Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm X-T1

Produkter
(logga in för att koppla)

mustanggt

Aktiv medlem
Verkar som att det kan dyka upp problem med ljusläckage i vissa lägen. http://www.fujix-forum.com/index.php/topic/19546-fuji-x-t1-light-leak/
Om man kör med en ficklampa eller lååånga slutartider med luckan öppen så får även jag lite ljusläckage. På mitt hus är det dock inte mycket värre en det som finns på min 5d mark III om jag kör in en ficklampa i sökaren. I övrigt så kan jag bara säga, jag har många Canon grejor men detta är nog den smidigaste kamera jag har träffat på. Helt enkelt en super kamera som är värd att titta närmare på. Fina ISO egenskaper, bra färger, bra hantering, super skarpa objektiv och många finesser och auto lägen för den som gillar det. För sport o vilt osv så behåller jag dock mina Canon prylar..även om jag kommer att sälja av en hel del.
 

curtf

Aktiv medlem
Jag tycker också om kamerahuset. För mig känns det lagom stort och är riktigt trevligt och kul att använda med sina något fler analoga reglage än vad som finns på de flesta moderna kameror.

Jag uppskattar inte minst den stora sökaren och hjälpmedlen för att ställa in fokus manuellt, det funkar bra att hitta fokus med mina adapterade äldre Contaxobjektiv.
 

Sabud

Aktiv medlem
Nedanstående är citerat från Fuji-rumour och skulle kunna betyda att 4-vägskontrollen är förbättrad från och med ett senare tillverkningsnummer. Skulle det vara sant blir jag direkt glad;)

"Fuji is fixing or replacing all light leak affected X-T1′s out there. But, if what FR-reader Luca told us in the comments to a previous post is correct, they are also already improving another criticized aspect of the camera: the arrow buttons. He said: “I received a new X-T1 in Italy serial 41M09xxx (in exchange for my “old” 41M03xxx). There is NO LEAK and also the arrows buttons are significantly more responsive and little less recessed with a clear “click” feel. No more hard nail tip pressure. Not so responsive as X-E2 but an unexpected leap forward. Very good!! ” Can anyone out there confirm it?"

/Stephan
 

Strömqvist

Aktiv medlem
Jag har min xt1 hos fuji för service av ljusläckage och har mailat dom om detta men ej fått något svar. Förhoppningsvis kan dom fixa detta samtidigt.
Inget enormt problem, men skadar såklart inte om det går att förbättra.
 

Sabud

Aktiv medlem
Nu är X-T1 testad av Dpreview och resultatet är väl ingen överraskning direkt. De små knasiga knapparna / kontrollerna passar mig ganska dåligt men är inte alltför svårt att fixa själv så det blir nog en sån här ändå.

Oktober månad i förra inlägget skall vara Augusti förövrigt.

http://www.dpreview.com/reviews/fujifilm-x-t1

/Stephan
 

Skrotfotaren

Avslutat medlemskap
Fuji satsar hårt på jpg delen vilket är superbt eftersom jag bara kör det formatet, det är ingen större skillnad mellan RAW och jpg enligt testet KUL! Får kanske bli en sån här framåt juletid....................................
 

jnd

Medlem
Att den får så högt betyg trots att den inte har perfekt handhavande säger ju en del. Jag har också precis lagt en beställning från Cyberphoto. Ingen spontangrej pga recensionen däremot, haha, utan jag har sedan tidigare hoppats på precis "en X-T1" med få kompromisser från Fujifilm.

Jag hakade på objektiverbjudandena som fanns tidigare på Amazon US och fick då dessutom en Fujinon XF 35mm och 55-200mm för ca 1500 kr billigare vardera (!), det EFTER tullavgifter. Galet bra priser. Däremot är leveranstiden för 35/1.4 extremt lång. 55-200 är här imorgon hoppas jag, men den andra har inte ens skickats än och Amazon gissar någon gång nästa månad! Känns som något bekymmer med efterfrågan i USA där.

Så jag hamnar i det lite lustiga läget att jag snart får prova på en X-T1 + 55-200mm utan något i normalomfånget, haha. Men det ska ju i alla fall vara en mycket bra telezoom!

I övrigt har jag en X100, och den behåller jag för att komplettera med. Alldeles för trevlig för att släppa så lätt, och den har ju funktioner som X-T1 saknar, som helt tyst bladslutare och inbyggt gråfilter. Förutom att vara lite extra kompakt med inbyggda objektivet, och en kompletterande brännvidd.

Jag har tidigare haft en Nikon D90 och en rad objektiv, men nu när jag vet vad jag gillar att fota, har jag sålt detta för att finansiera den här övergången. X-T1 med 35, 55-200, och en X100 för lite mer vidvinkel (jag tror inte jag är så sugen på något extremt där, hade en Sigma 8-16mm tidigare men den blev sällan använd trots jättefin kvalitet). Det här hoppas jag att jag ska klara mig långt på!
 

Sabud

Aktiv medlem
Att den får så högt betyg trots att den inte har perfekt handhavande säger ju en del. Jag har också precis lagt en beställning från Cyberphoto. Ingen spontangrej pga recensionen däremot, haha, utan jag har sedan tidigare hoppats på precis "en X-T1" med få kompromisser från Fujifilm.

Jag hakade på objektiverbjudandena som fanns tidigare på Amazon US och fick då dessutom en Fujinon XF 35mm och 55-200mm för ca 1500 kr billigare vardera (!), det EFTER tullavgifter. Galet bra priser. Däremot är leveranstiden för 35/1.4 extremt lång. 55-200 är här imorgon hoppas jag, men den andra har inte ens skickats än och Amazon gissar någon gång nästa månad! Känns som något bekymmer med efterfrågan i USA där.

