Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW-JPEG problem, Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

niklassthlm

Aktiv medlem
Hej, jag har lite problem med Lightroom när jag vill spara ner bilder i JPEG, från RAW. Jag tappar väldigt mycket skärpa känner jag. Jag har även fått denna kritik på bilder jag laddat upp, att de är väldigt softa. I Lightroom när jag redigerar RAW filen ser det i mina ögon helt ok ut. När jag jämför med min sparade jpeg så ser jag en skillnad.

Jag plåtar främst flygplan och publicerar på tex jetphotos.

Lite kort om mitt arbetsflöde i lightroom:

1.Importerar raw från kamera (D750)
2. Objektiv korrigeringar, beskär och rätar upp
3. Tar bort fläckar
4. Vitbalans
5. Exponering, kontrast, mättnad, högdagrar/skuggor, Vitt/svart, klarhet
6. Skärpa, antingen med penseln lr genom att maska, tar bort brus, får bra resultat i lightroom känner jag
7. exporterar till jpeg, kvalitet 100, 1280 pixlar bredd 300ppi

Är jag ute o cyklar med mitt arbetsflöde, var felar jag?
 

iSolen.se

Guest
Hej, jag har lite problem med Lightroom när jag vill spara ner bilder i JPEG, från RAW. Jag tappar väldigt mycket skärpa känner jag. Jag har även fått denna kritik på bilder jag laddat upp, att de är väldigt softa. I Lightroom när jag redigerar RAW filen ser det i mina ögon helt ok ut. När jag jämför med min sparade jpeg så ser jag en skillnad.

Jag plåtar främst flygplan och publicerar på tex jetphotos.

Lite kort om mitt arbetsflöde i lightroom:

1.Importerar raw från kamera (D750)
2. Objektiv korrigeringar, beskär och rätar upp
3. Tar bort fläckar
4. Vitbalans
5. Exponering, kontrast, mättnad, högdagrar/skuggor, Vitt/svart, klarhet
6. Skärpa, antingen med penseln lr genom att maska, tar bort brus, får bra resultat i lightroom känner jag
7. exporterar till jpeg, kvalitet 100, 1280 pixlar bredd 300ppi

Är jag ute o cyklar med mitt arbetsflöde, var felar jag?
Har du provat 2000 pixlar?
 

AWid

Aktiv medlem
"Bredd 300" verkar skumt. Sätt bredden till t ex 2000 px och lämna "storlek" tomt. Jpeg-kvalitet kan du dra ner till t ex 80% utan märkbar förlust.

Red: Möjligen missförstod jag ditt inlägg:)
 

knobloch

Aktiv medlem
"Bredd 300" verkar skumt. Sätt bredden till t ex 2000 px och lämna "storlek" tomt. Jpeg-kvalitet kan du dra ner till t ex 80% utan märkbar förlust.

Red: Möjligen missförstod jag ditt inlägg:)
Tror bara att det saknades ett komma efter "bredd", dvs 1280 pixlar bredd, 300 ppi". :)

@TS: Det finns ju skärpeinställningar i själva JPG-exporten också, använder du även detta? Här kan du läsa lite mer om det: http://laurashoe.com/2012/07/11/sharpening-in-lightroom-part-three-output-sharpening/

Sedan tycker jag att internet är lite knivigt, i vissa sammanhang skalas ju bilden om och på vissa sidor tycker jag också att mina bilder ser oskarpare ut än vad de faktiskt är. Det gäller väl att matcha bildstorleken till passande format, och det kan ju skilja beroende på vilken webbsida bilden visas.

Här på Fotosidan tycker jag exempelvis att många av mina bilder oftast ser oskarpa ut om jag inte väljer "maximera i fönster". Det kanske inte är så konstigt, för då behöver bilden i de flesta fall inte skalas om. Kör nog också på 1280px ofta, kanske ska testa 2000 då som föreslås ovan. :)

Flickr är lite bättre på detta, de verkar lagra bilden i flera olika storlekar, så då slipper de skala om bilden för de olika storlekar som bilden kan visas på. Där är det snarare så att jag upplever att vissa bilder kan se överskärpta ut ibland.

EDIT: Eller Flickr skalar ju faktiskt om bilden, men på förhand som det verkar. Så nedskalningen sker inte i webbläsaren, om jag förstått det rätt.
 

niklassthlm

Aktiv medlem
Hej, 1280 är max tillåtna bredd tyvärr. Är det ngt i mitt arbetsflöde som kan spöka då websidan tydl inte komprimerar. Jag har läst ngnstanns att vissa först beskär och ändrar storlek på bilden, sparar om och sen bildbehandlar.

Jag använder ej skärpeinställning vid exporten, ska man?
 

alfin

Aktiv medlem
Hej, 1280 är max tillåtna bredd tyvärr. Är det ngt i mitt arbetsflöde som kan spöka då websidan tydl inte komprimerar. Jag har läst ngnstanns att vissa först beskär och ändrar storlek på bilden, sparar om och sen bildbehandlar.

Jag använder ej skärpeinställning vid exporten, ska man?
Först måste du grundskärpa bilden korrekt så att den ser skarp och fin ut i 100%. När du sedan skalar ner den till 1280 px tappar den skärpa, så ja, du ska lägga på utskriftsskärpa vid exporten. Med LR har du ju inte så många valalternativ för just utskriftsskärpa, men funktionen arbetar ihop med grundskärpan, så det är viktigt att få det skarpt där.
 

niklassthlm

Aktiv medlem
Ok, tackar

Först måste du grundskärpa bilden korrekt så att den ser skarp och fin ut i 100%. När du sedan skalar ner den till 1280 px tappar den skärpa, så ja, du ska lägga på utskriftsskärpa vid exporten. Med LR har du ju inte så många valalternativ för just utskriftsskärpa, men funktionen arbetar ihop med grundskärpan, så det är viktigt att få det skarpt där.
 
