Annons

Kamera som passar min 9-Ă„riga dotter och mig.

Produkter
(logga in för att koppla)

JennyochMoa

Ny medlem
Hej 😊

Jag gick foto och grafiskform för alldeles för mÄnga Är sedan men nu nÀr jag fÄtt ett kreativt barn vill jag gÀrna nÀra hennes kreativa sinne. Hon Àr 9 Är och vill gÀrna ha en kamera och jag vill oxÄ ta upp det igen. FrÄgan Àr bara vilken kamera ska jag köpa????
Jag har kollat runt lite och alla Àr saliga i sin egen tro vilket inte gör det lÀttare.
Jag köper gÀrna en begagnad till en början för att se hur roligt hon tycker det Àr men ska jag sattsa pÄ en dslr eller en kompakt?? Hon kommer fota allt i hennes vÀg medan jag tycker om rÄa, svartvita bilder vilka avspeglar verkligheten som den Àr.

NÄgon som har nÄgra tankar kring detta??

Kramar Jenny
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Hej 😊

Jag gick foto och grafiskform för alldeles för mÄnga Är sedan men nu nÀr jag fÄtt ett kreativt barn vill jag gÀrna nÀra hennes kreativa sinne. Hon Àr 9 Är och vill gÀrna ha en kamera och jag vill oxÄ ta upp det igen. FrÄgan Àr bara vilken kamera ska jag köpa????
Jag har kollat runt lite och alla Àr saliga i sin egen tro vilket inte gör det lÀttare.
Jag köper gÀrna en begagnad till en början för att se hur roligt hon tycker det Àr men ska jag sattsa pÄ en dslr eller en kompakt?? Hon kommer fota allt i hennes vÀg medan jag tycker om rÄa, svartvita bilder vilka avspeglar verkligheten som den Àr.

NÄgon som har nÄgra tankar kring detta??

Kramar Jenny
Min 6-Äriga son gillar ocksÄ fota. Hade en Eos m3 förr och an A7r3. Han vill helst anvÀnda den feta kaneran. Inte för att den Àr större, bÀttre och dyrare, men den hade en sökare.
SÄ jag rekommendera att köpa en kamera som inte endast har Live view. Helt annan kÀnsla i det hela.
SmÄ kameror som 200d kanske? De Àr smÄ o billiga.
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Vilken entry level dslr eller mirrorless med sökare skulle jag sÀga.

En ”riktig” kamera med objektiv och sökare gör stor skillnad tycker jag. BĂ„de i kĂ€nslan och anvĂ€ndarvĂ€nligheten. Är ocksĂ„ roligt att leka med olika objektiv osv.
 
Min flickvÀn har en Olympus E-M10 mark II och Àr supernöjd med den. Bra sökare och trevlig storlek pÄ kamera och objektiv. Kan rekomendera den!

Mvh Pierre
 

pdahlen

Aktiv medlem
LÄter vÀldigt likt mig sjÀlv och min dotter, hon vill börja fotografera med systemkamera och vi skulle köpa en tillsammmans, det gjorde vi blev en Nikon D5000. Det blev att hon anvÀnde den mest hela tiden vi var ute och jag fick lÄna den nÀr hon var fÀrdig, det dröjde inte sÄ lÀnge tills jag köpte en kamera till :). Det blev iaf riktigt fin kvalitetstid nÀr vi var ute och fotograferade tillsammans, bÄde tidigare mornar och kvÀllar samt pÄ helgerna. SÄ rÀkna med risken att det blir tvÄ :).

Skulle tro att de mindre husen passar fint, tex storlek som Nikons D3xxx och liknade frÄn andra mÀrken. Alla kameror tar lika fina bilder. Det som kan skilja Àr prisen pÄ objektiv, till Nikon o Canon sÄ finns en stor begagnadmarknad samt Tamron o Sigma som kan hÄlla nere kostnaderna. Prova ocksÄ i nÄgon affÀr att den kÀnns bra att hÄlla i och hur enkelt det Àr att Àndra ISO, tid, blÀndare etc samt exponeringskompensation sÄ man inte mÄste in i nÄgon meny.

Gillar man att filma sÄ Àr i regel spegellösa bÀttre, bÀttre AF system. Nikon Àr tex vÀldigt kass med fokus via live view, sÄ man vet det att det Àr via sökaren man dÄ fotograferar.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Ett förslag kan vara Canon 200D, bra bildkvalitet, lÀttanvÀnd, pekskÀrm, sÄ liten som en spegelreflex kan bli, bra pris.

Spegellösa och kompaktkameror finns en uppsjö av, det Àr mest en frÄga om vilka funktioner du vill ha och hur mycket du Àr beredd att betala.

För en kamera som ska anvÀndas av barn sÀtter jag personligen pekskÀrm som viktigt, alla barn hajar det intuitivt, trÀnade som de Àr pÄ telefoner och plattor.

