Annons

dålig kvalite på fotoutskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)

titan82

Avslutat medlemskap
hej

har nyligen köpt mig en HP D7260..men när jag skriver ut bilder på fotopapper så blir det dålig kvalite på mina bilder. Och när jag skriver ut svartvitt så blir det grönt färgstick i bilderna.
Ja hoppas att nån kan komma med tips på vad som kan vara fel.

Jag använder mig och photoshop elements 5,0. när jag gör om dem till svartvitt så tar jag konventera till svartvitt.
och sen väljer jag beskärnings verktyget 10*15 beskär jag med och upplösning 300 pixlar/tum.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Skärpning

hej

har nyligen köpt mig en HP D7260..men när jag skriver ut bilder på fotopapper så blir det dålig kvalite på mina bilder. Och när jag skriver ut svartvitt så blir det grönt färgstick i bilderna.
Ja hoppas att nån kan komma med tips på vad som kan vara fel.

Jag använder mig och photoshop elements 5,0. när jag gör om dem till svartvitt så tar jag konventera till svartvitt.
och sen väljer jag beskärnings verktyget 10*15 beskär jag med och upplösning 300 pixlar/tum.
Hur skärper du dina bilder efter beskärningen? Och vad menar du med dålig kvalitet? Att bilderna blir gröna beror på pappret i kombo med skrivaren. Ska du få bra sv-utskrifter då du använder färgpatroner får du tasta med olika papper tills du hittar ett som passar med din skrivare. Olika papper ger olika färgstick.Jag fick också grönstick då jag provade Hp-papper. Canons papper gav betydligt bättre resultat.
 

titan82

Avslutat medlemskap
Jag går in på förbättra och väljer "auto skärpning"(kommer inte ihåg det rätta namnet nu) i photoshop elements 5,0
kvaliten är inte alls som när man skickar iväg bilder på framkallning till ett lab..Långt där ifrån...
Jag ska köpa canons papper och prova, kör du med matt papper till svartvitt?

Har läst på endel forum att man ska ställa in färghanteringen i skrivaren....hur gör man det i hp skrivaren? Kan det bli en stor skillnad?
 

titan82

Avslutat medlemskap
ska köpa och prova canons foto papper...det jag undrar är vad man ska välja för papperstyp när man skriver ut,,,,finns ju bara hp papper att välja i listan,
 

Kajsa220

Aktiv medlem
hej

har nyligen köpt mig en HP D7260..men när jag skriver ut bilder på fotopapper så blir det dålig kvalite på mina bilder. Och när jag skriver ut svartvitt så blir det grönt färgstick i bilderna.
Ja hoppas att nån kan komma med tips på vad som kan vara fel.

Jag använder mig och photoshop elements 5,0. när jag gör om dem till svartvitt så tar jag konventera till svartvitt.
och sen väljer jag beskärnings verktyget 10*15 beskär jag med och upplösning 300 pixlar/tum.

Jag har kalibrerat min dator/scanner/skrivare så mina utskrifter blir exakt som visas på skärmen.

Men...när jag skriver ut svart/vita så blir det gärna grönstick i dem ffa om jag använder fine art papper eller kraftigare papper, typ Ilford.
Prova att minska det gröna med 5-10. Det funkar för mig (använder cs)

Jag har laddat ner spec ICC profiler för de papper jag använder.
 

titan82

Avslutat medlemskap
ändrar du det gröna i cs eller i skrivar inställningarna?
för i färginställningar i skrivan så har jag bara cyan,magenta,gul coh svart att ändra på.
om du ändrar i cs hur gör du då?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Något liknande det här

ändrar du det gröna i cs eller i skrivar inställningarna?
för i färginställningar i skrivan så har jag bara cyan,magenta,gul coh svart att ändra på.
om du ändrar i cs hur gör du då?
Du kan enkelt låta CS styra skrivaren genom att sätta några kryss på rätt ställe. Sök i forumet. men i PS 7 gör man så här:

File - Print with preview (ctrl P) sedan följande:
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Du kan enkelt låta CS styra skrivaren genom att sätta några kryss på rätt ställe. Sök i forumet. men i PS 7 gör man så här:

File - Print with preview (ctrl P) sedan följande:
Bilden kommer inte med, försöker igen...