Hej, jag har lite problem med Lightroom när jag vill spara ner bilder i JPEG, från RAW. Jag tappar väldigt mycket skärpa känner jag. Jag har även fått denna kritik på bilder jag laddat upp, att de är väldigt softa. I Lightroom när jag redigerar RAW filen ser det i mina ögon helt ok ut. När jag jämför med min sparade jpeg så ser jag en skillnad.

Jag plåtar främst flygplan och publicerar på tex jetphotos.

Lite kort om mitt arbetsflöde i lightroom:

1.Importerar raw från kamera (D750)
2. Objektiv korrigeringar, beskär och rätar upp
3. Tar bort fläckar
4. Vitbalans
5. Exponering, kontrast, mättnad, högdagrar/skuggor, Vitt/svart, klarhet
6. Skärpa, antingen med penseln lr genom att maska, tar bort brus, får bra resultat i lightroom känner jag
7. exporterar till jpeg, kvalitet 100, 1280 pixlar bredd 300ppi

Är jag ute o cyklar med mitt arbetsflöde, var felar jag?
Var publiceras bilden?

Vilken PPI du har spelar ingen roll. Det har enbart betydelse när du ska exportera för tryck/print och anger ett fysiskt mått.
 

Nisse.K

Aktiv medlem
Nja - om jag förstått rätt påverkas LRs slutskärpning vid export av vilken upplösning man angett i exportdialogen.
Det har jag för mig stämmer men PPI/DPI har inget med upplösningen att göra i detta fallet.
Det är ett mått på hur många punkter/pixlar du vill har per tum vid en fysisk utskrift. Alltså helt ointressant när det kommer till en digital bild.
 

niklassthlm

Aktiv medlem
Bilderna laddas främst upp på Jetphotos lr det är där jag uppmärksammas på problemen, de screenas av en grupp innan de accepteras och mina bilder refuseras ofta pga undersharpened (soft) och de är softare än när jag kikar på dem i lightroom. Ska testa lägga till skärpa i exporten också. Klistrar in länk till ngra så ni ser vad jag pratar om. Inga fotografiska underverk här nu, endast för att regga :) så döm inte bilderna för hårt :)

https://www.jetphotos.com/viewqueued_b.php?id=6031936

https://www.jetphotos.com/viewqueued_b.php?id=6035334

https://www.jetphotos.com/viewqueued_b.php?id=6035336

https://www.jetphotos.com/viewqueued_b.php?id=6031926
 

AWid

Aktiv medlem
Det har jag för mig stämmer men PPI/DPI har inget med upplösningen att göra i detta fallet.
Det är ett mått på hur många punkter/pixlar du vill har per tum vid en fysisk utskrift. Alltså helt ointressant när det kommer till en digital bild.
Jag vet vad PPI respektive DPI är. Men värdet du anger vid exporten påverkar slutskärpningen och det är i alla fall för mig inte ointressant.
 

Nisse.K

Aktiv medlem
Jag vet vad PPI respektive DPI är. Men värdet du anger vid exporten påverkar slutskärpningen och det är i alla fall för mig inte ointressant.
Okej, jag testade att exportera en bild med korta sidan på 1280 pixlar och tre olika PPI värden, 3, 300 och 30000. Jag ser dock ingen skillnad alls på dom.
Du kan själv kolla här, så jag tror det är något annat som spökar

https://drive.google.com/drive/folders/0B7JxpkISzh7mTVVIRFNIQ2VBa0k?usp=sharing
 

AWid

Aktiv medlem
Upplösningen är detsamma som antalet pixlar. Därför spelar PPI ingen roll. Om du skärper en bild som är 2048 pixlar bred med 10 PPI eller 600 PPI blir de exakt likadana skärpemässigt.
Det håller jag naturligtvis med om och jag uttryckte mig kanske lite oklart i mitt inlägg. Det jag tagit del av (från Adobe) är att LRs slutskärpning görs olika beroende på vilket värde som anges för upplösning. Dvs programmet skärper olika pga angivet värde. Alltså ungefär på samma sätt som komprimeringen blir olika pga vilket värde du anger under kvalitet.
 
Det håller jag naturligtvis med om och jag uttryckte mig kanske lite oklart i mitt inlägg. Det jag tagit del av (från Adobe) är att LRs slutskärpning görs olika beroende på vilket värde som anges för upplösning. Dvs programmet skärper olika pga angivet värde. Alltså ungefär på samma sätt som komprimeringen blir olika pga vilket värde du anger under kvalitet.
Fast blir är ingen skillnad. Det var min poäng. Prova själv.

Skillnad på slutskärpningen blir det först när bildens upplösning (bildens pixeldimensioner) bestäms av ett fysiskt mått (tum eller cm) ihop med PPI.
 

alfin

Aktiv medlem
Om jag minns rätt utifrån en tråd med Jeff Schewe på Luminous-landscapes forum, så är slutskärpningen för bildskärm i Lightroom förenklad så att den ska vara optimerad för runt 100 ppi och bilder i 1:1 format.
 

AWid

Aktiv medlem
Fast blir är ingen skillnad. Det var min poäng. Prova själv.

Skillnad på slutskärpningen blir det först när bildens upplösning (bildens pixeldimensioner) bestäms av ett fysiskt mått (tum eller cm) ihop med PPI.
Jag klarar tydligen inte av att förklara vad jag menar så jag föreslår att vi släpper det här sidospåret. Det är i vilket fall inte till någon hjälp för för att lösa TS´ ursprungliga problem.
 
ANNONS