Annons

Mamiya C330, filmtransportproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasL

Aktiv medlem
Min Mamiya C330 beter sig lite underligt. Den går bra att fotografera med, men för det mesta går den på som vanligt efter 12:e rutan, istället för att frikoppla och veva in rullen på upptagningsspolen. Som om den trodde att den var inställd på 220-film, gissar jag. Det är den alltså inte.

Är det någon som känner till problemet och vet om det här är lätt att fixa (helst själv), eller om dyr reparation är att vänta?
 

karlstrom69

Aktiv medlem
Min Mamiya C330 beter sig lite underligt. Den går bra att fotografera med, men för det mesta går den på som vanligt efter 12:e rutan, istället för att frikoppla och veva in rullen på upptagningsspolen. Som om den trodde att den var inställd på 220-film, gissar jag. Det är den alltså inte.

Är det någon som känner till problemet och vet om det här är lätt att fixa (helst själv), eller om dyr reparation är att vänta?
Har du tryckplattan på bakstycket åt rätt håll? Den går väl att trycka in och vända 180 grader för 120/220-film...

Jag har ingen C330 själv men ska nog köpa en C220 så småningom.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Å, hoppas verkligen att det är så enkelt. Är på resande fot och får träffa kameran i helgen. Då ska jag kolla. Tack!
 
ANNONS