Annons

skillnad ljusstyrka 1,4 & 2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Tecibel

Medlem
Undrar lite kring om det skiljer så mycket när det kommer till de två kombinationerna?
Funderar på att köpa ett 'all-round' objektiv med fast brännvidd. Antingen ett 35mm med 1,4 eller 27 mm med 2.8. Den sistnämnda är i pannkaks-modell.

Vill ha så lätt utrustning som möjligt då jag planerar att resa med denna kombination och då känns 'pannkakan' egentligen bäst för ändamålet. så frågan är väl egentligen om 2,8:an är värd att satsa på pga dess smidighet eller bör jag satsa på 1,4:an pga att den klarar svårare ljusförhållanden?

med vänlig hälsning
 

erro.se

Aktiv medlem
Vilken kamera har du? Vilka objektiv har du nu? Om du har en zoom som täcker in 27 och 35 mm så är det ju bara att ställa den påöser brännvidderna så ser du ju iallafall skillnaden på bildvinkel.
 

Tecibel

Medlem
Tack för svar, då ser jag mer på det mer ljusstarka objektivet.

Vilken kamera har du? Vilka objektiv har du nu? Om du har en zoom som täcker in 27 och 35 mm så är det ju bara att ställa den påöser brännvidderna så ser du ju iallafall skillnaden på bildvinkel.
Har en Canon eos 50d, men ska investera i en mer kompakt kamera. Tanken från början var att köpa en kompakt digitalkamera (lättare att ha med vid resor) men en kompakt systemkamera känns bättre om jag tröttnar på objektivet, sen börjar min 50d bli gammal. Jag ska undersöka det där med zoomet, tack för tips!
 

erro.se

Aktiv medlem
Frågan är ju vad det är du tycker att du behöver? Det är ju två olika objektiv du nämner. 27 mm blir "lagom" vidvinkel på din kamera. 35 mm blir "normal" och alltså en lite snävare bildvinkel. Kanske för snäv för att funka som allround. Men 35an har ju bättre ljusstyrka, om det nu är det du behöver. Så... Vad är det du behöver?
 

Tecibel

Medlem
Så... Vad är det du behöver?
Jag planerar att köpa en Fuji x-t1(om inget annat dyker upp som känns bättre) och vill då göra den så kompakt som möjligt så att den funkar som resekamera (då jag fått för mig att den är kompakt och inte väger en massa). Så det jag letar efter är ett bra all-round objektiv, med fast brännvidd. Zoomar känner jag blir rätt otympliga att ha med, men även där finns det säkert objektiv som är lätta då jag endast kan jämföra med mina Canon.
 

erro.se

Aktiv medlem
Om jag skulle ha ett fast objektiv som allround så skulle jag vilja ha lite vidvinkel. Men det är ju jag. Du får väl fundera på vilken brännvidd du oftast använder och se om 27 eller 35 passar dig bäst. Eller om det kanske t.o.m. Är nåt annat du ska ha.
 

Tecibel

Medlem
Eller om det kanske t.o.m. Är nåt annat du ska ha.
Nu blev jag tvungen att kika på vad normalzoomet låg på, 17-50mm. Kollade på vad Fuji har för utbud på vidvinkel, vilket var 14mm (f2,8), 18mm (f2,0) och 23mm (f1,4). Använder zoomobjektivet vid landskapsfotografering så då borde nästa 18mm vara ett bra val. har inte testat annat än 50mm, 60mm, det redan nämnda objektivet och ett telezoom på 70-200mm så jag är inte så insatt.
 

