Annons

Varför anses tredjedelsregeln som god komposition?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag producerar massor med huvudlösa bilder, i betydelsen utan huvud. Av någon anledning säljer de bra.
Är det sant!? Ja folk är nog knäppare än man tror ibland :) … eller?

Tar du bilder då för en publik som helst undviker att avbilda människoansikten av religiösa skäl? Kommer från Marocko sedan någon vecka och där är det många som helst inte vill vara med på bild. När jag kollat en del bilder ser jag ibland främst kvinnor som avsiktligt vänt sig bort när jag tagit de bilderna.

Vilken affärsidé annars - de är ju väldigt många - en jättemarknad som du tydligen fått ha själv alldeles för länge :). … men det är nog slut med det nu!
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Är det sant!? Ja folk är nog knäppare än man tror ibland :) … eller?

Tar du bilder då för en publik som helst undviker att avbilda människoansikten av religiösa skäl? Kommer från Marocko sedan någon vecka och där är det många som helst inte vill vara med på bild. När jag kollat en del bilder ser jag ibland främst kvinnor som avsiktligt vänt sig bort när jag tagit de bilderna.

Vilken affärsidé annars - de är ju väldigt många - en jättemarknad som du tydligen fått ha själv alldeles för länge :). … men det är nog slut med det nu!
Nej, han tar bilder för stock och då krävs medgivande från identifierbara personer så därav lättare med huvudlösa bilder.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag pratar om att klippa av en del av huvudet, t.ex. överkant för att fylla ramen.
Det är en annan sak, och kan vara användbart. Att medvetet kapa bort hela huvudet som i de exempel jag visade är dock något som jag tycker bör undvikas i stort sett alltid.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jonas, det är väl skillnad på bilder utan människor (du kan kalla dem bilder utan huvuden om du vill då även hela människor saknas) och bilder med huvudlösa människor (där kroppar finns på bild som fått sina huvuden kapade i komposition eller beskäring).
 

iSolen.se

Guest
Är det sant!? Ja folk är nog knäppare än man tror ibland :) … eller?

Tar du bilder då för en publik som helst undviker att avbilda människoansikten av religiösa skäl? Kommer från Marocko sedan någon vecka och där är det många som helst inte vill vara med på bild. När jag kollat en del bilder ser jag ibland främst kvinnor som avsiktligt vänt sig bort när jag tagit de bilderna.

Vilken affärsidé annars - de är ju väldigt många - en jättemarknad som du tydligen fått ha själv alldeles för länge :). … men det är nog slut med det nu!
Nej det är helt enkelt för att fokus ligger på händer eller någon annan kroppsdel eller en aktivitet. Anonymitet är bra i reklam, köparna får lite enklare med etnicitet, ålder, vikt, kön, sexuell läggning...
 

thommya

Aktiv medlem
Tredjedelsregeln säger att en bild blir mer intressant om man lägger motivet längs en linje som utgörs av tredjedelar. Du kanske tycker att en fjärdedel är tillräckligt nära och det tål att diskuteras, men det är inte vad regeln säger.

Det är heller inte någon approximation av det gyllene snittet. Det är två olika saker.

Tredjedelsregeln föreslogs av en britt som hette Smith i slutet av 1700-talet.

Det gyllene snittet är baserat på en matematisk formel: (a+b)/a=a/b=phi och säger bl.a. att den gyllene rektangeln har förhållandet 2:3, dvs. småbild. Det gyllene snittet går inte att approximera på kvadratiska geometrier.
Är du helt säker på detta, Jonas?
Jag har alltid fått lära mig att tredjedelsregeln bara är en förenkling av gyllene snittet.
Uttalanden som nedanstående finns att hitta på många ställen:
- The rule of thirds is actually the golden ratio. It's a number that divides a line into roughly 2/3 and 1/3.

- Using the numbers 2 and 3 from the series we get a simple approximation of the golden section as 1.667. (2/3), which leads us to the rule of thirds.

Här är några exempel:
https://support.corel.com/hc/en-us/articles/217377197-The-Golden-Mean-And-The-Rule-Of-Thirds

https://vanseodesign.com/web-design/golden-section-proportions/

Spelar egentligen igen större roll och man kan ju alltid använda bägge.

Thommy
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Är du helt säker på detta, Jonas?
Jag har alltid fått lära mig att tredjedelsregeln bara är en förenkling av gyllene snittet.
Uttalanden som nedanstående finns att hitta på många ställen:
- The rule of thirds is actually the golden ratio. It's a number that divides a line into roughly 2/3 and 1/3.

- Using the numbers 2 and 3 from the series we get a simple approximation of the golden section as 1.667. (2/3), which leads us to the rule of thirds.

