Annons

Skanna sv. foto

Produkter
(logga in för att koppla)

Jaeron

Aktiv medlem
Skanna in sv. foto fungerar ok MEN printa ut dem blir inte bra!
Skanna in foton till PhotoShop blir OK med fina nyanser men printa ut dem därifrån blir inte bra.
PS 10 skriver inte ut med mer än 8 bitars gråskala.
Vad göra ?
Anat bildbehandlingsprogram?
Vilket?
Hadegott janne
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Rgb

Har du provat att sccana in och köra den som en RGB-bild?. Då kan du behandla bilden i PS och justera så du får samma effekter som man får när man använder färgfilter och svartvit film. Dessutom har du större möjligheter att efterarbeta om bilden ligger som RGB. som sista steg i efterarbetet kan du dra ner färgmättnaden till noll för att elliminera färgstick i bilden (eller lägga på en sepiaton eller blåton om du vill det. Men som redan sagts så beror det nog på vilken skrivare du har. På vissa typer av färgskrivare (i kombination med vissa papper) kan det vara svår att få bort oönskat färgstick om nu det är problemet. Vi behöver nog mer info.

Jag lyckades i alla fall få ut grymt bra svartvita bilder på en canonskrivare (när jag använder canonpapper endast) för15 år sedan. Problemet var bara att det var på den tiden som färgbeständigt bläck var lite ovanligare i färgskrivare så med tiden fick de uppsatta bilderna ett äckligt stick så det var bara att printa om.
 

Jaeron

Aktiv medlem
Uttryckte mig otydligt tidigare.
Skanna in sv bilder till Photoshop går alldeles utmärkt med stort omfång i gråskalan.
Men PS "spara som" går det endast med 8bit gråskala.
Samma fenomen för utskrifter därifrån.
Skrivare är
Brother HL-3170CDW
Canon Pixma Pro 9000
Gjorde inskanning som färgbild och justerad färgstick mm men slut resultatet fick inte samma omfång i gråskalan som med sv inskanning.
Därav frågan vilket/vilka program som hanterar 16bit gråskala fullt ut.
Hadegott
 

VargenW

Aktiv medlem
Jag har aldrig märkt att det har varit större problem att få bra utskrifter i gråskala, och då menar jag 8-bitars gråskala. Men gör som någon sa: Konvertera till 24-bitars färg i Ps.



Uttryckte mig otydligt tidigare.
Skanna in sv bilder till Photoshop går alldeles utmärkt med stort omfång i gråskalan.
Men PS "spara som" går det endast med 8bit gråskala.
Samma fenomen för utskrifter därifrån.
Skrivare är
Brother HL-3170CDW
Canon Pixma Pro 9000
Gjorde inskanning som färgbild och justerad färgstick mm men slut resultatet fick inte samma omfång i gråskalan som med sv inskanning.
Därav frågan vilket/vilka program som hanterar 16bit gråskala fullt ut.
Hadegott
 

martinator

Aktiv medlem
Skanna in sv. foto fungerar ok MEN printa ut dem blir inte bra!
Skanna in foton till PhotoShop blir OK med fina nyanser men printa ut dem därifrån blir inte bra.
PS 10 skriver inte ut med mer än 8 bitars gråskala.
Vad göra ?
Anat bildbehandlingsprogram?
Vilket?
Hadegott janne
Om vi börjar från början...
Vad är det för skanner?
Vad är det för typ av skärm du har - är den kalibrerad. Många sitter på alldeles för ljusa skärmar där allt ser bra ut, men motsvara långt ifrån utskriften.
Vad använder du för profil när du skannar - och vad har du för profil i PS samt när du skriver ut.
Låter du PS eller skrivarens mjukvara väja profil?
Det finns ofantligt många orsaker och källor till att saker inte blir som man tänkt sig...
 
ANNONS