Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manipulering inom naturfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

sb12

Aktiv medlem
Eftersom jag håller på med redaktionella bilder är jag väl bekant med bägge manipulationerna. Har jag någonsin sagt att påverka motivet inte också är manipulation? Minns haitibilden där det såg ut som den döda flickan fått ett fastare grepp om stöldgodset trots senare tid och vilken ståndpunkt jag hade där?

Samma sak förväntas av många angående naturfoto. Man är helt enkelt inte lika bildkritisk som t ex för reklam.
Från tråden ”hur mycket småfuskas det bland naturfotografer@

Här är det svar på hur utsnitt kan förvanska verklighetsuppfattningen:

Jo det är vedertaget att man gör så men det räknas inte som bildmanipulation. Bilden i sig är fortfarande äkta.
Och här en definition av manipulering av foton: ”Det är därför i princip alla har samma definition av manipulation. Flytta inte pixlar.”
Men som sagt, man kan ju ändra sig.


Naturfoto tycker de flesta ska vara äkta.

Börjar man klona bort ett störande grässtrå, kanske man flyttar en tass till mer estetisk läge, klonar bort ett ärr som man inte tycker man såg vid fototillfället osv.

Du får ett jätteproblem med gränsdragningen.

Det är därför i princip alla har samma definition av manipulation. Flytta inte pixlar.

Trovärdigheten är avgörande för "wow"-effekten.
 

iSolen.se

Guest
Från tråden ”hur mycket småfuskas det bland naturfotografer@

Här är det svar på hur utsnitt kan förvanska verklighetsuppfattningen:



Och här en definition av manipulering av foton: ”Det är därför i princip alla har samma definition av manipulation. Flytta inte pixlar.”
Men som sagt, man kan ju ändra sig.
Visst kan man ändra sig, tycker du att jag gjort det? Vari är problemet? Det är två olika typer av manipulation, varkendera får man göra för t ex redaktionella bilder. Vill man vara extra tydlig kan man tex skriva bildmanipulation (som jag gjorde i ditt citat) om det är i ett sammanhang där det kan missförstås.
 

iSolen.se

Guest
Terje skrev inte i sin berättelse om mullvaden levde eller var död.
Att den var varm kan bero på solen, pulserande han kände kan vara hans egen blod och att mullvaden sedan var borta kan bro på en hungrigt räv eller fågel

Eller så levde den verkligen och försvann. Det är upp till din fantasi vad som är sant - Terje vet det sannolik inte själv heller.
För bildens äkthet spelar det ingen roll om djuret var dött eller inte - det var fortfarande en motivmanipulation genom arrangemanget.

För sagan spelar det däremot roll, jag tycker inte man ska flytta djur om man misstänker att det lever.
 

PMD

Aktiv medlem
Hur som helst, om nu inte Terje skrev att ”denna mullvadsbild är tagen enligt naturfotografernas hederskodex gällande dokumentärt naturfoto” så är det ju obegripligt att iSolen känner sig lurad.
Obegripligt tycker jag inte att det är, men alla kanske inte skulle utgå från att det är ett dokumentärt naturfotografi. Det beror väl på vilka förväntningar man har. Jag tror att eventuellt kommer i allmänhet förväntningarna att gå mer åt hållet att en fotografi a priori inte är dokumentärt om inget annat sägs.
 

PMD

Aktiv medlem
Men det kanske var rimligt att anta att mullvadsbilden var dokumentär när den dök upp eftersom Hellesø var medlem i Naturfotograferna/N på den tiden. Åtminstone om man såg bilden utan förklarande text.

Numera är väl bilden så pass känd att de flesta kan antas vara medvetna om hur den kom till.
 

gorred

Aktiv medlem
Det är bilden som är viktigast. Den färdiga bilden alltså.
Till den färdiga bilden kan man komma från flera håll; jpg direkt från kameran (med kamerans inställningar) och efterbehandling (RAW-bilder eller liknande) i typ Lr eller Ps. Man kan ha flyttat på detaljer innan man tog bilden - grässtrån, tomma ölburkar, döda eller skendöda mullvadar etc och flyttat om och arrangerat det som ingår i bilden. Man kan också ha klistrat in andra bilder i den färdiga bilden. Etc.
Alltihop detta är OK, förutsatt att man är ärlig och transparent med vad man gör/gjort. Och överensstämmer i så fall tydligen också med naturfotografiskt regelverk.

