då förstår jag!
 

PMD

Aktiv medlem
Alla får tycka som dom vill bara dom tycker som du.
Du får givetvis tycka vad du vill, men det är ju omöjligt för mig att respektera din önskan om ett vargfritt Sverige eftersom jag vill att det ska finnas varg i Sverige.

Det är två helt oförenliga önskemål.
 
ANNONS