Annons

Blixt till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Cristiancjb

Aktiv medlem
Kan rekommendera Pixel King som sändare/mottagare om du skaffar dig en Canon 430EX II, då kan du styra blixten helt från kameran och få bland annat high speed sync. En sändare och mottagare brukar gå på runt 1000kr inkl frakt på eBay.
Nackdelen är att de inte stöjder annan Ratio än 1:1 i TTL men detta har aldrig varit något problem för mig i alla fall. (1:1 betyder att alla blixtar kommer ge samma blixtstyrka om man kör TTL, hur mycket dem påverkar bilden beror på massor av andra faktorer dock som avstånd och annat man hängt framför blixten.)
Ok, ska kika vidare på det alternativet i så fall. Tack för tipset!
 

Frolicc

Aktiv medlem
Rekommenderar också PixelKing om man vill ha automatik. Tycker Canons lösning med IR-styrning funkar helt värdelöst, kräver fri sikt till blixten och i utomhus fungerar det lite sporadiskt.

Köpte Pixel Knight som visserligen funkade men hade egenheten att de tappade kommunikationen hela tiden så då fick man starta om dem genom att ta ur batterierna.

Köpte sedan Pixel King som funkar fantastiskt bra!! HSS fungerar klockrent, TTL fungerar perfekt, FEL funkar, allt funkar. Man kan styra styrkan på blixten via kamerans menyer (om kameran och blixten stödjer detta). Kort sagt så fungerar det perfekt och för bara 1000 spänn för en sändare och mottagare.

Känner man att HSS inte är relevant och att man kan leva med att gå fram till blixten för att ändra styrka skulle jag även rekommendera billigast möjliga manuella radiosändare. Ofta kör man ju blixtarna på manuell styrka ändå.
 

Cristiancjb

Aktiv medlem
Rekommenderar också PixelKing om man vill ha automatik. Tycker Canons lösning med IR-styrning funkar helt värdelöst, kräver fri sikt till blixten och i utomhus fungerar det lite sporadiskt.

Köpte Pixel Knight som visserligen funkade men hade egenheten att de tappade kommunikationen hela tiden så då fick man starta om dem genom att ta ur batterierna.

Köpte sedan Pixel King som funkar fantastiskt bra!! HSS fungerar klockrent, TTL fungerar perfekt, FEL funkar, allt funkar. Man kan styra styrkan på blixten via kamerans menyer (om kameran och blixten stödjer detta). Kort sagt så fungerar det perfekt och för bara 1000 spänn för en sändare och mottagare.

Känner man att HSS inte är relevant och att man kan leva med att gå fram till blixten för att ändra styrka skulle jag även rekommendera billigast möjliga manuella radiosändare. Ofta kör man ju blixtarna på manuell styrka ändå.
Jo, eftersom jag är nybörjare och inte använt blixt (extern) förut så vet jag inte riktigt än vad jag skulle behöva. Jag har inte tänkt blir proffsfotograf (än i alla fall :D) så vill mest testa vad man kan få för effekter med extern blixt och ljus i allmänhet. Därför är jag också lite osäker på om det kanske räcker utan HSS eller om jag snabbt kommer att inse att HSS hade ändå varit värt att ha. Nu vet jag inte heller om min Canon 40D och 430EX II speedlight i kombination med Pixel King stödjer så att jag kan använda kamerans menyer för att ändra blixtstyrkan på blixten när den inte är direkt kopplad till kameran. Om kombinationen inte stödjer HSS då är det, som du säger, kanske lika bra att köpa något billigare som inte har HSS. Är det i så fall Cactus som rekommenderas?
MVH
 

Dragoen

Aktiv medlem
Nu vet jag inte heller om min Canon 40D och 430EX II speedlight i kombination med Pixel King stödjer så att jag kan använda kamerans menyer för att ändra blixtstyrkan på blixten när den inte är direkt kopplad till kameran.
Pixel King stödjer kamerahuset 40D och senare samt EX II blixtar, så dina komponenter kommer fungera bra med dessa att styra allt från kamerahusets egna menyer.

Kan också passa på att tipsa om Syl Arenas bok " Speedliter's Handbook ".
En mycket välskriven bok som förklarar tankesätt, beskriver olika typer av utrustning som man kan använda tillsammans med sina blixtar, hur man kan potionera blixtarna i förhållande till motivet för att få olika ljussättning samt visar med bra exempel på hur man kan ljussätta med blixtar.
 

Cristiancjb

Aktiv medlem
Pixel King stödjer kamerahuset 40D och senare samt EX II blixtar, så dina komponenter kommer fungera bra med dessa att styra allt från kamerahusets egna menyer.

Kan också passa på att tipsa om Syl Arenas bok " Speedliter's Handbook ".
En mycket välskriven bok som förklarar tankesätt, beskriver olika typer av utrustning som man kan använda tillsammans med sina blixtar, hur man kan potionera blixtarna i förhållande till motivet för att få olika ljussättning samt visar med bra exempel på hur man kan ljussätta med blixtar.
Åååh vad bra, låter ju utmärkt! Supertack för tipset!
 

stilero

Aktiv medlem
Mitt bästa råd är att ha blixten i blixtskon så lite som möjligt, eftersom bilderna blir platta med blixten pang på. Så fort blixten hamnar lite vid sidan av kameran, blir bilderna något helt annat. Billigaste lösningen är en ETTL-kabel, för då kan du via kamerans menyer styra blixtens inställningar (kamera inköpt efter 2007-2009).

