Annons

Lightroom cc Classic / Photoshop cc 2018

Produkter
(logga in för att koppla)

weru

Aktiv medlem
Jag har LR6 som är en dvd. Har haft den sedan 2016. Jag har saknat en del verktyg som finns i PS som jag har behov av. Adobe har ett PS CC 2018. Priset är 240kr/månad. Det tyckte jag var för dyrt. Så jag tog ett abonnemang LR CC Classic , PS CC 2018 och LR CC, pris 120kr/månad tyckte jag var okey. Nu till min fråga nu har jag fått LR6 som heter 2015. Bilderna finns i katalogen 2016 och 2017och även i katalogen LR CC Classic. Kan man radera bilderna i LR6/ 2015 utan att det påverkar bildmapparna i LR CC Classic?

/Rune
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Jag har LR6 som är en dvd. Har haft den sedan 2016. Jag har saknat en del verktyg som finns i PS som jag har behov av. Adobe har ett PS CC 2018. Priset är 240kr/månad. Det tyckte jag var för dyrt. Så jag tog ett abonnemang LR CC Classic , PS CC 2018 och LR CC, pris 120kr/månad tyckte jag var okey. Nu till min fråga nu har jag fått LR6 som heter 2015. Bilderna finns i katalogen 2016 och 2017och även i katalogen LR CC Classic. Kan man radera bilderna i LR6/ 2015 utan att det påverkar bildmapparna i LR CC Classic?

/Rune
Frågan är om det inte bara är mappar som pekar på samma ställe. Verkar ha blivit dubbelimport. I så fall raderar du alla bilder om du raderar originalet.
 

AFJ

Aktiv medlem
Nu till min fråga nu har jag fått LR6 som heter 2015. Bilderna finns i katalogen 2016 och 2017och även i katalogen LR CC Classic. Kan man radera bilderna i LR6/ 2015 utan att det påverkar bildmapparna i LR CC Classic?

/Rune

Det är ju alltid känsligt att svara "ja" på en fråga om radering! :)

Dessutom tycker jag din fråga och beskrivning är lite oklar.

Vad menas med "fått LR6 som heter 2015"?

Normalt när man uppgraderar Lightroom så konverteras den befintliga katalogen och inga originalfiler flyttas så om du hade ordning och reda innan du skaffade LR CC Classic så bör du ha det även efter uppgraderingen.

Har du möjlighet att förtydliga hur det ser ut, t ex genom att lägga upp skärmdumpar av din filstruktur, så blir det nog lättare att ge råd.
 

weru

Aktiv medlem
Det är ju alltid känsligt att svara "ja" på en fråga om radering! :)

Dessutom tycker jag din fråga och beskrivning är lite oklar.

Vad menas med "fått LR6 som heter 2015"?

Normalt när man uppgraderar Lightroom så konverteras den befintliga katalogen och inga originalfiler flyttas så om du hade ordning och reda innan du skaffade LR CC Classic så bör du ha det även efter uppgraderingen.

Har du möjlighet att förtydliga hur det ser ut, t ex genom att lägga upp skärmdumpar av din filstruktur, så blir det nog lättare att ge råd.
LR6 som är en DVD. Efter jag tog ett abonnemang LR Classic PS CC 2018 och LRCC, Så heter LR6/2015 Bilderna som är importerat i katalogen finns även i LRCC Classic.
 
Jag har LR6 som är en dvd. Har haft den sedan 2016. Jag har saknat en del verktyg som finns i PS som jag har behov av. Adobe har ett PS CC 2018. Priset är 240kr/månad. Det tyckte jag var för dyrt. Så jag tog ett abonnemang LR CC Classic , PS CC 2018 och LR CC, pris 120kr/månad tyckte jag var okey. Nu till min fråga nu har jag fått LR6 som heter 2015. Bilderna finns i katalogen 2016 och 2017och även i katalogen LR CC Classic. Kan man radera bilderna i LR6/ 2015 utan att det påverkar bildmapparna i LR CC Classic?

/Rune
Lightroom katalogiserar bilder. Det är en databas som håller reda på var bilderna finns lagrade.

Om du har två olika kataloger är det enklaste du kan göra att markera en bild och välja "Visa i Utforskaren" (PC) eller "Visa i Finder" (Mac). Då får du se var bilden finns fysiskt. Gör detta för samma bild i båda katalogerna. Då ser du om bilden ligger på samma ställe eller om du har kopior på originalen i den ena katalogen.
 

weru

Aktiv medlem
Lightroom katalogiserar bilder. Det är en databas som håller reda på var bilderna finns lagrade.

Om du har två olika kataloger är det enklaste du kan göra att markera en bild och välja "Visa i Utforskaren" (PC) eller "Visa i Finder" (Mac). Då får du se var bilden finns fysiskt. Gör detta för samma bild i båda katalogerna. Då ser du om bilden ligger på samma ställe eller om du har kopior på originalen i den ena katalogen.
Bilderna ligger på samma ställe, C:\Users\Rune\ Pictures.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
LR6 kan man köpa, eller 6,0.
Oavsett om du köper en dvd eller laddar ner det från Adobe så är det samma program.
Installerar man från DVD så kommer LR att kolla om det finns en nyare version och det gör det LR 6,14.
Då installerar LR version 6,14 från nätet, inte det som finns på DVDn.
 

AFJ

Aktiv medlem
LR6 kan man köpa, eller 6,0.
Oavsett om du köper en dvd eller laddar ner det från Adobe så är det samma program.
Installerar man från DVD så kommer LR att kolla om det finns en nyare version och det gör det LR 6,14.
Då installerar LR version 6,14 från nätet, inte det som finns på DVDn.
Men detta är väl knappast svar på frågorna som TS ställer?

Till Rune, jag tycker fortfarande det är lite oklart hur du har dina filer organiserade.

Man måste skilja på vara "katalogen" finns och var "bilderna" finns. Med katalogen avser man i det här fallet den databasfil som LR skapar. Den har filändelsens .lrcat. Default hamnar den någonstans under "Mina Bilder", normalt i en egen mapp.

Bilderna avser originalfilerna (normalt RAW och JPG). Även dessa hamnar default under "Mina Bilder" och om man så väljer så skapar LR en kronologisk struktur.

När du installerade LR CC Classic så borde programmet ha känt av din tidigare installation av LR 6 och då konverterat din gamla databas. Den nya brukar då få samma namn som den gamla men med ett tillägg "-2".

Normalt sett är alltså den enda "dubblett" eller "överflödiga" fil som du har efter en uppgradering den ursprungliga katalogfilen. Det är inget att bry sig om. Låt den vara om du är osäker. Det är också så att din gamla LR6 fortfarande är installerad på datorn. Den kan avinstalleras om man så vill men gör ingen större skada så låt även den vara om du är osäker.

Så normalt är det bara att tuta och köra med den senare version av LR efter en uppgradering.

Att du ställer frågorna du gör och pratar om olika årsmappar etc gör mig lite förbryllad. Normalt sett bör du se samma bilder och mappar i såväl den gamla LR som den nya efter en uppgradering.

Så jag tycker fortfarande det är lite svårt att ge något exakt svar på dina frågor. Men det kanske är jag som är trögtänkt?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Men detta är väl knappast svar på frågorna som TS ställer?
Nej
Att få en bättre förståelse över hur det fungerar brukar enbart ge positiva effekter.

Glömde skriva att DVDns viktigaste funktion är serienumret som man verkligen bör registrera hos Adobe.
Händer ngt så kan man sen alltid ladda ner programmet från Adobes servrar.
 
ANNONS