Annons

Hur snabbt sjunker priset?

Produkter
(logga in för att koppla)

BennyBeduin

Ny medlem
Panasonic har just presenterat den nya zoomen 12-35/2,8, som jag har längtat efter. Men priset sägs ligga på nästan 12 000:-. Rätt saftigt…

Min allmänna känsla är ju att priset kommer att sjunka med tiden.
(Det har ju hänt att man köpt något när det varit sprillans nytt, för att efter en tid märka att ett par tusenlappar försvunnit från prislappen.)

Vad är er erfarenhet av att prisfall på prylar? Hur lång tid tar det för att ett objektiv ska bli lite billigare? Går det långsammare för objektiv än för kamerahus?
 

Shabbadang

Aktiv medlem
Går det långsammare för objektiv än för kamerahus?
Ja, det är definitivt min erfarenhet. Nya modeller av kameror kommer ju varje år nästan, i varje fall vartannat (som ersätter en tidigare modell) och då sjunker ju priset snabbt på den gamla. Objektiv kan ju leva betydligt längre. Ofta är väl utvecklingscyklerna närmare 10 år, åtminstone för fasta objektiv. För zoomar är den väl kanske hälften i de populära bränviddsområdena. Men priset sjunker ändå inte särskilt snabbt för att det kommer en ny glugg tycker jag mig märka.
 

16517

Aktiv medlem
Priset sjunker med 23% av inköpspris direkt efter köp, därefter 48 kronor/vecka för att slutligen plana ut på 18-33% av ursprungspriset
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Pratar vi pris på nyinköp från en affär så är priset oftast högst i början (ha begäret är störst). Sedan när de som absolut vill ha det, nästan oavsett pris, brukar priset sedan då efterfrågan och tillgång är i balans, sjunka, hur mycket beror på tillverkarens marknadsstrategi. Canon brukar börja med saftiga priser för att sedan sänka med uppåt 25% efter några månader. Det är rimligt att tro att Panasonic blir tvungen att sänka priset också då de inte kan ligga för nära eller högre än t ex Nikon 24-70/2,8 eller 17-55/2,8 eller Canon 17-55/2,8 IS i pris - för Panasonic har ambitionen att ta upp konkurrensen med de stora och det har inte riktigt gått så bra som man hoppats. Så jag skulle gissa att nypriset vidvårsskiftet kan ligga runt 9995:- men det är min gissning. Innan det finns till hyffsat pris på begagnatmarknaden lär dröja - och då menar jag inte nypris minus 20%. Är det begagnat är det begagnat och för mig skall det vara 30% eller mer lägre än nypris och det kommer dröja.

Varför inte köra med 14-45 (den första) och en fast så länge?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Kan du stå ut med lite långsam AF kan du få Olympus 14-54/2,8-3,5 II för ca2500:- beg. Väldigt skarp, lite större, avsevärt mycket billigare.
 

BennyBeduin

Ny medlem
Det är verkligen alla de egenskaper som 12-35:an har som jag är ute efter. Främst vidvinkligheten, ljusstyrkan och bildstabiliseringen, men även storleken, snabbheten och de optiska kvalitéerna är lockande. Men att då köpa ett halvdant i väntan på den rätta känns inte så lockande, som sen kommer att samla damm när jag väl köpt det jag vill ha.
Mnjaa…
Fast först och främst får jag invänta att det kommer ut på marknaden. Kanske Tamron eller Tokina kan ha något liknande på lut?
(Jag har en G3 med en 20/1,7, + två st 30 år gamla Nikon-gluggar via adapter.)
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Jag köpte en EOS 7D för arton måndader sedan. Den ligger fortfarande på samma pris (12 000), bortsett från en tillf'ällig kampanj på Japanfoto just nu.

För snart tolv måndader sedan köpte jag en EF 70-200/2,8 IS L II för nitton tusen och lite till. Den är 1500 kronor dyrare idag än då.


Petter ...
 

BennyBeduin

Ny medlem
Så att köpa en stor kompromiss för några tusen, i väntan på att originalet blir några tusen billigare…
Nja…
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Så att köpa en stor kompromiss för några tusen, i väntan på att originalet blir några tusen billigare…
Nja…
Fast har man ett olympushus finns ju bildstab i huset så det i objektivet behövs inte. Då är de enda kompromisserna med 14-54/2,8-3,5 lite större storlek, brist på AF (eller långsam AF med II:an) och 2/3 steg på telesidan. Skärpan på 14-54 är väldigt bra.
 
ANNONS