Jag kan verkligen avråda alla från att köpa spiral-formad ETTL-kabel om ni inte enbart tänker hålla blixten i handen. Förr eller senare åker blixten i backen med dessa förbannade spiralkablar, jag lovar...
 

Cristiancjb

Aktiv medlem
Mitt bästa råd är att ha blixten i blixtskon så lite som möjligt, eftersom bilderna blir platta med blixten pang på. Så fort blixten hamnar lite vid sidan av kameran, blir bilderna något helt annat. Billigaste lösningen är en ETTL-kabel, för då kan du via kamerans menyer styra blixtens inställningar (kamera inköpt efter 2007-2009).

Jag kan verkligen avråda alla från att köpa spiral-formad ETTL-kabel om ni inte enbart tänker hålla blixten i handen. Förr eller senare åker blixten i backen med dessa förbannade spiralkablar, jag lovar...
Haha, ok, det ska jag ha i åtanke. Tack för tipset!
 

jstolpe

Aktiv medlem
Jag har beställt några Yongnuo YN-622C YN, de ska klara det mesta till och med HSS. En kopia av Pixel King som dessutom verkar fungera bättre. Enligt tester så verkar de bra, och de kostar bara ca 95 dollar paret på ebay. Varje enskild enhet fungerar som en sändare/mottagare vilket gör att man kan enkelt köpa en till om behovet skulle uppkomma. Och en enhet lär kosta ca 46 dollar med fri frakt.

/ Stolpe

http://www.ebay.com/itm/Yongnuo-YN-622C-Wireless-TTL-Flash-Trigger-for-Canon-600EX-RT-580EXII-430EXII-/230870983211?pt=Camera_Camcorder_Remotes&hash=item35c0fba22b

http://m.youtube.com/watch?v=NTUuFGTHskY

Har också beställt en blixt från Yongnuo de ska visst också vara bra och klara HSS.
http://m.youtube.com/watch?feature=plcp&v=NkL3bAZRCDg
 

Cristiancjb

Aktiv medlem
Jag har beställt några Yongnuo YN-622C YN, de ska klara det mesta till och med HSS. En kopia av Pixel King som dessutom verkar fungera bättre. Enligt tester så verkar de bra, och de kostar bara ca 95 dollar paret på ebay. Varje enskild enhet fungerar som en sändare/mottagare vilket gör att man kan enkelt köpa en till om behovet skulle uppkomma. Och en enhet lär kosta ca 46 dollar med fri frakt.

/ Stolpe

http://www.ebay.com/itm/Yongnuo-YN-622C-Wireless-TTL-Flash-Trigger-for-Canon-600EX-RT-580EXII-430EXII-/230870983211?pt=Camera_Camcorder_Remotes&hash=item35c0fba22b

http://m.youtube.com/watch?v=NTUuFGTHskY

Har också beställt en blixt från Yongnuo de ska visst också vara bra och klara HSS.
http://m.youtube.com/watch?feature=plcp&v=NkL3bAZRCDg
Aaah, intressant intressant! Ska kika vidare när det gäller detta! Tackar!
 

Yosemite

Medlem
Mer länkar...

Om du vill läsa mer kan du kolla på länkar nedan. Strobist använder framför allt Nikon, men det finns mycket att lära sig även om man inte använder Nikon-prylar. Förutom mycket informativa artiklar om softboxar/paraplyer, placering av blixtar, filter för att korrigera vitbalans finns där också mycket info om triggers (Cactus, PW, Elinchrom etc). Föreslår att du börjar med Lighting 101 Archive.
Syl kör Canon och har skrivit en bok om Canon-blixtar - Speedliters Handbook. För en Canon-användare är den oumbärglig.
Joe McNally kör också Nikon men även här finns det mycket att läsa. Även han har skrivit flera mycket intressanta böcker. Därutöver finns det massor av sajter på nätet...

Mitt enda lilla tips är att börja smått och kolla om du tycker det är kul. En TTL kabel för någon hundralapp räcker gott i början. De flesta prylar som du köper kan du senare sälja (t.ex här) utan att förlora massa pengar. Dessutom kommer avsaknaden av TTL på de billigare sändarna (Cactus etc) tvinga dig att förstå hur du ska ställa in blixtarna vilket är ovärderlig kunskap om du senare vill köra radiostyrd TTL (tex Pocketwizard).

Strobist
Syl Arena
Joe McNally

//Reine
 

Cristiancjb

Aktiv medlem
Jag har beställt några Yongnuo YN-622C YN, de ska klara det mesta till och med HSS. En kopia av Pixel King som dessutom verkar fungera bättre. Enligt tester så verkar de bra, och de kostar bara ca 95 dollar paret på ebay. Varje enskild enhet fungerar som en sändare/mottagare vilket gör att man kan enkelt köpa en till om behovet skulle uppkomma. Och en enhet lär kosta ca 46 dollar med fri frakt.

