Annons

Datorskärm - ca 3 000 kr

Produkter
(logga in för att koppla)

Konke

Aktiv medlem
Hej! Det börjar närma sig ett köp av en ny datorskärm. Mina önskvärda kriterier däremot gör det svårt för mig att hitta en skärm som jag känner 'wow, precis den vill jag ha' och vänder mig därför till era kloka huvuden. Kanske kan ni vägleda mig och bidra med tips för att jag i slutändan ska komma fram till ett köp som jag kan vara nöjd med. Det kan vara bra att känna till att jag kommer att använda skärmen både till datorspel och bildredigering. Prioritet kommer ligga på det senare eftersom jag spelar främst "casual" och är inte lika petig vad beträffar responstid. Jag äger dessutom en skärmkalibrator: Datacolor Spyder 3 Pro.

Budget:
3 000 kr i dagsläget. Om en skärm är bra mycket bättre och lite dyrare kan det övervägas.

Frågor:

  • IPS eller annat format?
  • AdobeRGB eller sRGB? (AdobeRGB kanske höjder prislappen avsevärt)
  • Värt att satsa på Eizo eller finns det andra bra märken?

Önskvärda krav:

  • Så nära till korrekt färgåtergivning jag kan komma utifrån budgeten.
  • Inte större än 22" eftersom mitt utrymme inte tillåter mig att sitta längre ifrån än ungefär en dryg halv meter.
  • Inte högre upplösning än 1080p eftersom jag har en rätt gammal dator och föredrar att spela spel i lägre native-upplösning (1440 x 900 i dagsläget).

Jag är flexibel, se ovan som riktlinjer snarare än fasta punkter. Ställ frågor! Tack på förhand! :)
 

perost

Aktiv medlem
Är mina krav orealistiska? Vill någon i så fall hjälpa mig att tänka om? :)
Problemet är nog främst ditt krav på max 22", så små skärmar är inte särskilt eftertraktade på marknaden och det mesta i den storleken är därför budgetskärmar. Om du går upp till 24" så finns däremot hur många skärmar som helst.

Men en halvmeter till skärmen är väl ett ganska normalt avstånd, och jag har svårt att se varför det skulle vara ett problem att ha en större skärm. Själv kör jag med 27" på ungefär det avståndet. Du skulle t.ex. kunna ta en titt på Dell U2414H, se recension.
 

Konke

Aktiv medlem
Problemet är nog främst ditt krav på max 22", så små skärmar är inte särskilt eftertraktade på marknaden och det mesta i den storleken är därför budgetskärmar. Om du går upp till 24" så finns däremot hur många skärmar som helst.

Men en halvmeter till skärmen är väl ett ganska normalt avstånd, och jag har svårt att se varför det skulle vara ett problem att ha en större skärm. Själv kör jag med 27" på ungefär det avståndet. Du skulle t.ex. kunna ta en titt på Dell U2414H, se recension.
Efter att ha läst runt lite mer är jag ok med att köpa en 24":are. Det är svårt att hitta en bra kompromiss med mina krav. AdobeRGB känns också som att det kan dra upp prislappen och som amatör (men duktig) vet jag inte om det är värt. Tack för tipset.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag är ingen skärmexpert men tänk på att ett krav skiljer sig mellan spelskärm och fotoskärm och det är uppdateringshastigheten. Detta har ingen betydelse för foto men snabb uppdatering är önskvärt för spel och drar upp kostnaden på den fronten. Är foto huvudsyftet och budgeten satt får du nog prioritera foto. Sedan färgrymd. Vet du att du skall skriva ut stort på ett bra lab eller har en bättre skrivare så är kanske Adobe RGB bra att ha annars kan sRGB räcka. Däremot är färgäkthet bra och då får man antingen bekosta en kalibrator eller betala för att skärmen är individuellt färgkalibrerad på fabrik - men detta får man inte på en budgetskärm. Jag har läst att Dells billigare skärmar har en väldigt ojämn färgåtergivning mellan ex. Kan man nöja sig med en bra sRGB skärm kanske man kommer undan lite billigare även om det kanske inte kryllar av högpresterande sRGB idag då allt fler vill locka med större färgomfång.
 

Konke

Aktiv medlem
Jag är ingen skärmexpert men tänk på att ett krav skiljer sig mellan spelskärm och fotoskärm och det är uppdateringshastigheten. Detta har ingen betydelse för foto men snabb uppdatering är önskvärt för spel och drar upp kostnaden på den fronten. Är foto huvudsyftet och budgeten satt får du nog prioritera foto. Sedan färgrymd. Vet du att du skall skriva ut stort på ett bra lab eller har en bättre skrivare så är kanske Adobe RGB bra att ha annars kan sRGB räcka. Däremot är färgäkthet bra och då får man antingen bekosta en kalibrator eller betala för att skärmen är individuellt färgkalibrerad på fabrik - men detta får man inte på en budgetskärm. Jag har läst att Dells billigare skärmar har en väldigt ojämn färgåtergivning mellan ex. Kan man nöja sig med en bra sRGB skärm kanske man kommer undan lite billigare även om det kanske inte kryllar av högpresterande sRGB idag då allt fler vill locka med större färgomfång.
Så sant. Jag har tittat en del på Dells skärmar men det är en sak som jag inte riktigt förstår. Ibland står det hur mycket procent de har av NTSC, t.ex. 72% NTSC. Vad innebär det? Är det inte sRGB och AdobeRGB som är intressant?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Så sant. Jag har tittat en del på Dells skärmar men det är en sak som jag inte riktigt förstår. Ibland står det hur mycket procent de har av NTSC, t.ex. 72% NTSC. Vad innebär det? Är det inte sRGB och AdobeRGB som är intressant?
72% NTSC motsv ca 100% sRGB. Monitordefinitioner överlappar inte alltid med PS använda begrepp.
 

Konke

Aktiv medlem
Tack för all hjälp. Det blev till slut en begagnad Dell U2414H. Än så länge är jag nöjd med både storlek och färger. Svärtan är inte särskilt djup men det kanske jag inte kan förvänta mig i den här prisklassen.
 
ANNONS