Utöver det tycker jag sökare kan vara bra, och bildstabilisering, barn har ofta svÄrt att hÄlla kameran stilla.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Wifi funktionalitet Àr troligen ett krav nu för tiden. Undrar om inte ett spegellöst sÄsom tex Panasonic GX80 eller nÄgon av Olympus kan vara nÄgot. Kan inte sÄ mycket om dessa men Àr det inte sÄ att de anvÀnder samma objektiv och att de har funnits med i mÄnga Är sÄ det finns pÄ begagnad marknaden? Fuji Àr ju ett bra system men Àr inte objektiven dyrare?
 

unoengborg

Aktiv medlem
FöreslÄr Fujifilm XT-2 av pedagogiska skÀl. Alla viktiga funktioner som tid, iso och exponeringskompensation har stora rejÀla rattar. Varje ratt med automatiklÀge ifall man vill att kameran ska sköta just den funktionen. VÀlj helst med ett objektiv med utsatta blÀndarsiffror pÄ blÀndarringen dÄ blir det lÀttare att förstÄ sambandet mellan blÀndare och tid.
 

horvendile

Aktiv medlem
Med risk för att tala lite i egen sak - Àr inte det hÀr ett typiskt tillfÀlle dÄ man kollar annonserna pÄ Fotosidan eller för all del Blocket efter folk som sÀljer nÄgon generation gamla instegskameror och kanske nÄgot objektiv för cirka en spottstyver?
SÄ kan man testa hur starkt fotointresset Àr, och man har inte investerat sig djupt i ett system om man kommer pÄ att nÄgot annat skulle passa bÀttre.
 

erro.se

Aktiv medlem
Om ni satsar pÄ en systemkamera sÄ kan ni ju fundera pÄ om ni har vÀnner/bekanta som ocksÄ har systemkamera, och vilket mÀrke isÄfall, för att beakta möjligheten att kunna lÄna objektiv och tillbehör av varandra.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Med risk för att tala lite i egen sak - Àr inte det hÀr ett typiskt tillfÀlle dÄ man kollar annonserna pÄ Fotosidan eller för all del Blocket efter folk som sÀljer nÄgon generation gamla instegskameror och kanske nÄgot objektiv för cirka en spottstyver?
SÄ kan man testa hur starkt fotointresset Àr, och man har inte investerat sig djupt i ett system om man kommer pÄ att nÄgot annat skulle passa bÀttre.
StÄr att hon gÀrna ville köpa begagnat.

/Stefan
 

lonian

Aktiv medlem
GÄ gÀrna och klÀm pÄ kameror i butik för att fÄ kÀnna pÄ vad som passar i hÀnderna.
Sen gÄr det ju att kolla blocket nÀr ni vet vilket mÀrke osv.
 

JennyochMoa

Ny medlem
Med risk för att tala lite i egen sak - Àr inte det hÀr ett typiskt tillfÀlle dÄ man kollar annonserna pÄ Fotosidan eller för all del Blocket efter folk som sÀljer nÄgon generation gamla instegskameror och kanske nÄgot objektiv för cirka en spottstyver?
SÄ kan man testa hur starkt fotointresset Àr, och man har inte investerat sig djupt i ett system om man kommer pÄ att nÄgot annat skulle passa bÀttre.

Jag Ă€r helt pĂ„ din linje men fortfarande klurigt att veta vilken kamera man ska köpa. Jag Ă€r sĂ„ för att köpa begagnade saker, allt behöver inte vara nytt hela tiden. 😊
 

martinot

Aktiv medlem
Ganska dyrt system för att testa pÄ för en 9 Äring.

/Stefan
Köpte en D610 till min dotter nÀr hon var 8, men hon tyckte den var lite stor, och föredrog att fotografera med just ett av mina mindre Fujihus istÀllet pga. smidigheten.

HÄller annars Àven med om den pedagogiska poÀngen med kameror som Fuji och Leica; lÀttare (helt enkelt Àr det aldrig) att förstÄ grunderna med de viktigaste parametrarna blÀndare, tid och ISO.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Köpte en D610 till min dotter nÀr hon var 8, men hon tyckte den var lite stor, och föredrog att fotografera med just ett av mina mindre Fujihus istÀllet pga. smidigheten.

HÄller annars Àven med om den pedagogiska poÀngen med kameror som Fuji och Leica; lÀttare (helt enkelt Àr det aldrig) att förstÄ grunderna med de viktigaste parametrarna blÀndare, tid och ISO.
Har inget emot XT-2 eller andra avancerade modeller. Tyckte bara det var dyrt att köpa ett sÄnt dyrt system för att testa pÄ. Jag hade hellre rekommenderat ett begagnat XT-1, nöjd med den och vill fortsÀtta, köpa XT-2 till sig sjÀlv och dottern kan fortsÀtta med XT-1.

/Stefan
 
ANNONS