Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ON1 Photo Raw 2018 segar

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars Jn

Aktiv medlem
Kör en del i det nya ON1 Photo Raw 2018.1.

Upplever det väldigt segt. Speciellt vid beskärning och när jag ska dra runt en bild i beskärningsverktyget.
Kör en del rätt stora tif-filer från externt HDR-program och High Resolution-bilderna från min kamera.
Men även de normalstora bilderna tycker jag är lite sega.
Har gott och väl datorkapacitet över rekommendationerna från ON1 - senaste tillskottet var att jag bytte upp mig i grafikkort. Rekommendationen är minst 1GB och jag kör 2GB.
När jag kollar med grafikövervakaren verkar det dock som om GPU:n går i taket i alla fall...

Har inte alls samma problem i LR 6.13.
Kan det vara så att ON1 kör med mycket större previews? Har inte sett att man kan välja det i någon förinställning, men kan ha fel...

Någon som har liknande erfarenheter, eller har några tips?
Byta grafikkort igen känns ju lite surt...

Lars
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
On1 har 2 sätt man kan jobba på. Endera kör man den som browser och öppnar mapp för mapp.
Då ligger allt man gör i en sidecar fil eller i jpg-filen.

Sedan kan man lägga mappar eller hela diskar i det som heter cataloged folders. Då fungerar det mer som LR. När jag körde det med en av de första versionerna av On1 raw tog det flera dagar att tugga igenom mina cirka 75 000 bilder.
Det segade ner datorn enormt.
Var i princip omöjligt att jobba med bilderna så länge indexeringen pågick.
Numera verkar det fungera mycket bättre.
Jag föredrar att jobba med cataloged folders eftersom jag då kan se alla bilder i undermappar.
Precis som i LR.
 

Lars Jn

Aktiv medlem
Ett senkommet tack för ditt svar.

Vad jag läste i senaste FS Mag som damp ner i lådan igår så säger ju testpanelen där också att ON1 är lite segt, så det får man väl leva med.

Har inte gjort någon grundlig test med alla variabler, men de bilder jag katalogiserat och som ligger på min huvud-SSD är mycket snabbare att redigera än okatalogiserade på en intern HDD.
Körde en del redigering igår, och datorn jobbade hårt - var väl till viss del snurret från HDD:n som hördes.

Sen bet jag i det sura äpplet och erkände att ibland blir det fort och fel och återigen besannades att det är dyrt att snåla. Köpte ett grafikkort för under 500:- för ett tag sen. Det var uppenbarligen inte tillräckligt utan jag bytte upp mig igen så att jag nu sitter med ett 4GB GPU med snabbare processor.
Tyvärr är mina stora tif-filer uppåt 450MB och mina HighRes-bilder på 80MP fortfarande lite sega att flytta runt när jag beskär. Man får helt enkelt dra en liten bit och sedan avvakta nån sekund medan datorn "ritar om" på skärmen.
Gissar att den stora skillnaden mot LR är att där jobbar man mot en enklare preview som datorn kan hantera snabbare.

Att byta program är ju som att byta bil - man vill ha nåt bättre, men samtidigt måste man ju leva med att det är en del annorlunda lösningar och några som är sämre. Men det får man ju lära sig att leva med. Får säga att det är rätt häftigt att redigera med filter och masker - det ger ju en helt annan kontroll över vad man gör, och när det börjar falla på plats vad man gör i vilken modul och på vilket sätt så går det snabbare och snabbare. Är inte någon fan av videos, men ON1 har en hel del matnyttigt att titta på, och det är rätt mycket att lära...
 
ANNONS