Annons

Vilka diskar ska jag använda till vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Det blev så att jag köpte den begagnade dator jag frågade om i den här tråden

Det betyder att jag nu alltså har chansen att "göra rätt" från början vad gäller program, kataloger, filer, cachar, previews och allt vad det nu är. Alltså lägga rätt saker på rätt plats och organisera det hela på smartast möjliga sätt :)

Förutom Officepaketet kör jag Photoshop CS 6 och Lightroom 6.13 Alltså inga prenumererade varianter.

Detta har jag till förfogande:

I den nya datorn:
  • 1 st 180 GB SSD-disk, och här ligger nu endast Windows 10
  • 1 st 250 GB SSD-disk
  • 1 st 2 TB snurrdisk
  • 1 st 1 TB snurrdisk

Från min gamla kan jag ta med mig:
  • 1 st 4 TB snurrdisk (nuvarande lagringsplats för såväl bilder som musik, filmer osv)
  • 1 st 125 GB SSD-disk
  • 1 st 80GB SSD-disk
  • 1 st 750 GB snurrdisk
  • 1 st 300 GB snurrdisk

Nån som har lust att hjälpa mig att tänka? Vad ska jag lägga var?

Tillägg: Lådan har totalt 8 st 3,5"-platser och dessutom 2 st 2,5"-platser.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Det blev så att jag köpte den begagnade dator jag frågade om i den här tråden

Det betyder att jag nu alltså har chansen att "göra rätt" från början vad gäller program, kataloger, filer, cachar, previews och allt vad det nu är. Alltså lägga rätt saker på rätt plats och organisera det hela på smartast möjliga sätt :)

Förutom Officepaketet kör jag Photoshop CS 6 och Lightroom 6.13 Alltså inga prenumererade varianter.

Detta har jag till förfogande:

I den nya datorn:
  • 1 st 180 GB SSD-disk, och här ligger nu endast Windows 10
  • 1 st 250 GB SSD-disk
  • 1 st 2 TB snurrdisk
  • 1 st 1 TB snurrdisk

Från min gamla kan jag ta med mig:
  • 1 st 4 TB snurrdisk (nuvarande lagringsplats för såväl bilder som musik, filmer osv)
  • 1 st 125 GB SSD-disk
  • 1 st 80GB SSD-disk
  • 1 st 750 GB snurrdisk
  • 1 st 300 GB snurrdisk

Nån som har lust att hjälpa mig att tänka? Vad ska jag lägga var?

Tillägg: Lådan har totalt 8 st 3,5"-platser och dessutom 2 st 2,5"-platser.

Så här har jag lagt upp det.

SSD1 ~500GB Windows och program (t.ex. office, lightroom och allt annat som jag installerar.)
SSD2 ~500GB Installerade spel (t.ex. Origin- och Steam-programmen på SSD1 och deras installerade spel på SSD2)
SSD3 ~120GB Lightroomkatalog, foton och exporterade foton

HD1 och HD2 ~1TB Speglat och används som backup för foton, utvalda filer och kataloger.


Nu vet inte jag hur du använder din dator i övrigt, men jag skulle gjort såhär utifrån mitt användande.

SSD1 ~180GB Windows
SSD2 ~125GB Installerade program
SSD3 ~250GB Lightroomkataloger och foton

HD1 ~1TB Spelfiler
HD2 ~4TB Backup

SSD4 ~80GB USB-disk

De andra vet jag inte vad jag skulle gjort med, min musik och liknande ligger på en NAS.
 

Graylingman

Aktiv medlem
SSD1 ~180GB Windows
SSD2 ~125GB Installerade program
SSD3 ~250GB Lightroomkataloger och foton

HD1 ~1TB Spelfiler
HD2 ~4TB Backup

SSD4 ~80GB USB-disk

De andra vet jag inte vad jag skulle gjort med, min musik och liknande ligger på en NAS.
Spelfiler har jag inga, och backupp gör jag mot externa diskar + molnbackupp. Missade att säga det.

Såhär kanske då:

SSD1 ~180GB Windows
SSD2 ~125GB LR Cache?
SSD3 ~250GB Installerade program, dvs Office, PS och LR, inkl LR-katalogen (och previews?)

HD1 ~2TB Filmer och musik
HD2 ~4TB Bilder
 

Lars Jn

Aktiv medlem
Jag har gjort så här:

En 250 GB SSD: C: med WIN 10 och övriga program. Där har jag också importen och aktuella bilder till LR - "2017 nya och obehandlade". Här ligger också lrcat och previews.

En 2 TB HDD: Bildbiblioteket - lite drygt 500 GB idag (ca 45000 bilder).

En (äldre) 500 GB HDD: LR-backup, blandade dokument, nerladdade program som jag sparat för att kunna installera om.

Märker ingen större skillnad hastighetsmässigt när jag jobbar med bilder på SSD och bilder på HDD.

Externa diskar för backup En 2TB hemma med alla bilder plus LR-backup. En disk liggande på jobbet med samma innehåll ifall lägenheten brinner upp eller allt blir stulet.

Jag ger alla mina enheter nya enhetsnamn så jag direkt ser vilken som är vilken i utforskaren och i övrigt - "SSD250GB", "Intern 2TB", "SEAGATE 2TB" osv. Kan ju vara bra för din del om det blir en hel rad olika diskar i burken.

/Lars
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag har operativ, program och cache på ssd. Filer (bilder, video, musik, dokument och backuper) på stora snurrdiskar.

Stoppa i så många diskar som moderkortet och nätaggregatet hanterar så går det att ha intern backup på skilda diskar också. Skippa de "små" snurrdiskarna om de inte får plats.

Det finns hållare för att få in 2 ssd i ett 3,5-fack om det behövs. Ssd kan å andra sidan ligga där de får plats i lådan. Det brukar vara antalet anslutningar på moderkortet som begränsar hur många diskar man kan ha, så därför köper man så stora man har råd med.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Spelfiler har jag inga, och backupp gör jag mot externa diskar + molnbackupp. Missade att säga det.

Såhär kanske då:

SSD1 ~180GB Windows
SSD2 ~125GB LR Cache?
SSD3 ~250GB Installerade program, dvs Office, PS och LR, inkl LR-katalogen (och previews?)

HD1 ~2TB Filmer och musik
HD2 ~4TB Bilder
Ja, det ser snyggt och ordnat ut. :D
 
ANNONS