David F Stop

Aktiv medlem
Köp en begagnad X100 eller X100s

Nu blev jag tvungen att kika på vad normalzoomet låg på, 17-50mm. Kollade på vad Fuji har för utbud på vidvinkel, vilket var 14mm (f2,8), 18mm (f2,0) och 23mm (f1,4). Använder zoomobjektivet vid landskapsfotografering så då borde nästa 18mm vara ett bra val. har inte testat annat än 50mm, 60mm, det redan nämnda objektivet och ett telezoom på 70-200mm så jag är inte så insatt.
Hej Tecibel
Jag föreslår du köpa en begagnad x100 eller x100s och sedan en X-T1 med "kit" zoom eller den 35mm f1.4 (vilket ska vara absolut världsklass). Jag har en X100s och bör få mina händer på en X-T1 på måndag.
Den 23mm f1.4 till Fujifilms X-series kostar lika mycket som en ny X100s om man köpa den i Sverige!
Ska du reser utanför europa kan du köpa en X-T1 med kit zoom och den fantastiska 35mm f1.4 och spara nästan 9000 kronor! Fujifilm ha kampanjer på sina objektiv i många delar av världen.
X100s är en riktigt kompetent kamera och om du ha en android mobil kan du snabbt överföra bilder (raw eller jpeg) med en usb kabel för delning eller backup.
 

erro.se

Aktiv medlem
Frågan är fortfarande: vad är det du behöver? Brännvidd och bländare är två olika saker. Brännvidd ger bildvinkel. Bländare ger ljusstyrka och skärpedjup. Enkelt uttryckt. Personligen skulle jag först fundera på,vilken brännvidd (bildvinkel) jag behöver. Sen får man se vilka objektiv med olika bländare som finns.
 

Tecibel

Medlem
Frågan är fortfarande: vad är det du behöver? Brännvidd och bländare är två olika saker. Brännvidd ger bildvinkel. Bländare ger ljusstyrka och skärpedjup. Enkelt uttryckt. Personligen skulle jag först fundera på,vilken brännvidd (bildvinkel) jag behöver. Sen får man se vilka objektiv med olika bländare som finns.
Tror att det blir en 18mm med 2,0 i bländare (Fuji verkar inte ha ett så stort utbud i objektiv). Då jag använder 17mm (på mitt zoomobjektiv) känns det mer 'rätt' i bildformat och något som jag fysiskt kan relatera till. Men inget är hugget i sten, ska fundera och undersöka en massa innan jag bestämmer mig. Sedan måste jag avvakta lite på recensioner på x-t1:an. Semestern börjar ju inte än ;).

Tråden spårade ur lite då originalfrågan var skillnaden på bländare och svaret (som jag tolkar det) är således att ju lägre bländaretal desto bättre.

Tusen tack för din input, du har varit myckethjälpsam.
 

Strömqvist

Aktiv medlem
Fuji gör inga dåliga objektiv men 18mm är dock ansedd som deras sämsta.
Har du råd så köp 23mm 1.4.
Jag äger 18-55, 27, 35 och 55-200 och kan säga att alla fyra är väldigt bra. Min favorit är 35an men 27an är en klar tvåa. Mycket bra bildkvalite och underbart litet och lätt.
Både 27 och 35 har en AF-motor som är av den lite mer högljudda modellen, inget som stör för mycket men ändå värt att nämnas. 18-55 har snabbast AF och 35an den segaste.
Fujis Xtrans sensorteknik är känd för att producera bilder av mycket hög klass med fina färger och väldigt lågt brus så det går utmärkt att gå upp lite extra i ISO, men om du ska välja ett objektiv så är det 23 eller 35mm som blir mitt tips.
 

Strömqvist

Aktiv medlem
Är väl mest att det helt enkelt inte är lika skarpt som de andra, men som sagt fuji gör inga dåliga objektiv... Dom är antingen mycket bra eller helt fantastiska ;)
 

afe

Aktiv medlem
Fujis 18 mm är inte dålig, men den är kanske inte riktigt lika bra som de andra objektiven till dessa kameror. Det är framför allt kant- och hörnskärpan många har synpunkter på, och den har också en del CA (som visserligen går att korrigera bort i efterbehandlingen).

Jag har bara testat den som hastigast, men här är ett exempel med den gluggen:

http://www.flickr.com/photos/aferiksson/12682901825/ (du kan se den i originalstorlek genom att högerklicka i bilden).

I övre vänstra hörnet syns både luddighet och CA tydligt i den bilden. För många typer av bilder spelar dock sånt liten eller ingen roll.
 
ANNONS