Annons

Utlimat bildhantering sökes

Produkter
(logga in för att koppla)

MHallqvist

Medlem
Hej forum.

Är en glad amatörfotograf som skulle vilja ta tag i detta med bildhantering. Bilderna har samlats på hög och tanken på att gå igenom dem alla känns mer och mer som ett oöverstigligt projekt, för ska det göras ska det göras ordentligt (är programmerare, gillar struktur och ordning, ogillar upprepat manuellt arbete).
Jag har tänkt att jag väntar tills det kommer ett program med ansiktsigenkänning och andra smarta funktioner som kan sortera och tagga bilder åt mig. :)
Nyligen såg jag att Picasa har just ansiktsigenkänning och plötsligt blev jag inspirerad till att tag i detta. Men det finns ändå många frågor och hoppas kunna få lite tips här.

Min idealbild ser ut så här:

1) Jag sparar alla bilder på en NAS (i framtiden i molnet)
2) Mitt bildhanteringsprogram kan snabbt och lätt sortera bilderna efter personer, platser, tid/händelser samt valfria taggar.
3) Persontaggningar kan automatiseras mha ansiktsigenkänning. Helst kunna koppla till facebook och läsa av alla mina vänner där.
4) Händelser halvautomatiseras genom att programmet kan räkna ut att bilder inom en viss tidsram bör höra till en viss händelse. Dessa listas och användaren har möjlighet att tagga alla bilder i en händelse samt justera start- och sluttid för händelsen.
5) Programmet kan känna igen bildserier och gruppera dessa och visa i ett jämförningsläge för att lätt kunna radera oönskade bilder.
6) Jag kan ha programmet på flera enheter (inkl. Win XX, Android, OSX, iOS) och bilddatabasen ser lika dan ut på alla enheter oavsett var jag gör ändringar.


Den enkla frågan är väl hur uppnår jag så många punkter som möjligt i den här listan?
Om inte ett program klarar av det kanske det går att lösa med en kombination av program. Ju färre desto bättre så klart.
Picasa verkar ju iaf vara en bra startpunkt och synkning mellan datorer verkar gå att göra med hjälp av PicasaStarter (https://sites.google.com/site/picasastartersite/).


Tacksam för alla tips och kommentarer!
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Jag tycker att det ser ut som om det skulle kunna lösas genom att du ansluter dig till Google och utvecklar Picasa. Det finns massor av program som gör delar av det där jobbet, men Picasa är den enda jag vet som hanterar bilder så att man kan gå igenom dem visuellt, och om man sedan kan kombinera det med att den känner igen motiven och kan sortera efter innehållet utan att bilderna i förväg är taggade, det skulle vara super. Det är knappast omöjligt att göra heller.
 

MHallqvist

Medlem
Jag tycker att det ser ut som om det skulle kunna lösas genom att du ansluter dig till Google och utvecklar Picasa. Det finns massor av program som gör delar av det där jobbet, men Picasa är den enda jag vet som hanterar bilder så att man kan gå igenom dem visuellt, och om man sedan kan kombinera det med att den känner igen motiven och kan sortera efter innehållet utan att bilderna i förväg är taggade, det skulle vara super. Det är knappast omöjligt att göra heller.
Jag är tyvärr en enkel webbutvecklare men du får gärna lista några av programmen som du säger klarar delar av jobbet.
 

MHallqvist

Medlem
Ska lägga till också att det vore super om platser kunde halvautomatiseras precis som händelser, dvs att den med hjälp av geo-taggning grupperar bilder inom samma område, kanske till och med själv letar upp stad/ort, annars frågar vad området ska taggas som.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Måste funka på PC också. iPhoto är för instängt.
PC?

Alla datorer numera är PC, oavsett vilket operativsystem de har. Jag tycker att både MacIntosh och Windows är för stängda system, och jag har slutat hänga med i uppgraderingshysterin kring de systemen. Med ett fritt operativsystem fungerar många saker mycket bättre.

Aldrig mer ett system och program vars huvudsyfte är att mjölka användarna.
 

Stedtlund

Aktiv medlem
Kanske kan ta en titt på digiKam. Fungerar på GNU/Linux, Mac och Windows.

Kan ha bilderna på en NAS och databas i MySQL.

Ansiktsdetektering finns redan, ansiktsigenkänning kommer kanske efter sommaren.

Kan med karta gruppera bilder.

Avancerade sökfunktioner och filtrering.

Kan rita en bild och leta efter liknande.

Du kan ha väldigt nära kontakt med utvecklarna.

/Anders
 

erro.se

Aktiv medlem
Lightroom klarar åtminstone en del av kraven. Ansiktsigenkänning finns dock inte, så jag taggar mina bilder på personer manuellt. Då är jag å andra sidan säger på att få med alla i bilden. Med nya LR4 finns även geotagging och kartfunktioner.
 

MHallqvist

Medlem
Kanske kan ta en titt på digiKam. Fungerar på GNU/Linux, Mac och Windows.

Kan ha bilderna på en NAS och databas i MySQL.

Ansiktsdetektering finns redan, ansiktsigenkänning kommer kanske efter sommaren.

Kan med karta gruppera bilder.

Avancerade sökfunktioner och filtrering.

Kan rita en bild och leta efter liknande.

Du kan ha väldigt nära kontakt med utvecklarna.

/Anders
Ser lovande ut. Finns alla funktioner i Windows- och Mac-versionerna?
 

MHallqvist

Medlem
Kom på en annan härlig funktion. Att kunna spara en persons födelsedag så att man i visningläge kan se hur gamla personerna i bilden är just då. Speciellt intressant vid bilder på barn.
Något program som fixar den? :)
 

j2^

Aktiv medlem
Kom på en annan härlig funktion. Att kunna spara en persons födelsedag så att man i visningläge kan se hur gamla personerna i bilden är just då. Speciellt intressant vid bilder på barn.
Något program som fixar den? :)
Ålder är ju ett standardattribut i IPTC, så det är ju inte ens svårt att spara ned.
 
ANNONS