Annons

Windowskrasch

Produkter
(logga in för att koppla)

djungel

Aktiv medlem
Efter mycket arbete har jag nu fått ny SSD-disk med fungerande windows samt räddat all data från lightroom. Katalogen verkar hel och är nu säkrat på tre platser. Previews finns men tar för stor plats så jag hoppas jag kan klara mig uta dessa.

Nu är bara problemet att Lightroom inte hittar katalogen. Hårdisken har bytt namn trots att jag enligt tips här innan döpte den till en sen benämning =X. I lightroom visas alla mina filer men enbart med frågetecken. Jag har testat med att döpa om hårdisken till gamla namnet X men det funkar inte.
 

AFJ

Aktiv medlem
Namnet på hårddisken i Windows saknar betydelse för Lightroom. Det är enhetsbeteckningen som är avgörande. C: D: osv. Du kan ändra dessa i Windows diskhanterare. Det kan ju dock vara en återvändsgränd. Om du tidigare bara hade en disk i datorn och den var C: och du nu har två diskar, en som är C: och en D: och du nu har bilderna på D: så blir det jobbigt. Du bör nämligen INTE byta namn på din systemdisk. Blev det rörigt? Ja, det är svårt att ge råd utan att se hur det ser ut på din dator.

MEN - det finns en lösning där du inne i Lightroom kan peka om dina mappar. Om du går in biblioteksmodulen och högerklickar en mapp som är markerad med frågetecken, bör du få upp ett menyval där du kan välja något i stil med "HItta saknad mapp". Du kan då "peka om" till disken med den nya enhetsbeteckningen.

Om du har organiserat dina bilder i en struktur som är något i stil med
\LRBilder
.. \2017
.. \2018
.. \2019

så räcker det med att peka om en mapp - "föräldramappen" som heter LRBilder. Om du inte har en "förälder" utan istället har många mappar på samma nivå så måste du upprepa proceduren för respektive mapp.
 

djungel

Aktiv medlem
Previews kan du radera, de återskapas när de behövs. Det finns också inställningar i LR som raderar dess automatiskt efter t ex en vecka, månad osv.
Tack Anders: Jag har lyckats återställa nästan allt enligt tipsen. Om jag sen fattat det rätt så är det normalt att man skapar sina previews när man jobbar med sina senaste importer för att snabba upp sortering och framkallningsarbetet. Vill man gå tillbaka till äldre importer får man antingen skapa ny preview på hela mappen eller bläddra i sämre visningsläge tills man hittar relevant bild att framkalla. Är det ok att bläddra sakta kan man strunta i previews men vill man arbeta med många bilder i en mapp är det effektiva att ta tiden det tar att skapa nya preview först. Är det rätt tänkt?
 

AFJ

Aktiv medlem
Är det rätt tänkt?
Jag har inte 100% koll på hur LR funkar men om jag minns rätt är det så här för RAW-filer:

I biblioterksmodulen visas initialt den inbyggda JPG-bilden som finns i RAW-filen. LR sätter sedan igång direkt och genererar en egen preview. Dess storlek och kvalité kan man ställa in under inställningar. Det är detta som gör att en bild som nyss är importerad kan förändras direkt när man tittar på den.

När LR genererat sin preview så används denna alltid i biblioteksmodulen. Skulle den av någon anledning raderas så skapas den på nytt, inget man behöver göra explicit. Skulle man zooma in mer än vad previewen klarar av så skapas nödvändig previews.

I redigeringsmodulen skapas en egen preview - om jag minns rätt, dessa lagras i Camera Raw Cachen - tror jag...

Bottom-line, du behöver inte bry dig så mycket om previews i Lightroom - det sköter sig självt.

Ditt problem tycks vara att lrcat-filen ligger på en disk med litet utrymme och eftersom previews alltid skapas i en struktur under mappen där lrcat-filen ligger så blir det ont om plats. Kanske bör du överväga att flytta katalogfilen till en annan disk? Visserligen tappar du prestanda om det är på en mekanisk disk istället för en SSD men å andra sidan är det ju aldrig bra om systemdisken blir full.
 
ANNONS