Annons

Bytt till m4/3 - erfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)

gorred

Aktiv medlem
"Skulle gärna vilja höra erfarenheter och värderingar från er som har gjort resan från DSLR till spegellös Olympus? "

Jag började min digitala resa med 4/3 -formatet, Olympus. Sen tillbringade jag några år i APSC-landet – Canon, 7D mk I med en del riktigt bra objektiv. Till slut blev det för klumpigt så jag skaffade en mindre Panasonic G3 som jag skulle ha som resekamera. Men det blev lika fina bilder, så efter att Canongrejorna samlat tillräckligt damm sålde jag dem och försvor mig till m43-systemet med Olympus. Nu har jag OM-D E-M1 mk II plus E-M 10 mk II plus en hel del väldigt bra (och inte sällan dyra) gluggar.
Bildkvalitetmässigt är det ingen synbar skillnad (i alla fall om man inte pixelpeepar), och givet praktisk fotografering, normalt betraktningsavstånd etc. ISO över 3200 blir lätt för brusigt och det kan vara utmanande att fotografera i miljöer med sämre ljus, typ kyrkor etc., då kan jag möjligen önska en större sensor, men då handlar om minst 24x36/FF, APSC blir ingen skillnad. Och det går att få tillräckligt kort skärpedjup och bra bokeh!
I mina ögon är skillnaden mellan APSC och 43-formatet försumbar. Möjligen är skillnaden – brus, ljus, skärpedjup, ISO-egenskaper – upp till FF mer tydlig, men egentligen inte när det gäller praktisk fotografering i det verkliga livet.
Sen är faktiskt m43-systemet mer behändigt än exempelvis FF, trots att de riktigt bra objektiven inte är så jättesmå.
Jag är väldigt nöjd.
 

bach7617

Aktiv medlem
Kul tråd som engagerar många!
Med risk för upprepning har min resa varit så här:
Jag skaffade en begagnad Lumix G7 för några år sedan för att mestadels filma med och en kamera som kompletterade min Canon 6D. Jag blev snabbt överförtjust av 4/3 formatet och skaffade flera m4/3 objektiv och så småningom en GX80 då jag behövde ha en diskretare kamera än G7. Jag tyckte att GX80 var roligare och smidigare. Vissa saker som att t ex filma under tiden som man paddlar gick galant med GX80 eftersom jag kunde lekande lätt välja fokuspunkter på den vinklingsbara LCD skärmen med fingret. GX80 sprang 8:eek:r runt min 6D när det gällde just den här typen av problemlösningar. Jag tyckte min 6D kändes begränsande även om jag alltid gillat bildkvaliteten. Så reste jag i vintras till Island och fotograferade med båda systemen. Helt plötsligt kändes GX80 som ett par flippflopp på en bergsbestigning... 6D ergonomi och gedigna och genomtänkta placering av knappar på hus och objektiv var plötsligt en dröm i storm, regn och kyla. Jag kom av misstag åt knapparna på GX80 utan att jag förstod när det hände, att fotografera med bra fotohandskar gjorde inte någon skillnad. Sedan dess älskar jag åter min 6D även om jag använder GX80 lika flitigt. Jag tycker de kompletterar varandra så bra! GX80 är knäpptyst och diskret, filmar utmärkt men med 6D når mitt fotograferande en högre koncentration och jag trivs med att den känns så robust mer än fullproppad med features.
 

j3n5

Aktiv medlem
Kul tråd som engagerar många!
Helt plötsligt kändes GX80 som ett par flippflopp på en bergsbestigning... 6D ergonomi och gedigna och genomtänkta placering av knappar på hus och objektiv var plötsligt en dröm i storm, regn och kyla. Jag kom av misstag åt knapparna på GX80 utan att jag förstod när det hände, att fotografera med bra fotohandskar gjorde inte någon skillnad.
Visst kan jag hålla med om detta också. Men samtidigt, jag gjorde bytet fullt ut och fotogtaferar/filmar med kameror från GM1 (världens minsta systemkamera) till GH5 där den senare absolut känns som ett arbetsverktyg i pressade situationer. Med då är GH5 också en rätt maffig pjäs på +700g. Vikten får man räkna in på objektiven där... GM1 tillsammans med Olympys 12: väger dock nästan ingenting. Faktum är att jag köpte kameran för att springa skogslopp med på en selfiepinne då jag alltid ogillat materialet som kommer ut GoPro:s sensorer. Har sprungit ultralopp med den och det funkar inte med en FF..

Sensormässigt ligger m43 så klart storleksmässigt efter och size matter, i vissa sammanhang. Gluggmässigt skulle jag vilja påstå att man får mer för pengarna. Självklart inte mängden glas. Eftersom det behövs mindre glas så får man bättre kvalitet på glaset för samma pengar. Kan man leva med det så är systemet otroligt smidigt på alla sätt.
 

