Annons

Kameran blir segare

Produkter
(logga in för att koppla)

LenaWallner

Medlem
Hejsan!

Jag undrar om det är någon som vet varför min kamera (Canon EOS 60D) inte längre klarar av att ta många bilder i följd? Klarar 5 - 10 st innan den drar ner på tempot betänkligt.
Den är slöare med att visa bilderna och beter sig som om jag har ett långsamt minneskort i.

Ibland när vi vi filmar med den bryter den också och det står "Inspelningen har avbrutits automatiskt"

/Lena
www.4x4expedition.se
 

Anders Östberg

Guest
Avbruten videoinspelning beror väl oftast på att man nått maxgränsen för filstorlek eller tid - kika i manualen så ser du hur stora och långa klipp kameran kan spela in. Sedan kan det möjligen bero på att kameran blir för varm, men då antar jag att det skulle komma något felmeddelande.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Jag gissar att det nerdragna tempot beror på att kamerans internminne är fullt. När det är fullt måste kameran välja: antingen vänta med nästa bild eller radera den första bilden i minnet. Under tiden skyfflar den ut datat till minneskortet, som typiskt rymmer många gånger mer än kamerans internminne.



Och vad gäller filminspelning så finns det en gräns, dragen i lag, som tillverkarna bryr sig om. Jag minns inte var gränsen går, men den gäller hur lång tid man kan spela in utan avbrott. Alla kameror som håller sig under denna gräns räknas som "kamera" och har en låg tullsats. De kameror som klarar av att spela in längre än denna gräns klassas som "filmkamera" och har en högre tullsats. Samma kamera blir alltså dyrare om den kan spela in mer film utan avbrott helt enkelt...

Det kan finnas en annan förklaring dock: FAT. Minneskortet i din kamera använder ett filsystem (ungefär hur allting organiseras på minneskortet) som heter FAT. Det har flera fördelar men främst att alla datorer kan läsa minneskortet. Det har också flera nackdelar, främst att det inte kan hantera särskilt stora filer. Om jag inte minns fel är gränsen 4GB, större filer än så kan man inte ha på FAT.
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Avbruten videoinspelning beror väl oftast på att man nått maxgränsen för filstorlek eller tid - kika i manualen så ser du hur stora och långa klipp kameran kan spela in. Sedan kan det möjligen bero på att kameran blir för varm, men då antar jag att det skulle komma något felmeddelande.
Enligt någon löjlig EU-bestämmelse så får varje videoklipp som spelas in med "vanlig" digitalkamera vara max 29 min och 59 sek långa. Vill du spela in längre sammanhängande scener måste du ha en videokamera har några förståsigpåare i EU-parlamentet bestämt.
 

LenaWallner

Medlem
Tack för svaren!

Kan jag radera internminnet på kameran själv eller måste den lämnas in? (Är i Afrika)

När jag filmar med min kamera handlar det max om 3 min filmer. Men ibland stänger den nu av filmningen redan efter några sekunder.

Använder samma sorts minneskort som när kameran var ny, då den fungerade exemplariskt och snabbt (30 000 bilder sedan)

Har inte instruktionsboken med mig så om det går att radera internminnet själv vore jag glad för enkel beskrivning. Eller andra tips.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Du behöver inte radera kamerans internminne själv, det sköter kameran åt dig. Internminnet används bara som buffert mellan sensorn och minneskortet.

Eftersom det tar ganska lång tid att skriva till minneskort så har tillverkarna stoppat in internminne i kameran, dit datat från sensorn skrivs först. Sedan skrivs samma data till minneskortet. Om du tar en bild var tredje sekund har du egentligen ingen nytta av internminnet, nyttan visar sig först om du tar ett antal bilder i snabb sekvens: då kommer du att kunna fylla internminnet med nya bilder medan kameran fortfarande skriver den första till minneskortet.

Men när internminnet är fullt måste du vänta tills kameran hunnit skriva åtminstone den första bilden i kön till minneskortet innan du kan ta fler bilder. När denna första bild skrivits till minneskortet kan du ta en bild till.

Allt detta skall skötas helt automatiskt, och du som användare skall inte behöva tänka på det, annat än att du inte försöker ta för många bilder i snabb sekvens.

Kameran skall dock hålla samma fart i skrivandet nu som när den var ny. Det kan dock tänkas att din upplevelse av kameran ändras lite med åren, men det är något helt annat.
 

LenaWallner

Medlem
Kameran är ca ett år gammal och det är inte alls samma hastighet på den nu som då.

Man ser även att den lilla röda lampan som anger att den skriver till minneskortet lyser mycket längre och det tar mycket längre tid innan den visar bilden som man tagit i displayen.

När jag skulle ta bilder på en kompis som hoppade bungyjump nyligen så tog den 4 - 5 bilder snabbt och sedan drog den ner tempot drastiskt till ca 1/s. Samma sak när vi gjort andra action sessions med bilen m.m. de senaste månaderna.

Så var det för ett år sedan när jag tog actionbilder på bla en skoteråkare. Då kunde jag ta 30 talet bilder i följd med angivna 5.2 bilder/s.

/Lena
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Det skulle kunna vara fel på minneskortet, så att kameran måste arbeta mer för att skriva till det. Har du provat med ett nytt minneskort?
 

Anders Östberg

Guest
Har du kanske bytt från att tidigare fotat JPEG men nu i råformat?
 

LenaWallner

Medlem
Har testat med alla 8 minneskort jag har och det är samma sak på alla.
Fotar bara i JPEG numera, innan i RAW och ibland i kombination med JPG.
 

Hankki

Aktiv medlem
Kan ju vara minneskortet men min 40D blir långsam när jag höjer iso och har på brusreducering för högt iso.
 

LenaWallner

Medlem
Tack allihopa för hjälpen!
Det var som Hankki sa, jag hade för hög brucreducering. Den stod på hög och funkar som den ska om jag har den på "Ej möjlig","Standard" eller "Låg".

Nu är den snabb och funkar kanon igen!

En kanske dum fråga, vilket reducerar mest brus, standard eller låg?
 
Senast ändrad:
ANNONS