När det gäller Terjes lodjur (för sju år sedan, suck!) så ljög han. Alltså "fel"! Mullvadsbilden är såvitt jag förstå beskriven ur "manipulationshänseende" och blir då en kul bild i sig. Och alltså "rätt".

För övrigt tycker jag det är direkt patetiskt att vuxna människor blir "besvikna" och känner sig "lurade" av bilder som andra fotografer har tagit, om bilderna inte motsvarar vad man trott eller tänkt.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Det är bilden som är viktigast. Den färdiga bilden alltså.
Till den färdiga bilden kan man komma från flera håll; jpg direkt från kameran (med kamerans inställningar) och efterbehandling (RAW-bilder eller liknande) i typ Lr eller Ps. Man kan ha flyttat på detaljer innan man tog bilden - grässtrån, tomma ölburkar, döda eller skendöda mullvadar etc och flyttat om och arrangerat det som ingår i bilden. Man kan också ha klistrat in andra bilder i den färdiga bilden. Etc.
Alltihop detta är OK, förutsatt att man är ärlig och transparent med vad man gör/gjort. Och överensstämmer i så fall tydligen också med naturfotografiskt regelverk.

När det gäller Terjes lodjur (för sju år sedan, suck!) så ljög han. Alltså "fel"! Mullvadsbilden är såvitt jag förstå beskriven ur "manipulationshänseende" och blir då en kul bild i sig. Och alltså "rätt".

För övrigt tycker jag det är direkt patetiskt att vuxna människor blir "besvikna" och känner sig "lurade" av bilder som andra fotografer har tagit, om bilderna inte motsvarar vad man trott eller tänkt.
Det beror ju på vad du har för heder och moral när du publicerar dina bilder. Tillit och förtroende skapas under lång tid och är grundläggande i relationer mellan folk. Att bli lurad, bedragen skadar detta. Ärligt folk skapar inte situationer där betraktaren blir eller känner sig lurad, utan är som du säger helt öppna med hur en bild skapats. "Bilden är ett montage, arrangerad" används ju av seriös press bland annat...
 

ErlandH

Aktiv medlem
Du skrev att PMD missuppfattat kodexen och jag föjde din länk och fann inget förvånande utan bara bekräftande innehåll.

Men red ut med PMD vad du tycker han missförstått, inte med mig.
Om du - i likhet med PMD - tror att N bara sysslar med ”dokumentär” fotografi har du uppenbarligen inte ens skummat den text jag länkade till.
 

PMD

Aktiv medlem
Det låter som om du har missuppfattat vad Naturfotograferna sysslar med. Här är en länk till deras ”hederskodex”.

http://www.naturfotograferna.se/index.php/foereningen/hederskodex
Nejdå, jag har inte missuppfattat något. Se mitt tidigare inlägg där jag citerade ur N:s regler om hur man som N-medlem ska förhålla sig till dokumentär naturfotografi. Att det i den regelboken finns andra regler om andra sorters bilder skrev jag också i det inlägget.

Den dokumentära naturfotografin är dock vad N genom åren mest har associerats med så det är kanske inte så konstigt att någon börjar i den änden när det dyker upp en bild av en N-fotograf.
 

gorred

Aktiv medlem
Det beror ju på vad du har för heder och moral när du publicerar dina bilder. Tillit och förtroende skapas under lång tid och är grundläggande i relationer mellan folk. Att bli lurad, bedragen skadar detta. Ärligt folk skapar inte situationer där betraktaren blir eller känner sig lurad, utan är som du säger helt öppna med hur en bild skapats. "Bilden är ett montage, arrangerad" används ju av seriös press bland annat...
Jag skrev: ..."detta är OK (dvs hur man än hanterat bilden), förutsatt att man är ärlig och transparent med vad man gör/gjort.

