Annons

Hur vet man vilket objektiv och är Nikon D7000 en bra förstakamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sanna198

Medlem
Ja Sigman verkar ju lite tveksam då om den har strulat :/
Men om jag får ner den med 18-55 till 4500 inkl. frakt och så köpa till ett 35mm f1.8 ?
Ungefär hur mycket får man ge för ett sådant objektiv?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nytt 1500
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=396900

Begagnat ä nog lite svårt att hitta.
Det är så pass billigt att jag gissar att få säljer dem.

Men kom ihåg att man inte bygger ett kameraSYSTEM på en dag.

Börja med 18-55 och ställ in det på 35mm. Gillar du den brännvidden? Gör du inte det så köper du inget 35/1,8.
Du kanske vill ha 21 eller 12 eller ett macro.
Ha inte för brått o sikta långsiktigt.
Om det är roligt så är det lättare att köpa ett objektiv till.
Är det halvroligt så har du inte lagt ut alltför mycket pengar.
O när du HAR köpt så fundera inte så mycket på OM ngt annat hade varit bättre, utan känn dig nöjd o använd det du har. Bättre med en fågel i handen (o pengar i fickan) än 10 i skogen (alltså inga bilder).
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det ligger åtminstone 3 annonser ute på fotosidan köp/sälj där man vill avyttra AF-S DX 35/1.8. Kanske finns fler. Jag bara sökte lite snabbt.
O vad kostar de då?
Jag hittade inte dem men letade väl för fort.

Men jag hävdar fortfarande att man med fördel kan starta med en normalzoom o när man vet vad man vill ha så bränner man pengarna på just DEN brännvidden.
 

dumbo

Aktiv medlem
O vad kostar de då?
Jag hittade inte dem men letade väl för fort.

Men jag hävdar fortfarande att man med fördel kan starta med en normalzoom o när man vet vad man vill ha så bränner man pengarna på just DEN brännvidden.
1000, 1000 resp 1100kr. Kanske något i överkant, beroende på skick iofs.

I princip håller jag med att det är bra att börja med en normalzoom och känna sig fram. Samtidigt vet jag ju att jag, när jag fick barn, upplevde att även f/1.8 ofta inte räckte till och blixten åkte fram. Visserligen var det en gammal D300 jag hade då och en D7100 är väl närmare ett steg bättre. Hur som helst tänker jag att f/3.5-5.6 gärna blir lite klent.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
1000, 1000 resp 1100kr. Kanske något i överkant, beroende på skick iofs.

I princip håller jag med att det är bra att börja med en normalzoom och känna sig fram. Samtidigt vet jag ju att jag, när jag fick barn, upplevde att även f/1.8 ofta inte räckte till och blixten åkte fram. Visserligen var det en gammal D300 jag hade då och en D7100 är väl närmare ett steg bättre. Hur som helst tänker jag att f/3.5-5.6 gärna blir lite klent.
Håller med men nu är det sommar o rätt mycket ljus...
 
ANNONS