Här är några exempel:
https://support.corel.com/hc/en-us/articles/217377197-The-Golden-Mean-And-The-Rule-Of-Thirds

https://vanseodesign.com/web-design/golden-section-proportions/

Spelar egentligen igen större roll och man kan ju alltid använda bägge.

Thommy
Jag hittar inte alla källor just nu, men jag har läst någonstans att egyptierna använde "Rule of Thirds" och det var långt före gyllene snittet.

Den första omnämningen i text sägs vara John Thomas Smith:

https://ipoxstudios.com/the-rule-of-thirds-inventor-john-thomas-smith/

Det gyllene snittet bygger på en ide att det finns en universell sanning om skönhet som kan beskrivas matematiskt med ekvationen (a+b)/b=a/b=phi. Det gyllene snittet har tillämpats på målningar, fotografier, arkitektur, musik, matematik osv.

Det är möjligt att Smith var inspirerad av det gyllene snittet, men det har jag ingen kunskap om.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det gyllene snittet är baserat på en matematisk formel: (a+b)/a=a/b=phi och säger bl.a. att den gyllene rektangeln har förhållandet 2:3, dvs. småbild. Det gyllene snittet går inte att approximera på kvadratiska geometrier.
Lite märkligt att du först anger en korrekt formel för gyllene snittet och sedan påstår något så tokigt som att ”den gyllene rektangeln har förhållandet 2:3”.

I verkligheten är det ju 2:3,36.

Det vardagliga bildformat som kommer närmast gyllene snittet är 10x16, som ganska många datorskärmar använder.

Och givetvis kan man applicera gyllene snittet på en kvadratisk komposition, liksom på en cirkel eller triangel eller ...
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Lite märkligt att du först anger en korrekt formel för gyllene snittet och sedan påstår något så tokigt som att ”den gyllene rektangeln har förhållandet 2:3”.

I verkligheten är det ju 2:3,36.

Det vardagliga bildformat som kommer närmast gyllene snittet är 10x16, som ganska många datorskärmar använder.

Och givetvis kan man applicera gyllene snittet på en kvadratisk komposition, liksom på en cirkel eller triangel eller ...
Förhålladet blev lite fel. Visa gärna hur man kan applicera det gyllene snittet som kompositonshjälpmedel på en kvadrat?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
I det fallet satt en man på en kamel och fotografen hade lyckats med konststycket att klippa av huvudet både av mannen och kamelen vid exponeringen. Det goda med bilden var ju att säkert fler än jag aldrig kommer glömma den. Det är mer än man kan säga om de flesta bilder trots som beaktar alla gängse tumregler och konventioner.
Du sätter fingret på det som gör "regler" så intressanta - dels för att de fungerar i sig själva (dvs att följa dem ger ofta bilder som fungerar bra) men också genom att de gör regelbrotten mer intressanta :)

Om tredjedelsregeln inte hade fungerat (så ofta) så hade inte så många använt sig av den och då hade det inte alls varit lika intressant de gånger någon på ett lyckat sätt bryter mot regeln ... Paradoxalt, javisst, men så regler har ju också den bakvända effekten.

Att klippa av huvuden, låta människor blick se ut i en närliggande bildkant, att placera ett superaktivt motiv exakt mitt i ett stilla centrumperspektiv ... alla sådana "regelbrott" ger effekt just för att de får oss att stanna till, vi tvingas bearbeta bilden mer aktivt. Men gör vi det för ofta ... Så slutar det snabbt fungera.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Genom att placera "Huvudmotivet" på någon av linjerna eller i skärningspunkterna. På samma sätt som man gör i en rektangulär bild.
Du visar hur man använder tredjedelsregeln.

Jag undrade hur man applicerar det gyllene snittet som kompositionshjälpmedel på en kvadrat?

Jag tror det blir så här! Vem vill rita nästa kvadrat?
 

Bilagor

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det finns väl som färdig overlay i de flesta bildredigerare.
Det har jag aldrig lagt märke till. Bra att du visade det.

Min slutsats är ända att det gyllene snittet inte går att använda som hjälpmedel för komposition i en kvadrat.

Det är bara en slumpmässig följd av en ekvation som fascinerade några greker under antiken.
 

Håkan_S

Aktiv medlem
Du visar hur man använder tredjedelsregeln.

Jag undrade hur man applicerar det gyllene snittet som kompositionshjälpmedel på en kvadrat?
Ja, jag gjorde det lite enkelt för mig och ritade linjerna som tredjedelar. För att följa gyllene snittet ska linjerna och skärningspunkterna placeras något närmare kvadraten mitt.
 
ANNONS