Annons

Hybriddator

Produkter
(logga in för att koppla)

Nessima

Aktiv medlem
Hej!

Har funderat på att köpa en macbook eftersom jag är så nöjd med min iMac, men har nu upptäckt det här med hybriddatorer och blivit mer sugen på en sån just för att jag behöver ha en platta ibland.

Till frågan:

Jag kommer någon gång per år använda den till pressjobb och då måste jag ju kunna redigera bilderna litegrann innan de skickas in till redaktionen. Tror ni att denna: http://cdon.se/hemelektronik/acer/acer-aspire-switch-11-sw5-171-332t-11-6-i3-4012y-1-5ghz-4gb-ram-60gb-ssd-hd-graphics-win8-1-p29338563 skulle klara av en enklare användning av Photoshop? Räcker verkligen minnet?
 

AlexEliasson

Aktiv medlem
Jag har tidigare kört både Photoshop och Lightroom på en 13" med i3 och 4gb ram - det fungerar men det är enligt mig långsamt och i längden extremt frustrerande. Datorn saknade SSD så en sådan kan nog snabba upp en del. Jag satt med RAW filer från en 24mpx kamera. Jag antar att de stora jobben kommer utföras på din imac och om det är pressbilder med minimal redigering du ska syssla med så kan det nog fungera med lite tålamod. Finns den med mer minne så hade jag valt åtminstone 8gb för att "säkra upp" lite, att vänta upp mot 10 min son det ibland tog för mig att öppna en RAW fil i Photoshop är inte speciellt inspirerande.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det måste vara ganska enkelt att få testa detta i butik.
Ladda ner en testversion av LR/PS o annat man behöver och sen testa.
Jag har en i5 i min släpbara dator hemma, tycker den... börjar kännas lite slö.
;) (Givetvis går den lika fort som när jag köpte den 2011, tom fortare iom att en SSD har lagts till senare)
 

sumpan

Aktiv medlem
Även om processorerna fortfarande heter i3 och i5 så kommer det nya versioner varje år som oftast är åtminstone lite snabbare (även om det de sista åren legat mycket fokus på lägre energiförbrukning).

Jag skulle också rekommendera att köpa en dator som klara mer än 4 GB minne, det är för lite i dagens läge om man ska göra något mer än att surfa på nätet och använda Office.
 

b1967

Aktiv medlem
Även om processorerna fortfarande heter i3 och i5 så kommer det nya versioner varje år som oftast är åtminstone lite snabbare (även om det de sista åren legat mycket fokus på lägre energiförbrukning).

Jag skulle också rekommendera att köpa en dator som klara mer än 4 GB minne, det är för lite i dagens läge om man ska göra något mer än att surfa på nätet och använda Office.
Som andra nämt är i3 i underkant och 4GB också, i alla fall om du har ett 64-bitars opetativsystem vilket det sannolikt är om du köper datorn ny.
Dessutom är 60 GB hårddisk ganska lite.
Satsa på en med 256 GB så att du får plats med en del bilder i den och slipper släpa med dig en extern disk när du är ute på jobb med datorn.

När jag köpte dator senast kollade jag först på den typen med löstagbar skärm, men när jag läste på vad folk skrev om dem så klagades det mycket på att de var slöa, även de med i7 processor.
Så inna du köper så läs vad folk har för erfarenheter av just den modellen du är intresserad av.

Eftersom du inte har satt vad du har för budget kan jag inte ge dig förslag på alternativ.
 

PMD

Aktiv medlem
Har funderat på att köpa en macbook eftersom jag är så nöjd med min iMac, men har nu upptäckt det här med hybriddatorer och blivit mer sugen på en sån just för att jag behöver ha en platta ibland.
Jag har en 7-tums surfplatta och använder den i stort sett bara för att surfa nätet när jag ligger i sängen och behöver bli trött så att jag somnar. :)

OK, jag har haft med den på resa också eftersom den är så liten och lätt.

För riktigt arbete tycker jag att en traditionell dator inte går att ersätta med en surfplatta, och även om det finns tangentbord till en del surfplattor så gör ju inte det att plattan får mer kraft av det.

(Med traditionell dator menar jag både stationära och bärbara. Huvudsaken är att de har gott om RAM, stor disk och snabb processor).
 

b1967

Aktiv medlem
Jag har en 7-tums surfplatta och använder den i stort sett bara för att surfa nätet när jag ligger i sängen och behöver bli trött så att jag somnar. :)

OK, jag har haft med den på resa också eftersom den är så liten och lätt.

För riktigt arbete tycker jag att en traditionell dator inte går att ersätta med en surfplatta, och även om det finns tangentbord till en del surfplattor så gör ju inte det att plattan får mer kraft av det.

