Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Krämarevarning

Produkter
(logga in för att koppla)

Per_Eisele

Avslutat medlemskap
Jag har inget emot att sälja grejor till underpris till fotoentusiaster. Det är bara kul om ens favoritprylar kommer till nytta till någon som uppskattar utrustningen.
Det är däremot inte kul med krämare som köper billigt och sedan försöker sälja dyrt.
Jag sålde ett batterigrepp till fujifilm x-t2 med batterier för 1200. Naturligtvis underpris men om det sprider glädje åt någon så är det helt OK.
Nu ser jag batterigreppet till försäljning med batterierna bortplockade med priset 1900! Jag var ärlig och meddelade att batterigreppet var 2 år gammalt, krämaren som löpte det påstår att det är nyskick.

Det är tragikomiskt men väl värt att starta ett inlägg kring detta ämne. Låt oss alla värna om fotoentusiaster och varna för krämare.


MVH
Per Eisele
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Det är ett väldigt frustrerande beteende. Jag känner igen historier från en fabrik där arbetsgivaren givit personalen superbra priser på en del attraktiva prylar som fabriken och dess anställda tillverkar. Något fabriken fick sluta med för att inte riskera sin egna försäljning och bli ovän med distributörerna i och med att så många anställda började sälja prylarna på andrahandsmarknaden.

Pengarnas hägring tycks kunna få många annars välmenande människor att bete sig bedrägligt, närmast tankelöst.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag har inget emot att sälja grejor till underpris till fotoentusiaster. Det är bara kul om ens favoritprylar kommer till nytta till någon som uppskattar utrustningen.
Det är däremot inte kul med krämare som köper billigt och sedan försöker sälja dyrt.
Jag sålde ett batterigrepp till fujifilm x-t2 med batterier för 1200. Naturligtvis underpris men om det sprider glädje åt någon så är det helt OK.
Nu ser jag batterigreppet till försäljning med batterierna bortplockade med priset 1900! Jag var ärlig och meddelade att batterigreppet var 2 år gammalt, krämaren som löpte det påstår att det är nyskick.

Det är tragikomiskt men väl värt att starta ett inlägg kring detta ämne. Låt oss alla värna om fotoentusiaster och varna för krämare.


MVH
Per Eisele
Det kallas för affärsrörelse , och är helt normalt. Vad är problemet?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Skrev nyligen i en tråd om begagnatmarknaden att jag ser hellre att man inte prisdumpar marknaden utan försöker hålla den så stark/dyr som möjligt.
Du sålde väl för billigt helt enkelt. Du var väl nöjd att den blev såld?
Den nya ägaren är väl nöjd om denne får den såld. Kanske nån som prutar ner den till 1500kr som i sin tur säljer den för 1900kr. Vem vet :)

Sålänge alla är nöjda är det ju bra.

/Stefan
 

Per_Eisele

Avslutat medlemskap
Skrev nyligen i en tråd om begagnatmarknaden att jag ser hellre att man inte prisdumpar marknaden utan försöker hålla den så stark/dyr som möjligt.
Du sålde väl för billigt helt enkelt. Du var väl nöjd att den blev såld?
Den nya ägaren är väl nöjd om denne får den såld. Kanske nån som prutar ner den till 1500kr som i sin tur säljer den för 1900kr. Vem vet :)

Sålänge alla är nöjda är det ju bra.

/Stefan

Förutom lögnen om nyskick. "Två år gammalt utan spår av användning" är inte samma sak som nyskick. Nog föredrar du ärliga säljare framför oärliga, eller?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Förutom lögnen om nyskick. "Två år gammalt utan spår av användning" är inte samma sak som nyskick. Nog föredrar du ärliga säljare framför oärliga, eller?
Jag har inte sett den, men två års användning kan vara nyskick. 1 dags användning kan se ut om 20 hårda år.
Jag är av typen som inte ljuger när jag säljer, men skriver inte dit all fakta heller.