Sen måste jag erkänna: Jag har ingen relation med fotograferna som tar de bilder jag tittar på. Och jag kan ärligt inte förstå hur man kan bli besviken, känna sig lurad och till och med bedragen om bilderna inte är vad de utger sig för. Dvs, försåvitt inte man gör någon slags förlust i sammanhanget, kanske att min egen heder blir fläckad, eller att priset sjunker på verket eller liknande. Men personligt engagerad känslomässigt? Nej, den biten förstår jag inte. Det tycker jag är det patetiska i sammanhanget.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Jag skrev: ..."detta är OK (dvs hur man än hanterat bilden), förutsatt att man är ärlig och transparent med vad man gör/gjort.

Sen måste jag erkänna: Jag har ingen relation med fotograferna som tar de bilder jag tittar på. Och jag kan ärligt inte förstå hur man kan bli besviken, känna sig lurad och till och med bedragen om bilderna inte är vad de utger sig för. Dvs, försåvitt inte man gör någon slags förlust i sammanhanget, kanske att min egen heder blir fläckad, eller att priset sjunker på verket eller liknande. Men personligt engagerad känslomässigt? Nej, den biten förstår jag inte. Det tycker jag är det patetiska i sammanhanget.
Anta att du gått och sett en utställning, vi kan säga att det är lodjursbilder som skulle vara unika. Du har betalat, säg 200 kronor i inträde. Och sedan visade sig bilderna vara manipulerade. Eller att se en rockkonsert och får reda på att det inte är "live" utan inspelad musik...

Vi är nog helt olika du och jag, jag pysslar med bilder för att det väcker känslor, att bli bedragen på en upplevelse berör mig djupt. Konst, musik eller fotografi, om det ska vara bra, då vill jag att det väcker känslor. Annars kan det kvitta. Ungefär som att se melodifestivalen eller så...
 

gorred

Aktiv medlem
Anta att du gått och sett en utställning, vi kan säga att det är lodjursbilder som skulle vara unika. Du har betalat, säg 200 kronor i inträde. Och sedan visade sig bilderna vara manipulerade. Eller att se en rockkonsert och får reda på att det inte är "live" utan inspelad musik...

Vi är nog helt olika du och jag, jag pysslar med bilder för att det väcker känslor, att bli bedragen på en upplevelse berör mig djupt. Konst, musik eller fotografi, om det ska vara bra, då vill jag att det väcker känslor. Annars kan det kvitta. Ungefär som att se melodifestivalen eller så...
Du är snabb i din bedömning.

Konst och musik, framförallt musik är synnerligen känslosamt för mig, betyder mycket just känslomässigt.

Och det är som jag säger; om jag har betalat för en vara som sen inte håller måttet eller visar sig vara fake, då blir jag besviken och arg, kan känna mig lurad och kanske till och med bedragen. Eller likaså om jag har en personlig relation till någon som lovar mig något som sedan inte visar sig vara fallet eller hålla måttet.

Men tittar jag på bilder på nätet, eller kanske till och med på en utställning så tittar jag i första hand på bilderna. Om de sedan skulle visa sig vara fabricerade på ett annat sätt än vad som uppgavs från början så är ju ändå bilderna kvar. Jag kan fundera över tillvägagångssätt, varför och hur, men personligt besviken, lurad eller, som jag uppfattar det här i tråden, till och med kränkt - knappast.

Eller var det så att Terje blev så idoliserad som naturfotograf att alla såg upp till honom och satte honom på en så hög piedestal att man aldrig trodde fusk om honom, och när det sedan blev klart att han fuskade blev ens egna känslomässiga satsning i honom som fotografisk idol så förstörd?

Sådant hör mer hemma när det gäller tonårsidoler som glorifieras och förklaras stå över allt futtigt. Eller som när Ben Johnson, den genomhygglige och ärliga idrottsmannen som gav en helt annan bild än sin rival, den mer storkäftade och skrävliga Carl Lewis, visade sig vara den som fuskat...

Att bli känslomässigt berörd när det gäller konst, och fotografi är en sak. Att bli besviken, känna sig lurad och personligt kränkt över en persons handlingar är en annan. Det är det som jag tycker har ett patetiskt drag över sig.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Du är snabb i din bedömning.

Konst och musik, framförallt musik är synnerligen känslosamt för mig, betyder mycket just känslomässigt.