Joakim88

Aktiv medlem
Hade en sony a37 sen en sony a65 och sedan en sony a77 alla i Aps-c. sålt allihop och köpte mig en Sony a7ii FF som jag har än idag. Köpte mig även en Fujifilm x-t10 (aps-c) som jag använde i ca 1år innan jag sålde den för jag tyckte att det blev för dyrt med Fujis objektiv då Sonys objektiv till E-fattningen är ganska så dyra. Höll mig med Sonyn tills det inte gick längre, läste en del om m43 systemet och har alltid var intresserad av Olympus. hittade ett erbjudande på Olympus omd em 10 mii för ett halvårsedan ungefär så slog till. Och jag är nöjd gillar hur smidig den är och kvaliten på de flesta av olympus objektiv har. Köpte mig Olympus zuiko 60mm macro för två veckor sedan och resultatet jag får av de bilderna är fantastiska.

Det jag gillar med olympusen som jag har är
Live composition
Live view eller vad det nu heter
Touch screen som fungerar väldigt bra.
smidigheten, den får plats i fickan med rätt objektiv.
retro designen
Alla finesser som Olympus kamerorna erbjuder

Det jag Inte gillar är när man behöver fotografera på höga ISO tal. jag tycker faktiskt inte att omd em 10 Mii är jättebra på höga ISO tal. (men där har jag ju FF kameran)
just min kamera är väldigt dålig på att fånga rörliga motiv ( det är inte sony a7ii heller, men snabbare än olympusen iaf)

Allt som allt så är jag nöjd med m43 än så länge :)
 

bach7617

Aktiv medlem
Otroligt att det går! Olympus 12mm är en underbar glugg.
GM1 tillsammans med Olympys 12: väger dock nästan ingenting. Faktum är att jag köpte kameran för att springa skogslopp med på en selfiepinne då jag alltid ogillat materialet som kommer ut GoPro:s sensorer. Har sprungit ultralopp med den och det funkar inte med en FF..
Jag förmodar att GH5 (och t ex G9) är ergonomiskt mer fulländade än det jag beskrev om GX80?
 

MattiasL

Aktiv medlem
Visst kan jag hålla med om detta också. Men samtidigt, jag gjorde bytet fullt ut och fotogtaferar/filmar med kameror från GM1 (världens minsta systemkamera) till GH5 där den senare absolut känns som ett arbetsverktyg i pressade situationer. Med då är GH5 också en rätt maffig pjäs på +700g. Vikten får man räkna in på objektiven där... GM1 tillsammans med Olympys 12: väger dock nästan ingenting. Faktum är att jag köpte kameran för att springa skogslopp med på en selfiepinne då jag alltid ogillat materialet som kommer ut GoPro:s sensorer. Har sprungit ultralopp med den och det funkar inte med en FF..

Sensormässigt ligger m43 så klart storleksmässigt efter och size matter, i vissa sammanhang. Gluggmässigt skulle jag vilja påstå att man får mer för pengarna. Självklart inte mängden glas. Eftersom det behövs mindre glas så får man bättre kvalitet på glaset för samma pengar. Kan man leva med det så är systemet otroligt smidigt på alla sätt.
Aha – en kamrat i ultralöpning och Micro 4/3! Jag sprang och plåtade en trailultra med GX1 och 14-42 för några år sen, för Runners worlds räkning :) Helt klart ett område där formatet kommer till sin rätt.

Delar även i övrigt din upplevelse.
 

PMD

Aktiv medlem
Går det inte att låsa autofokus och få ett bättre resultat?
Om det man ska fotografera rör sig snabbt men på ungefär samma avstånd, så räcker det med att fokusera en gång och sen ta en massa bilder i sekvensläget. Jag använder tumfokus på Olympus E-M5 (som har en ganska usel följande AF) och då kan jag bara släppa fokusknappen så slutar kameran att fokusera.
 

Trued

Aktiv medlem
Kompletterat Sony FF med Lumix GH5

Bytte in tunga Sonyobjektiv mot en GH5+Leica zoom. Jag gillar hur GH5 ”talar” till mig med bra ergonomi och tydlighet. För riktigt bra stillbilder är det a7rII och ex. GM 85 och Zeiss 55 som gäller. Men för film blir det 8-18 och natur & motorsport 100-400 från Leica!
Jag känner att jag har det bästa från två världar! Fotolivet är aldrig svart eller vitt ;-)
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Kompletterat

