Annons

Kamerautrustning för mina behov?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sarpedon

Ny medlem
Jag har lite olika projekt jag skulle behöva en kamerautrustning till. I skrivande stund så har jag ingen vettigt att ta om, och är tämligen grön, även om jag försöker lära mig hela tiden.

Mina behov är följande:

  • Jag skall fota främst statyer, men också andra (arkeologiska) föremål. Företrädes inomhus i utställningshallar.

  • Grindar. Japp, grindar utomhus är något jag skall föreviga.

  • Arkitektur, såväl byggnader som hus.

  • Visst gatufoto kommer säkert förekomma.

Då behoven spretar tänker jag att det är en sytemkamera som gäller.

Att vara ekonomisk är ett värde i sig för mig, men samtidigt vill jag inte behöva vilja köpa nytt alltför snart, så jag vill ha något att växa. Min budget kanske är 20000/år till att börja, men det får gärna bli lägre.

Har inga egentliga preferenser vad gäller märken, men jag får säga att att jag gillar retrodesignen hos Olympus och Fuji.

Johan
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Innan du gräver ner dig i vilket märke/modell av utrustning kan det vara ide' att generellt ta ställning till:

1. System- eller kompaktkamera, många små lätta kompaktkameror presterar väldigt bra, tex. Sony RX100 serien
2. fet DSLR eller lätt spegellös
3. FF eller APS-C
4. Objektivbehov: ljussvaga zoomar, ljusstarka fasta
5. Är det viktigt med video
6. Nytt eller begagnat

Att döma efter dina behov tycks motiv i stillhet överväga så en supersnabb värsting behöver du inte till dina motiv.

Arkitektur kan kräva vidvinkel. Inomhusfoto kan kräva stativ och/eller blixt(ar).
Makroobjektiv till små föremål.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Med dina intresseområden skulle jag föreslå en begagnad X-PRO2 samt zoomen 18-55/2,8-4 OIS.
Det finns en kamera för 9000 kr samt en zoom för 2800 kr här bland Fotosidans annonser
Det är ett väldigt fint kit att börja med. Fördelen är att det är lätt och väldigt kul att fota med.
 

rronnbac

Aktiv medlem
I princip all system och märken ger bra bildkvalitet på den typen av motiv.

Du har en väl tilltagen budget så den räcker säkert gott och väl.

Hur man trivs med kameran är viktigt, men det kan vara bra att försäkra sig om att sen typ av objektiv man behöver finns. Till exempel behöver du sannolikt ett bra vidvinkelobjektiv. (Raktecknande etc)

Många som fotar arkitektur professionellt använder tilt/shift-objektiv, dvs en typ av objektiv som kan korrigera de perspektivfel som alla vanliga objektiv ger då man inte kan hålla kameran parallellt med motivet (t.ex. när du fotar uppåt/neråt)

Andra egenskaper som du kanske värdesätter är vinklingsbar skärm, som gör det lättare att fota med kameran högt eller lågt över marken.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
I princip all system och märken ger bra bildkvalitet på den typen av motiv.

Du har en väl tilltagen budget så den räcker säkert gott och väl.

Hur man trivs med kameran är viktigt, men det kan vara bra att försäkra sig om att sen typ av objektiv man behöver finns. Till exempel behöver du sannolikt ett bra vidvinkelobjektiv. (Raktecknande etc)

Många som fotar arkitektur professionellt använder tilt/shift-objektiv, dvs en typ av objektiv som kan korrigera de perspektivfel som alla vanliga objektiv ger då man inte kan hålla kameran parallellt med motivet (t.ex. när du fotar uppåt/neråt)

Andra egenskaper som du kanske värdesätter är vinklingsbar skärm, som gör det lättare att fota med kameran högt eller lågt över marken.
Bra synpunkter. Då det är stilla motiv funkar i stort sett alla system men just detta med tilt/shift funkar bäst till fullformat och mest objektiv från Nikon eller Canon. Det skulle innebära antingen ett fullformatshus från Nikon eller med Canonobjektiv Canonhus eller Sonyhus med adapter.

Detta sagt så kan man korrigera perspektiv i efterbehandling men med förlust av pixlar ganska fort och då kan man behöva en kamera med högre mp antal.

F ö funkar alla system. Kolla att de objektiv du vill ha finns till systemet.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag har de senaste år uteslutande fotat inredning och miljöer. PS/LR är jättebra på att korrigera snea/raktecknande linjer och det är lätt att göra. Även få till tilt-shifteffekter.