Superbugg kan inte lägga in filen igen då det anges att jag redan lagt upp den. Tjohoo, kodsnickare fixa detta!!! Jag döper om den och försöker igen.
 

alfin

Aktiv medlem
ska köpa och prova canons foto papper...det jag undrar är vad man ska välja för papperstyp när man skriver ut,,,,finns ju bara hp papper att välja i listan,
Om du köper andra papper än HP:s egna, tex Canonpapper, vågar jag nästan lova att du inte får rätt på utskrifterna annat än att du också får tag i utskriftsprofiler för dessa papper till just din skrivare. Tyvärr är det sällan möjligt att få tag i profiler som är gjorda för konsumentskrivare och då måste du låta någon göra specialprofiler åt dig (vilket det kan vara värt om du hittar ett speciellt papper du gillar).

Jag skulle föreslå att du kör med HP-papper som det finns inställningar för, iallafall tills du lärt dig hur det fungerar. Att skriva ut svartvitt perfekt är svårt på konsumentskrivare, men när du vet vad som styr vad kanske du kan kompensera för färgsticken som föreslås ovan. Om man inte kan få till helt neutrala s/v-utskrifter kan man tona dem, tex svag sepiaton som kan bli läckert.

Skriv ut med PS och välj i utskriftsmenyn och under färghantering att låta skrivaren hantera färgerna (Printer Manage Color). Får du tag i profiler till det papper du valt, gjorda för din skrivare, väljer du istället att låta PS hantera färgerna, men du måste då ha rätt profil.

Edit: ser du har Elements. Jag vet inte riktigt hur du väljer att skrivaren ska styra färgerna där. Dock är det ingen skrivarprofil du valt i bilden ovan utan en arbetsfärgrymd. Det kommer inte att bli bra.
 
Senast ändrad:

alfin

Aktiv medlem
Tillägg till mitt förra inlägg:

Du har en äldre Elementsversion, så kanske den fungerar som Photoshop 7/CS. I så fall ska du under 'Färghantering > Skrivarprofil' kunna välja mellan i princip tre olika inställningar:

1) Färghantering av skrivaren (Printer Color Management)

2) Samma som källa (Same as Source), vilket är detsamma som ingen färghantering

3) Val av individuella profiler, vilket innebär att Elements hanterar färgerna

Om detta är vad du kan välja på, så välj alternativ 1, att låta skrivaren hantera färgerna. Klicka på Skriv ut..., så bör en ny dialogruta med din skrivarprogramvara öppnas. Här måste du välja rätt inställning för det HP-papper du avser att skriva ut på. Hur du gör det vet jag inte, läs manualen till skrivaren. Noggrannt.

Det du gjort nu är att tala om för Elements att skicka din bild till skrivaren och låta skrivaren justera färgerna. Skrivaren har rätt profil och rätt inställningar inbyggd för de HP-papper den klarar att skriva ut. Det gäller bara att välja rätt papper.

Om du istället väljer en av profilerna i alternativ 3 ovan, kommer både Elements och din skrivare att försöka justera färgerna - samtidigt - och då blir resultatet mindre bra.

Därför måste det finnas en funktion i din skrivares programvara, där du kan stänga av skrivarens färghantering när du använder speciella skrivarprofiler. Om denna avstängningsfunktion inte finns i din skrivares programvara kan du heller inte skriva ut med separata profiler via Elements. (För vissa skrivare kan man dock välja separata profiler direkt i skrivarprogramvaran.)
 

herja

Aktiv medlem
jag har haft samma problem tidigare med epson, var tvungen att välja att skrivaren bara skriver ut med svart patron, ställs in på egenskaper. Fick alltid lite färgstick annars.
 
ANNONS