(Med traditionell dator menar jag både stationära och bärbara. Huvudsaken är att de har gott om RAM, stor disk och snabb processor).
En hybriddator är inte en surfplatta.
Det är en bärbar dator som du kan ta loss skärmen på och använda som surfplatta. En hybriddator kan vara minst lika kraftfull som vanliga bärbara datorer.
 

Parsi

Aktiv medlem
4 GB ram är för lite för Win8.1 64. Redan 5 GB (ej möjligt) eller 6 GB är mycket, mycket, mycket bättre.
Min laptop Win7 64, som jag skriver detta på, har just nu redan tuggat i sig nästan 3 GB. Och då gör jag just inget på den. Så arbets- och verktygsapplikationer skulle bara ha drygt en GB att röra sig med (om jag bara hade 4 GB). En tung applikation - som LR måste sägas vara - äter snart upp det. Och då börjar Windows använda hårddisken som minne. Den berömda swaparean. Och då går det långsamt. Om programmet arbetar mot minnes-page'ar på swap, riktigt långsamt. Som 10 min för att ladda in en RAW, som någon nämnde tidigare i tråden.
En ytterligare komplikation är att arbete mot swap på en SSD (som visserligen är snabbare för detta än en HD) inte är nyttigt för SSD'en.

Så tillräckligt med ram är viktigt! Och 4 GB är inte tillräckligt. Se till så att du får minst 6 GB. Gärna 8.
Den mycket långsamt klockade, lilla i3 processorn är inte lika oroande. Även de långsammaste PC processorerna på marknaden, med tillräckligt med minne, är tusentals ggr snabbare än den snabbaste, om denna arbetar mot swap.
 

Nessima

Aktiv medlem
Tusen tack för era tankar och tips!

Lutar nog åt en macbook nu ändå.. Eller möjligtvis en lite dyrare hybrid. Vill liksom kunna ha den länge, blir ju billigare i längden ändå. Hittade ett bra alternativ på Dell, enda grejen då är att den kostar lika mycket som en macbook air.
 

Artis

Aktiv medlem
Ska du jobba med bilder då är en MacBook pro alternativet med minst 13 " och helst 16 GB minne och det ar aldrig för mycket om du räknar jobba med det du beskriver i några år till. Inga surfplattor om det är något mer än jpg bilder på FB. Annars blir du frustrerad ganska fort, för jobbar man med någonting då ska det gå undan och inte vill man vänta på resultatet i flera minuter. På 90 talet kunde man gå och ta en kafferast medan dator jobbade på att lägga en oskarp mask på en 20 Mb stor bild. Det var inte bättre förr :)
Jobbar man med något då är tiden allt. Leker man, då spelar tiden ingen roll.
 

Nessima

Aktiv medlem
Ska du jobba med bilder då är en MacBook pro alternativet med minst 13 " och helst 16 GB minne och det ar aldrig för mycket om du räknar jobba med det du beskriver i några år till. Inga surfplattor om det är något mer än jpg bilder på FB. Annars blir du frustrerad ganska fort, för jobbar man med någonting då ska det gå undan och inte vill man vänta på resultatet i flera minuter. På 90 talet kunde man gå och ta en kafferast medan dator jobbade på att lägga en oskarp mask på en 20 Mb stor bild. Det var inte bättre förr :)
Jobbar man med något då är tiden allt. Leker man, då spelar tiden ingen roll.
Grejen var ju den att jag inte ska arbeta så mycket utan enbart vid pressjobb och så, men tror ändå jag skulle bli irriterad om det gick segt så du har nog rätt i det du säger haha :)
 

Artis

Aktiv medlem
Grejen var ju den att jag inte ska arbeta så mycket utan enbart vid pressjobb och så, men tror ändå jag skulle bli irriterad om det gick segt så du har nog rätt i det du säger haha :)
Ibland finns inga genvägar. Antingen eller. Vi får nog vänta några år till innan man kan använda plattor till mer avancerade jobb. Än så läne gäller det jag skrev i den sista meningen.
/Martin
 

b1967

Aktiv medlem
8 GB internminne räcker långt. Det har jag och inget i PS går långsamt.
Det är processor och grafikkretsen som är det viktiga när det gäller hastighet.
 

Artis

Aktiv medlem
8 GB internminne räcker långt. Det har jag och inget i PS går långsamt.
Det är processor och grafikkretsen som är det viktiga när det gäller hastighet.
4 Gb äts upp direkt av OS vid multitasking om man vill jobba med flera program samtidigt då är det 4Gb kvar - inte mycket idag faktiskt.
 
ANNONS