Skulle också satsa på ett bra objektiv typ 16-35 och 24-70, bländare 4L skulle fungera utmärkt till den typ av foto, plus att objektivet blir smidigare.

Du kan också backa nån generation med kamerahuset, det räcker väl tycker jag. Det är ju ett stilla fotograferande, kanske med stativ? Dessutom spar du in pengar.
 

Sarpedon

Ny medlem
Lyfter på hatten för alla initierade och hjälpsamma svar, som har givit mig uppslag, faktorer och parametrar att beakta. Jag återkommer när jag ytterligare frågor när jag forskat vidare, men jag vill förtydliga följande med anledning av svaren jag har fått:


  • Jag menade hus, andra byggnader och arkitektoniska detaljer.

  • Tror inte det kommer bli så mycket makro, men visst, en del lär det bli.
  • Video skulle jag klara mig utan helt och hållet.

  • Det är stilla fotograferande som kommer att gälla, ingen rörelse att tala om här.

  • FF/APS-C: det som ger bäst prestanda för pengarna givet mina ändamål.

  • Storlek på kameran är egalt, prestanda/pris är viktigare.

  • Stativ kommer bli aktuellt att använda, men det är inte alltid jag kommer kunna släpa mig med även då det vore önskvärt.

  • Jag lockas av att kunna köpa objektiv på andrahandsmarknaden.

  • Om det inte finns någon kompaktkamera som är ett betydligt vettigare val än en systemkamera så tänkte jag mig nog det senare.


Johan
 

rronnbac

Aktiv medlem
I bra ljus tar alla kameror i den prisklass du tänkt bra (ypperliga) bilder.

Avgörande är om du anser dig behöva tilt-shift-objektiv. Om du gör det är du i princip hänvisad till Canon eller Nikon fullformats-kameror. Till Sony finns något Samyang-objektiv.

Men, det är inte alls säkert att du behöver det. Man kan delvis korrigera perspektivfel i programvara.

Om du inte behöver det så skulle jag primärt välja en vidvinkelzoom, på fullformat 16-35 f/4 med bildstabilisering. Både Nikon, Canon och Sony har bra sådana. Sonys är dyrare, men å andra sidan så kan det ju vara så du vill ha spegelfritt, och då är det bara Sony som gäller. För att då få in det inom budget måste du köpa begagnat. Det måste du nog även för Nikon/Canon, men utbudet är större och priserna lägre.

Går du på APS-C så har både Nikon och Canon vidvinkel-zoomar, typ 10-18. Canons är bättre och billigare.

Vill du ha spegellös APS-C så finns många Fuji-hus, och även bildstabiliserad vidvinkel-zoom, dock inte så billig.

Ett lågpris-alternativ för spegellös APS-C är Canon EOS M (t.ex M50) till vilket finns ett mkt bra och prisvärt 11-22mm.

Ännu mindre format så finns t.ex Olympus, som har mindre sensor, men å andra sidan väldigt effektiv stabilisering.

Alla val medför något slags kompromiss, så det är frågan vilka aspekter som är viktigast för dig
 

unoengborg

Aktiv medlem
Vill du få mest pang per peng skulle jag föreslå att du skaffar en begagnad bättre kompaktkamera. Skulle föreslå Panasonic Lumix LX-100, som har bra optik, bra rattar och vred för bländare och tid. Du borde kunna få en ny för kring 4000. Nackdelen är att den inte har jättemånga megapixel, men så länge du håller dina utskrifter kring A3 storlek borde det inte vara några problem, kanske till och med A2 kan gå vägen om du inte räknar med att betraktarna går fram och plockar fram förstoringsglaset.
Komplettera med ett bra stativ.

Vad som möjligtvis talar emot LX-100 är att den inte är vidvinkligare än 24mm (småbildsekvivalent). För arkitektur kanske lite vidvinkligare hade varit bättre,'
men har du stativ kan du ju ta panoramor med flera bilder och slå ihop till större.
Sensorn är liten vilket kan ge en del brus vid höga iso. Cyberphoto har en del exempelbilder https://www.cyberphoto.se/info.php?article=lx100, men så länge man har stillastående motiv och kan använda stativ kan man ju använda långa tider och låga iso, och hjälper inte det kan man ta flera bilder och medelvärdesbilda i efterskott för att få ned bruset. Vill man ha fler pixlar för att kunna göra större utskrifter finns det nu en nyare variant LX-100 ii

Har man stillastående motiv kan man göra mycket i efterbehandlingen. Har du inget bra bildbehandlingsprogram redan skulle jag föreslå Affinity photo som är ganska snarlikt photoshop men betydligt billigare.
 
ANNONS