Det finns väl bilder i annonsen och man kan alltid be om närbilder om man inte kan göra upp affären mellan 4 ögon. Eller så tar man blocketpaket (vilket diskuterats flitigt här på sistone).

/Stefan
 

Per_Eisele

Avslutat medlemskap
diskussionsforum

Tyvärr så spårar dessa diskussioner som alltid ut i absurda detaljer.


Mitt slutinlägg:

Alla kan gör att val.

alternativ 1. Vi låter marknadskrafter styra helt och de som låter sig luras får skylla sig själva.

alternativ 2. Vi arbetar gemensamt mot ett mål där Fotosidan blir ett forum i första hand för fotoentusiaster.

Nu kommer jag inte lägga ner med tid på detta.


//
 

Astroscapist

Aktiv medlem
För mig låter det tyvärr bara att insett att du kanske lagt ut varan för billigt.

...

Allt handlar om timing. Jag tycker att man både som köpare och säljare måste kolla dagsaktuella priser och ev erbjudanden.
Mkt bra råd. Vad man själv köpt sakerna för är irrelevant. Sen tycker jag man bör sätta högre pris först såvida man inte har bråttom att få loss pengar. Ingen typ av prisdumpning är bra. Jag ser hellre att försöka hålla uppe begagnat priserna än att göra dom i stort sett värdelösa.

/Stefan


/Stefan
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Om man nu säljer en kamera , bil eller vad det nu kan vara...varför bita sig fast vid det man sålt? Släpp det och gå vidare. Det som är sålt ÄR sålt.
Om köparen sedan säljer godset vidare till en högre peng...jaha...so what?
Då kan du bara klandra dig själv för att du inte tog bättre betalt i första skedet.
 

lofling

Aktiv medlem
Om man nu säljer en kamera , bil eller vad det nu kan vara...varför bita sig fast vid det man sålt? Släpp det och gå vidare. Det som är sålt ÄR sålt.
Om köparen sedan säljer godset vidare till en högre peng...jaha...so what?
Då kan du bara klandra dig själv för att du inte tog bättre betalt i första skedet.
Kent, med tanke på dina inlägg om ett visst Nikonobjektiv här på forumet borde du faktiskt inte kasta sten i glashus.

Jag håller med trådskaparen, varför inte försöka värna om att ha god ton istället för att lura andra? Asymmetrisk information är ett gissel.
 

pest

Aktiv medlem
Jag håller med TS om det tråkiga att göra affärer och sedan känna sig ”lurad”, vilket man ju inte är i ordets bokstavliga mening. Jag sålde en kamera för närmare 20 000 kr, köparen var mycket intresserad o ställde frågor som tydde på ett genuint intresse. Han verkade riktigt seriös i sin beskrivning av sitt fotointresse. Han ville ha lite bilder på kameran som jag genast skickade. Vi gjorde affär efter att jag, frivilligt, sänkt priset. Jag skickade paketet, döm sedan om min förvåning när kameran lagts ut till försäljning med min bild i annonsen. Detta minst en dag innan han fått den. Då blev jag en kränkt vit medelålders man....
 

pmaxelsson

Medlem
tack ts för varningen. jag tycker också det är jättetråkigt när folk köper grejer billigt för att sen sälja vidare dyrare. det gör mig väldigt skeptisk både till att sälja och köpa nåt begagnat här. eller nån annanstans för den delen.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Självklart ska säljare vara ärliga med varans skick, men själva grejen att köpa och sälja med fri prissättning är ju grunden för en fri marknad. Vad är alternativet?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Om det är en annons på KoS för 1990kr så bara se på bilden ser den ut att vara i mkt fint skick.
Nypris för CP är 3290kr utan batterier. Så det verkar som den annonsen är mer rimlig än att sälja den för 1200kr inkl batteri.

