Annons

Äntligen Nikon D800

Helmetrock

Aktiv medlem
Nej det är inte alls svårt.


Vi ska såklart inte jämföra t.ex. D70 med D800. Ingen poäng mer än att kunna konstatera att saker går framåt - alltså ur ett historiskt perspektiv. Men 7D säljs fortfarande, är fortfarande Canons främsta crop factor kamera. Och därför jämförbar på en ekvivalent skala.
Whether you like it or not.
På samma sätt är det fullt rimligt att jämföra D800 med D700, D90, D700, D3s, D3x osv.
Enligt ditt argument kan man inte heller jämföra 5D2 med 5D3 på lika villkor. Och hur rimligt är det då?

Jag FATTAR INTE hur något så otroligt enkelt och uppenbart ska vara så förbannat kontroversiellt.
Exakt min poäng!
 

fishnose

Aktiv medlem
Då får du införa en startpunkt (Canon 10D kanske?) och en annan poängskala som inte stannar på 100% utan fortsätter att öka vartefter åren går och tekniken går framåt. Säger det dig mer då att D800 är 578% jämfört med 10D eller att den är 82% i relation till tekniken i sin egen generation?

I båda fallen är det ju bara en av många rätt subjektiva omdömen man får väga in, det som verkligen gäller är ändå om kamerans faktiska egenskaper passar dig, inte hur dom står sig i förhållande till någon annan kamera eller någon annans behov. Om inte syftet med jämförelsen är att se till att man har kameran med högst testpoäng, förstås. ;-)
Nej, jag bara tycker att dp ska vara konsekventa, vara lite mera proffsiga. Sådana sajter har stor påverkan, och när de har en sådan 'penetration' som de har ska de leva upp till rimliga krav på saklighet och relevans. Deras poängsättning är helt enkelt bristfällig och inkonsekvent. Det är fortfarande min ENDA poäng med allt detta.

Jag har aldrig hävdat att allt ska utgå från den första DSLR. Men 2½ år är ingenting, 7D säljs fortfarande, för hundrade gången.

En poängskala som inte stannar vid 100 är förstås en lösning. Så gör DxOMark. Nästa Nikon kan mycket väl få 103 poäng eftersom deras skala inte är procentuell.
 

blenda12

Aktiv medlem
Börjar köerna minska?

Lade en beställning på D800 igår...lite ledsen då jag bommat sista exet på Mediamarkt, men fick meddelande efter 24 timmars väntan att de skickat kameran idag....helt OK.

/M
 

Photocon

Aktiv medlem
Jämförelse/poäng D800 vs 7D.

Är det någon som har båda kamerorna till hands? Jag har D800 samt hade 7D under nästan 3 år (nyligen såld).

Med detta sagt vill jag bara understryka vad Joakim Bengtsson skrivit tidigare i tråden. Anser att han har helt rätt i sitt resonemang. 7D är förvisso en bra kamera men givetvis bör inte poängtal lagda anno dazumal jämföras med sådana som lagts 3 år senare.

//Lennart
 

Anders Östberg

Guest
Nej, jag bara tycker att dp ska vara konsekventa, vara lite mera proffsiga. Sådana sajter har stor påverkan, och när de har en sådan 'penetration' som de har ska de leva upp till rimliga krav på saklighet och relevans. Deras poängsättning är helt enkelt bristfällig och inkonsekvent. Det är fortfarande min ENDA poäng med allt detta.

Jag har aldrig hävdat att allt ska utgå från den första DSLR. Men 2½ år är ingenting, 7D säljs fortfarande, för hundrade gången.

En poängskala som inte stannar vid 100 är förstås en lösning. Så gör DxOMark. Nästa Nikon kan mycket väl få 103 poäng eftersom deras skala inte är procentuell.
(Min fetstil)

Du missar målet lite tycker jag ... det spelar ju ingen roll var du sätter riktmärket, om det är 2,5 år tillbaka eller 91. Någonstans måste du sätta en startpunkt om du ska fortsätta att jämföra med tidigare kameror på samma bedömningsskala, och sätta någon sorts absolut måttstock för varje aspekt av kameran som mäts. Jag tror inte detta blir så lätt - hur gör du t.ex vid teknikskiften eller när det kommer helt nya funktioner, hur ska du värdera dom mot en äldre generation som inte ens har funktionen eller tekniken?

Att du tycker att poängsättningen är inkonsekvent beror som jag ser det mest på din egen ovilja att väga in att varje test görs vid en viss tidpunkt och med en viss omgivning av teknik och andra modeller. Sedan måste sådana här tester bli lite subjektiva eftersom det lite beror på vad testaren värderar.

MItt råd är att inte ta detta så väldans allvarligt - häll på en stor nypa salt och gör din egen bedömning istället. Du lär inte kunna påverka deras arbetsmetoder i vilket fall. ;-)
 
Senast redigerad av en moderator:

fishnose

Aktiv medlem
(Min fetstil)

Du missar målet lite tycker jag ... det spelar ju ingen roll var du sätter riktmärket, om det är 2,5 år tillbaka eller 91. Någonstans måste du sätta en startpunkt om du ska fortsätta att jämföra med tidigare kameror på samma bedömningsskala, och sätta någon sorts absolut måttstock för varje aspekt av kameran som mäts. Jag tror inte detta blir så lätt - hur gör du t.ex vid teknikskiften eller när det kommer helt nya funktioner, hur ska du värdera dom mot en äldre generation som inte ens har funktionen eller tekniken?

Att du tycker att poängsättningen är inkonsekvent beror som jag ser det mest på din egen ovilja att väga in att varje test görs vid en viss tidpunkt och med en viss omgivning av teknik och andra modeller. Sedan måste sådana här tester bli lite subjektiva eftersom det lite beror på vad testaren värderar.

MItt råd är att inte ta detta så väldans allvarligt - häll på en stor nya salt och gör din egen bedömning istället. Du lär inte kunna påverka deras arbetsmetoder i vilket fall. ;-)
Allt handlar om förnuft och rimlighet. Är det rimligt att säga att man inte kan jämföra 5D2 med 5D3 eftersom det är 3 år emellan? Om du tycker det är rimligt, förklara varför. Och förklara det för alla 5D2 och 5D3 ägare att deras tankar kring detta inte är rimliga för att det inte går att jämföra på en gemensam skala.
Diskussionerna kring detta med att jämföra går höga på CanonRumors, alltid kul.

Vid stora teknikskiften sker en annan typ av bedömning såklart. Men vad jag vet är det inget sådant mellan ex.vis 7D och D800. Ungefär samma gamla fast bättre. Jo, visst är det bättre sensor osv, men det är hela poängen med att jämföra. Varför är det så svårt?

Det är annat om man jämför 'dumb phone' från 2008 med Android 4 smartphone. Men det är en helt ny generation, en ny teknologi, en ny värld nästan.
DSLR bara lunkar på. 2½ år är inte mycket. Samma gamla fast bättre.

Nej, jag lär knappast kunna påverka dp! Lika lite som man påverkar den grekiska politiken genom att diskutera den. Men fortfarande intressant att diskutera.

"Sedan måste sådana här tester bli lite subjektiva eftersom det lite beror på vad testaren värderar." - Absolut! Exempel är ergonomi, användbarhet, gränssnitt. osv osv. Men de tekniska delarna - IQ, fokus, mätning, ISO osv måste vara så objektiva som möjigt. Annars helt meningslösa.
 
ANNONS