Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom CC Classic / Photoshop CC 2019

Produkter
(logga in för att koppla)

weru

Aktiv medlem
Jag har Windows 10. När jag jobbar i LR Classic och går till PS CC 2019 är det inga problem. När jag klickar på t e x "Filter" då kommer gardinen fram och texten är helt grå. Fungerar ej att gå vidare. Svarar ej när jag försöker klicka på kommandon i gardinen. Det är samma problem med "Lager, Redigera, Fönster, och Visa". Det är bara "Arkiv" som fungerar. Om jag skickar en bild från "Mina bilder" och öppnar och redigerar i PS 2019 fungerar det som det ska. Verktygen i PS 2019 som finns till vänster
på sidan fungerar utan problem.
Jag har gjort uppdatering på PS 2018 till PS 2019 och även uppdaterat LR Classic. Därefter blev det problem.
 

thommya

Aktiv medlem
Jag har Windows 10. När jag jobbar i LR Classic och går till PS CC 2019 är det inga problem. När jag klickar på t e x "Filter" då kommer gardinen fram och texten är helt grå. Fungerar ej att gå vidare. Svarar ej när jag försöker klicka på kommandon i gardinen. Det är samma problem med "Lager, Redigera, Fönster, och Visa". Det är bara "Arkiv" som fungerar. Om jag skickar en bild från "Mina bilder" och öppnar och redigerar i PS 2019 fungerar det som det ska. Verktygen i PS 2019 som finns till vänster
på sidan fungerar utan problem.
Jag har gjort uppdatering på PS 2018 till PS 2019 och även uppdaterat LR Classic. Därefter blev det problem.
Ett känt problem.
Öppna Photoshop först och sedan Lightroom. Testa sedan att "Redigera i Photoshop"
från Lightroom. Det skall fungera enligt Adobe-supporten.

https://feedback.photoshop.com/photoshop_family/topics/many-ps-20-0-1-functions-missing-on-image-opened-from-lr-cl-cc

Thommy
 

Kenneth J

Aktiv medlem
Ett känt problem.
Öppna Photoshop först och sedan Lightroom. Testa sedan att "Redigera i Photoshop"
från Lightroom. Det skall fungera enligt Adobe-supporten.

https://feedback.photoshop.com/photoshop_family/topics/many-ps-20-0-1-functions-missing-on-image-opened-from-lr-cl-cc

Thommy
Adobe verkar ha fixat problemet.
Jag hade samma problem men jag sparade filen i Photoshop efter exporten från Lightroom och öppnade den pånytt. Därefter fungerade allt rätt.

Idag fungerade exporten igen som vanligt.

Kenneth
 

thommya

Aktiv medlem
Adobe verkar ha fixat problemet.
Jag hade samma problem men jag sparade filen i Photoshop efter exporten från Lightroom och öppnade den pånytt. Därefter fungerade allt rätt.

Idag fungerade exporten igen som vanligt.

Kenneth
Tror inte det har kommit rättning från Adobe ännu.
Vi pratar förmodligen om olika problem.

Thommy
 

Kenneth J

Aktiv medlem
Tror inte det har kommit rättning från Adobe ännu.
Vi pratar förmodligen om olika problem.

Thommy
Konstigt nog gick det som vanligt med "Edit in Photoshop" från Lightroom i min laptop men nu provade jag i min stationära och där måste jag efter skickat bilden från Lightroom till Photoshop spara tif-filen. Då dyker tif-bilden upp i Lightroom och går att redigera i Photoshop som vanligt.

Kenneth
 

Kenneth J

Aktiv medlem
Konstigt nog gick det som vanligt med "Edit in Photoshop" från Lightroom i min laptop men nu provade jag i min stationära och där måste jag efter skickat bilden från Lightroom till Photoshop spara tif-filen. Då dyker tif-bilden upp i Lightroom och går att redigera i Photoshop som vanligt.

Kenneth
Det verkar som att Windows 10 begränsar skrivrättigheterna för Lightroom och Photoshop när bildfilerna inte ligger på samma disk som programmen.
På min laptop har jag allt på samma disk och inget problem. På den stationära har jag bildfilerna på en usb-disk och måste spara tif-filen och öppna den igen för att kunna redigera som vanligt.

Kenneth
 

Kullis

Aktiv medlem
Det verkar som att Windows 10 begränsar skrivrättigheterna för Lightroom och Photoshop när bildfilerna inte ligger på samma disk som programmen.
På min laptop har jag allt på samma disk och inget problem. På den stationära har jag bildfilerna på en usb-disk och måste spara tif-filen och öppna den igen för att kunna redigera som vanligt.

Kenneth
Jag har samma problem med win7 och senaste LR och PS.
Men som sagt öppnar man först PS och sen LR och väljer redigera i ...PS, så funkar allts som det ska.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Systemtester

Helt otroligt att ingen upptäckt detta under systemtesterna... Känns ganska grundläggande i deras creative-cloud tänk...
 

holmbo

Aktiv medlem
Om man stänger av hemskärmen i photoshop under allmänna inställningar så funkar det utan att starta ps först!

//Lars
 
ANNONS