Jag har kompletterat min spegelreflexutrustning (Canon och Nikon) med en Olympusutrustning. I våras när jag åkte till Lesbos för lite naturfotografering Hade jag med mig ett par olympushus och två objektiv (300/4 + tc 1,4 samt 12-100/2,8) Som backup hade jag d500 + 300F + tc men då jag ville ge olympuskitet en rejäl chans så använde jag knappt Nikonen. Visst saknade jag den hypersäkra AF:en och den optiska sökaren vid flygande fågel (Trots allt hinner man inte med alla motiv med en elektronisk sökare eftersom det tar nästan en sekund innan den aktiveras och då är motivet ofta på ett helt annat ställe än när man lyfte kameran till ögat). Men som helhet var det en befrielse att kunna täcka brännvidder från motsvarande 24 mm till 840 mm (Jfrt med fullformat) med ett lite större M4/3hus och ett mindre (em1 mkII + em-5 mkII) och två objektiv. Denna kombo bar jag på mig skjutklar hela tiden. Vikten är under 3 kg. Jag upplevde också att AF på statiska föremål var mycket säkrare än på både min Nikon- och Canonutrustning. Vilket perfekt resekit! Jag upplevde också att ISO-prestanda ligger i nivå med 7D MKII. (körde aldrig särskilt höga ISO - Max 640). Har nu sålt av delar av spegelreflexutrustningen då jag definitivt får skarpare bilder med mina olympus på de iso och de motiv jag fotar mest (200-640, djur och landskap). Om det beror på bättre glas, bättre AF eller bättre bildstabilisering vet jag inte.

Här är lite bilder från Lesbosresan (med reseberättelse) där exakt 80 % av bilderna är fotade med Olympuskitet och resten med Canon av en kollega.

Lesbos 2018
 
Senast ändrad:

bach7617

Aktiv medlem
En av många fördelar med micro 4/3 systemet är ju att Olympus och Lumix fungerar med varandras (och 3e parts) objektiv. Men ibland hör man av t ex resp märkes representanter att det aldrig blir fullständigt kompatibelt utan att vissa tekniska lösningar försämras när man kör objektiv och hus från olika tillverkare, t ex när det gäller stabilisering. Kommer Olympus/Panasonic växa ifrån varandra ännu mer, vad tror ni?
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Jag har kompletterat min spegelreflexutrustning (Canon och Nikon) med en Olympusutrustning. I våras när jag åkte till Lesbos för lite naturfotografering Hade jag med mig ett par olympushus och två objektiv (300/4 + tc 1,4 samt 12-100/2,8) Som backup hade jag d500 + 300F + tc men då jag ville ge olympuskitet en rejäl chans så använde jag knappt Nikonen. Visst saknade jag den hypersäkra AF:en och den optiska sökaren vid flygande fågel (Trots allt hinner man inte med alla motiv med en elektronisk sökare eftersom det tar nästan en sekund innan den aktiveras och då är motivet ofta på ett helt annat ställe än när man lyfte kameran till ögat). Men som helhet var det en befrielse att kunna täcka brännvidder från motsvarande 24 mm till 840 mm (Jfrt med fullformat) med ett lite större M4/3hus och ett mindre (em1 mkII + em-5 mkII) och två objektiv. Denna kombo bar jag på mig skjutklar hela tiden. Vikten är under 3 kg. Jag upplevde också att AF på statiska föremål var mycket säkrare än på både min Nikon- och Canonutrustning. Vilket perfekt resekit! Jag upplevde också att ISO-prestanda ligger i nivå med 7D MKII. (körde aldrig särskilt höga ISO - Max 640). Har nu sålt av delar av spegelreflexutrustningen då jag definitivt får skarpare bilder med mina olympus på de iso och de motiv jag fotar mest (200-640, djur och landskap). Om det beror på bättre glas, bättre AF eller bättre bildstabilisering vet jag inte.

Här är lite bilder från Lesbosresan (med reseberättelse) där exakt 80 % av bilderna är fotade med Olympuskitet och resten med Canon av en kollega.

Lesbos 2018
Fina bilder!
 

martinot

Aktiv medlem
En av många fördelar med micro 4/3 systemet är ju att Olympus och Lumix fungerar med varandras (och 3e parts) objektiv. Men ibland hör man av t ex resp märkes representanter att det aldrig blir fullständigt kompatibelt utan att vissa tekniska lösningar försämras när man kör objektiv och hus från olika tillverkare, t ex när det gäller stabilisering. Kommer Olympus/Panasonic växa ifrån varandra ännu mer, vad tror ni?
Jag hoppas inte det.

Väldigt tråkigt att de inte kunnat enas om standarden för stabilisering i objektiven tillsammans med kamerahusen.

Tycker det är en stor styrka att det är ett gemensamt ekosystem.

Gällande blixtstandarden så kan jag dock konstatera att den senaste Olympusbilxten jag köpte fungerar utmärkt på mina Lumixhus. Riktigt trevligt.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Nikon D3300/D3400

Jag vet inte varfor Nikon D3400 aldrig namns. Det gar att kopa med 18-55 och 70-300 for 4000-5000 tusen spann. Inte det coolast valet, men rent objektivt (pun intended!) ett mycket kompetens system. Kanske det mest prisvarda pa marknaden?
 
ANNONS