Och det är som jag säger; om jag har betalat för en vara som sen inte håller måttet eller visar sig vara fake, då blir jag besviken och arg, kan känna mig lurad och kanske till och med bedragen. Eller likaså om jag har en personlig relation till någon som lovar mig något som sedan inte visar sig vara fallet eller hålla måttet.

Men tittar jag på bilder på nätet, eller kanske till och med på en utställning så tittar jag i första hand på bilderna. Om de sedan skulle visa sig vara fabricerade på ett annat sätt än vad som uppgavs från början så är ju ändå bilderna kvar. Jag kan fundera över tillvägagångssätt, varför och hur, men personligt besviken, lurad eller, som jag uppfattar det här i tråden, till och med kränkt - knappast.

Eller var det så att Terje blev så idoliserad som naturfotograf att alla såg upp till honom och satte honom på en så hög piedestal att man aldrig trodde fusk om honom, och när det sedan blev klart att han fuskade blev ens egna känslomässiga satsning i honom som fotografisk idol så förstörd?

Sådant hör mer hemma när det gäller tonårsidoler som glorifieras och förklaras stå över allt futtigt. Eller som när Ben Johnson, den genomhygglige och ärliga idrottsmannen som gav en helt annan bild än sin rival, den mer storkäftade och skrävliga Carl Lewis, visade sig vara den som fuskat...

Att bli känslomässigt berörd när det gäller konst, och fotografi är en sak. Att bli besviken, känna sig lurad och personligt kränkt över en persons handlingar är en annan. Det är det som jag tycker har ett patetiskt drag över sig.
De som blir personligt drabbade av dessa bedragare tycker säkerligen inte att det är patetiskt. Det är ju personens handlingar som resulterar i en "fake" eller vad som helst. Säg att du har en firma och blir bedragen av en annan persons handlingar - inte är det patetiskt att bli kränkt av det. Terje hade jag inte ens noterat innan Glöersen började ana ugglor i mossen. Men det tillhör ju en annan tråd.

Härligt att du gillar musik, vi får ta det på ett annat forum!
 

gorred

Aktiv medlem
De som blir personligt drabbade av dessa bedragare tycker säkerligen inte att det är patetiskt. Det är ju personens handlingar som resulterar i en "fake" eller vad som helst. Säg att du har en firma och blir bedragen av en annan persons handlingar - inte är det patetiskt att bli kränkt av det. Terje hade jag inte ens noterat innan Glöersen började ana ugglor i mossen. Men det tillhör ju en annan tråd.

Härligt att du gillar musik, vi får ta det på ett annat forum!
Hur kan man bli personligt drabbad av att Terje Hellesö fuskar med bilder? Eller någon annan med förresten?

Har man en firma har man en relation till vederbörande, och det kan dessutom vara förlustaffärer med i spelet. Det är en helt annan sak.

Och jag tror inte att någon av oss som utger oss för att vara fotografer; hobby, amatör eller på annan nivå, kan bortse från känslan i upplevelsen av konst.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Hur kan man bli personligt drabbad av att Terje Hellesö fuskar med bilder? Eller någon annan med förresten?

Har man en firma har man en relation till vederbörande, och det kan dessutom vara förlustaffärer med i spelet. Det är en helt annan sak.

Och jag tror inte att någon av oss som utger oss för att vara fotografer; hobby, amatör eller på annan nivå, kan bortse från känslan i upplevelsen av konst.
Om du har en affärsuppgörelse eller betalat för det du antar är äkta vara eller tjänst. Säg att du köper en pappersbild.... Eller om du gått en kurs och den du ser upp till visar sig vara en bluff...
 

gorred

Aktiv medlem
Om du har en affärsuppgörelse eller betalat för det du antar är äkta vara eller tjänst. Säg att du köper en pappersbild.... Eller om du gått en kurs och den du ser upp till visar sig vara en bluff...
Vi kan skicka metaforer fram och tillbaka hur länge som helst. Men, vi pratar förbi varandra.

Jag vidhåller att jag har svårt att förstå, och till och med tycker det är patetiskt, när vuxna människor känner sig personligen lurade, besvikna och bedragna och kränkta av att någon, som man inte har en personlig relation till, eller förlorar något personligt från, fuskar.

Hittills tycker jag inte dina liknelser har varit relevanta. Så jag lägger ner nu.
 
ANNONS