/Stefan
 
Senast ändrad:

J O Härnström

Aktiv medlem
Man kan inte själv lägga ned en tråd bara för att man får lite mothugg.
Vi lever i ett fritt land. Det finns jättemånga som lever på att köpa och sälja begagnade varor av olika slag. För att klara det så måste man sälja dyrare än vad man köper för.
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Man kan inte själv lägga ned en tråd bara för att man får lite mothugg.
Vi lever i ett fritt land. Det finns jättemånga som lever på att köpa och sälja begagnade varor av olika slag. För att klara det så måste man sälja dyrare än vad man köper för.
Jag tror trådskaparen snarare menar på att han hoppar ur sin egen tråd på grund av de kommentarer som inte rör sig kring det faktiska ämnet, utan som konstaterar att marknadsekonomin råder och bortser från vad som faktiskt är kruxet i trådskaparens första inlägg, den om etik.

Vi lever i ett fritt land, men det är inte ett substantiellt konstaterande av fakta som bidrar till någon diskussion. Trådskaparens ambition var nog inte att önska en ett planekonomiskt system eller ett där fri prissättning är förbjuden.

Det finns människor som livnär sig på att lura andra, bedra äldre per telefon eller sprida desinformation. Det gör ingenting för att göra dessa saker mindre oetiska.

Om man nu säljer en kamera , bil eller vad det nu kan vara...varför bita sig fast vid det man sålt? Släpp det och gå vidare. Det som är sålt ÄR sålt.
Om köparen sedan säljer godset vidare till en högre peng...jaha...so what?
Då kan du bara klandra dig själv för att du inte tog bättre betalt i första skedet.
För att den sociala meme man försökt bidraga till, den om en fördelaktig prissättning för medborgare som delar ens intresse, slår slint och utnyttjas av människor som vill tjäna pengar. Vilket bidrar till att fler sockrar sina priser i onödan för att minska utrymmet för, vad jag kaxigt nog skulle kalla, missbruk av någon annans givmildhet.

Att man säljer en begagnad produkt till en firma som sedan säljer den vidare dyrare är självklart. Det är ju hela grejen. Men mellan privatpersoner tycker jag denna hållning ger dålig eftersmak.
 

SSD

Aktiv medlem
Tycker många missar poängen som trådskaparen vill få fram. Han säger att han inte har några problem med att sälja sina begagnade prylar till underpris så länge det är en fotoentusiast som köper och nyttjar prylarna. Det får väl anses vara ett nobelt agerande. Men när en köpare utger sig för att vara just fotoentusiast men där de sedan visar sig inte alls vara så är väl den naturliga reaktionen just frustration och en känsla av att blivit lurad?

Då menar flera att "är väl ingenting, är ett fritt land och alla ska kunna tjäna pengar".
Visst, men är det acceptabelt med alla till buds stående medel?

Trådskaparen må vara naiv men jag kan inte annat än att gilla hans ansats till att skilja på entusiaster och krämare. På Tradera och Blocket får man definitivt spela spelet men på K&S här på Fotosidan vore det väl trevligt med en mer entusiast inriktning!?
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Tycker många missar poängen som trådskaparen vill få fram. Han säger att han inte har några problem med att sälja sina begagnade prylar till underpris så länge det är en fotoentusiast som köper och nyttjar prylarna. Det får väl anses vara ett nobelt agerande. Men när en köpare utger sig för att vara just fotoentusiast men där de sedan visar sig inte alls vara så är väl den naturliga reaktionen just frustration och en känsla av att blivit lurad?

Då menar flera att "är väl ingenting, är ett fritt land och alla ska kunna tjäna pengar".
Visst, men är det acceptabelt med alla till buds stående medel?

Trådskaparen må vara naiv men jag kan inte annat än att gilla hans ansats till att skilja på entusiaster och krämare. På Tradera och Blocket får man definitivt spela spelet men på K&S här på Fotosidan vore det väl trevligt med en mer entusiast inriktning!?
Jag håller med dig i din slutsats. Ett budskap som gått många i tråden närmast obemärkt förbi.
 
ANNONS