Annons

När bör man kalla sig yrkesfotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Nä, helt klart kan amatörer ta väldigt bra bilder helt utan slumpen. Det var nog inte riktigt så jag menade.

Amatör - att göra någonting för att det är roligt, för att man älskar det. