Annons

återställa originalfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

aracaboi

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar om det finns något sätt som man kan återställa originalfotot om man råkat spara över det med en redigerad version? (jag höll på lite med automate i photoshop och tryckte nog lite fel i början så några av bilderna ändrade storlek och sparades över).

mvh
Henrik
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Nej det kan man inte.... Såvida du inte stängt PS och bilden.
Det är därför man alltid börjar med att duplicera bakgrundslagret innan man påbörjar redigering.
Ett annat steg är att alltid spara i en annan fil först
Ett t redje steg är att ha backup på sina filer.

Själv utgår jag ifrån Lightroom och den skapar alltid en kopia innan jag börjar redigering i annat program.

/stefan
 

pdahlen

Aktiv medlem
Men en rawfilen skrivs väl inte över, det sparas en tilläggsfil till rawfilen och tar man bort den tilläggsfilen så öppnas den gamla rawfilen igen som den var från början, eller tänker jag på något helt annat nu
 

aracaboi

Aktiv medlem
dessvärre hade jag inte raw inställt på kameran vid detta tillfället (brukar alltid ha det annars). tack och lov var det inga oersättliga bilder, bara sjukt irriterande då jag gärna velat haft dom kvar i original. jag ska ta till mig av tipsen och sluta vara en lat klåpare till nästa gång.

förövrigt, går det importera en hel mapp på en gång ifrån lightroom?

mvh
 

Rommel

Avslutat medlemskap
dessvärre hade jag inte raw inställt på kameran vid detta tillfället (brukar alltid ha det annars). tack och lov var det inga oersättliga bilder, bara sjukt irriterande då jag gärna velat haft dom kvar i original. jag ska ta till mig av tipsen och sluta vara en lat klåpare till nästa gång.

förövrigt, går det importera en hel mapp på en gång ifrån lightroom?

mvh
Markera för att göra vad?
Du kan ju välja mapp, sen markerar du filerna i mappen och därefter det du vill åstadkomma. Ex export eller rediger.

Även om du inte körde RAW så använd för vanan att låta LR göra en kopia som du ska redigera. Den frågar väl dig innan?

/stefan
 

aracaboi

Aktiv medlem
mm jag menade föra över flera bilder samtidigt till redigering.

jag satt uppe mitt i natten vid detta missöde så jag var nog inte helt tillräknelig, jag öppnade dom i redigering genom utforskaren denna gång, sen vet jag inte vad som hände. känns som jag sov när allt detta utspelade sig.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
mm jag menade föra över flera bilder samtidigt till redigering.

jag satt uppe mitt i natten vid detta missöde så jag var nog inte helt tillräknelig, jag öppnade dom i redigering genom utforskaren denna gång, sen vet jag inte vad som hände. känns som jag sov när allt detta utspelade sig.
Bara att markera de bilder och välja det.
 

gorse

Aktiv medlem
I nyare windows finns något som heter shadow copy. Det brukar inte vara påslaget default, men kan det vara så att var det kan man högerklicka och leta efter nått som heter föregående version. Välj det och originalet är tillbaka under förutsättning att shadow copy var påslaget.
 

fabban

Aktiv medlem
en lösning skulle kunna ha varit att återställa bilden från minneskortet, om du inte har fotat med det igen. finns gratis program på nätet för att göra recovery på borttagna filer från minneskort och andra lagringsmedium.
men detta är ju under förutsättning att du ej har använt minneskortet till annat efter att du har tagit bort orginal bilden från minneskortet.
 
ANNONS