Så jag hamnar i det lite lustiga läget att jag snart får prova på en X-T1 + 55-200mm utan något i normalomfånget, haha. Men det ska ju i alla fall vara en mycket bra telezoom!

I övrigt har jag en X100, och den behåller jag för att komplettera med. Alldeles för trevlig för att släppa så lätt, och den har ju funktioner som X-T1 saknar, som helt tyst bladslutare och inbyggt gråfilter. Förutom att vara lite extra kompakt med inbyggda objektivet, och en kompletterande brännvidd.

Jag har tidigare haft en Nikon D90 och en rad objektiv, men nu när jag vet vad jag gillar att fota, har jag sålt detta för att finansiera den här övergången. X-T1 med 35, 55-200, och en X100 för lite mer vidvinkel (jag tror inte jag är så sugen på något extremt där, hade en Sigma 8-16mm tidigare men den blev sällan använd trots jättefin kvalitet). Det här hoppas jag att jag ska klara mig långt på!
Där ser man! Precis som du har jag optik men ingen kamera. Köpte för ett bra tag sedan 55-200 och 27/2,8 från Andorama USA med tanke att sälja optiken om X-T1:an inte skulle hålla måttet / falla mig i smaken. Jag är väl inget stort fan av X-sensorn utan skulle lätt betala extra för sensorn från nya a6000.

/Stephan
 

jnd

Medlem
Där ser man! Precis som du har jag optik men ingen kamera. Köpte för ett bra tag sedan 55-200 och 27/2,8 från Andorama USA med tanke att sälja optiken om X-T1:an inte skulle hålla måttet / falla mig i smaken. Jag är väl inget stort fan av X-sensorn utan skulle lätt betala extra för sensorn från nya a6000.

/Stephan
Aha, ja, Sony är ju också riktigt heta just nu. Ja, X-sensorn har ju särskilt en del frågetecken vid RAW-foto där Lightroom haft en del problem, så det är väl med viss spänning jag ska se hur det går där. Lightroom 5.4 är på gång nu däremot, så vi får väl se om det blir förbättringar där. Photo Ninja tycker jag annars har sett ganska intressant ut, men hur den tolkar färger ibland känns lite kontroversiellt. Lite hit and miss, får jag intrycket av...

Sedan planerar jag framförallt att fota JPEG eftersom den har en så bra behandling av dem, det är väl lite av bakgrunden till varför jag väljer Fujifilm. Bildbehandlingen där faller mig verkligen i smaken. :) Jag hoppas kunna skära ner min tid i Lightroom rent generellt.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Japp

Fuji levererar jpeg som är rätt svår att överträffa och i vart fall är tillräckligt bra för det allra mesta, Fotar du men jpeg plus raw så är du säker. Jpeg för att spara datortid och raw i de fall det verkligen krävs.
 

sarimner

Aktiv medlem
Hej! Har nyss köp en fujifilm x-t1 och undrar om det är nån dom vet om man ska sätta på eller ändra några inställningar så att kameran jobbar bättre?

är lite ny på fuji spåret. har haft Canon 50D innan.


Mvh// Viktor
 

DaMoose

Aktiv medlem
Börja med att ändra sRGB till Adobe RGB om du tänkt efterbehandla bilderna.

Kanonkamera, du kommer att bli nöjd.
 

Strömqvist

Aktiv medlem
Hej! Har nyss köp en fujifilm x-t1 och undrar om det är nån dom vet om man ska sätta på eller ändra några inställningar så att kameran jobbar bättre?

är lite ny på fuji spåret. har haft Canon 50D innan.


Mvh// Viktor
Sätt på hög prestanda under strömhantering och ändra till AF-C prioritetsval till Fokusera.
Detta hjälper att hålla fokus på rörliga objekt.
 

jnd

Medlem
Börja med att ändra sRGB till Adobe RGB om du tänkt efterbehandla bilderna.

Kanonkamera, du kommer att bli nöjd.
Vid byte till Adobe RGB måste däremot användaren också ha en färgprofil kalibrerad för bildskärmen och rätt färgprofil för skrivaren, annars kommer utskrifterna att se fel ut.

Det här valet tycker jag beror lite på vad man har tänkt använda bilderna till. Adobe RGB ger inte fler färger, utan ett annat omfång, särskilt mot gröna nyanser. Så t.ex. landskapsfoto verkar naturligt passa bra för Adobe RGB. Däremot är sRGB absolut vanligast på webben och jag skulle inte ladda upp bilder med andra färgprofiler än denna inbäddad i JPEG-filerna, eftersom webbläsare historiskt sett brukar ha lite sisådär stöd för att visa annat än sRGB rätt. Så jag rekommenderar starkt sRGB för webben just så att man själv med eventuellt kalibrerad skärm inte råkar se en annan färgskala än dina vänner som du delar bilden med. För utskrifter med bläckstråle eller på fotolab kan däremot Adobe RGB vara ett bra val.
 

sarimner

Aktiv medlem
jag har bytt till Adobe RGB men de spelar ingen roll för jag kör endå RAW. och kaliberad skärm har jag haft länge. :)

jag tänkte mer om du va nåt med autofokusen eller nåt annat som gör att kameran presterar bättre
som man bör ändra. :D


tack för alla svar!
 
ANNONS