/ Stolpe

http://www.ebay.com/itm/Yongnuo-YN-622C-Wireless-TTL-Flash-Trigger-for-Canon-600EX-RT-580EXII-430EXII-/230870983211?pt=Camera_Camcorder_Remotes&hash=item35c0fba22b

http://m.youtube.com/watch?v=NTUuFGTHskY

Har också beställt en blixt från Yongnuo de ska visst också vara bra och klara HSS.
http://m.youtube.com/watch?feature=plcp&v=NkL3bAZRCDg
Youtube klippen funkar inte. Kollade bara snabbt på Yongnuo YN-622C. Uppfattar jag det rätt att det är samma apparat man använder som sändare och mottagare? Dvs, man har inte en som bara agerar som sändare och en som mottagare utan två likadana apparater som ingen är specifikt sändare eller mottagare utan både och? (vet inte om jag uttryckte mig krångligt nu)
 

jstolpe

Aktiv medlem
Ja du kan avnända vilken som för sändare eller mottagare, krävs bara att en sitter på kameran och en är kopplad till blixten.

Alltså ingen dedikerad sändare eller mottagare. Tranciever eller hur det nu stavas.

Väntar med spänning på mina, lär väl ta några veckor eller så om man kör med gratis frakt som jag gjort. Sedan får man ju också se om det passerar tullen smärtfritt eller inte.

/ Stolpe
 

Cristiancjb

Aktiv medlem
Ja du kan avnända vilken som för sändare eller mottagare, krävs bara att en sitter på kameran och en är kopplad till blixten.

Alltså ingen dedikerad sändare eller mottagare. Tranciever eller hur det nu stavas.

Väntar med spänning på mina, lär väl ta några veckor eller så om man kör med gratis frakt som jag gjort. Sedan får man ju också se om det passerar tullen smärtfritt eller inte.

/ Stolpe
Ok låter bra. Jag ska avvakta med mina till efter jul så att jag vet hur min ekonomi ser ut. Du får gärna skriva här när du fått dem och "recensera" dem om du orkar så att man får lite koll på det samt om du fick några problem med frakt eller nåt annat så att man vet vad man kan vänta sig ifall jag beställer!
MVH
 

Klp

Medlem
Yongnuo 622C

Fick mitt andra par igår, det första paret anlände 10 dgr tidigare.
Jag delade leveransen pga av risken för tullavgifter :)

Kör med en Yongnuo 565EX samt en äldre Canon 380EX.
När jag testade med endast sändare/380 på kameran samt 565EX vid sidan om så kunde jag inte justera så värst mycket, endast exp.komp.

Nu med det andra paret så har jag sändare på kameran, en mottagare kanal A till 380 samt en mottagare kanal B till 565EX.
Och nu funkar det suveränt! Kan Köra fullt ös på båda och dessutom exp.kompensera det totala ljusflödet.
Som grädde på moset kan jag oxå ställa Ratio mellan blixtarna, trots att 380EX egentligen inte skall stödja det...

Igår körde jag en liten photoshoot med 565EX i en softbox och 380EX vid sidan om, kunde balansera ljuset väldigt bra efter ett tag.
Tar naturligtvis en stund att lära sig, men efter ca 1 timme fick jag bra kläm på det.

Fantastisk produkt, håller den bara en stund så är den ett superklipp!
Byggkvaliteten KÄNNS väldigt bra i alla fall. :)

PS Köpte från www.thephotogadget.com, de finns även på eBay med 100% kundnöjdhet!
 

Klp

Medlem
Yongnuo blixtar finns hos www.24.se
Däremot har jag inte sett YN-622C i någon svensk e-handel förutom på Tradera (även där Kina import)
Skulle tro att ThePhotoGadget är säkrare än Traderas verisoner, dessutom ca 200 billigare för en 2-pack YN-622C
 

Cristiancjb

Aktiv medlem
Yongnuo blixtar finns hos www.24.se
Däremot har jag inte sett YN-622C i någon svensk e-handel förutom på Tradera (även där Kina import)
Skulle tro att ThePhotoGadget är säkrare än Traderas verisoner, dessutom ca 200 billigare för en 2-pack YN-622C
ok, tänkte mest på att det är en jag känner som ville veta eftersom han har ett företag och , nu vet jag inte hur det fungerar, det är kanske bättre att ha kvitton från företag här eller nåt så därför ville han helst veta om de produkter gick att köpa här även om de är dyrare
 

Cristiancjb

Aktiv medlem
ok, tänkte mest på att det är en jag känner som ville veta eftersom han har ett företag och , nu vet jag inte hur det fungerar, det är kanske bättre att ha kvitton från företag här eller nåt så därför ville han helst veta om de produkter gick att köpa här även om de är dyrare
fast gissar att det kanske går bra med företag utomlands så länge det inte är ställen som tradera eller liknande
 
ANNONS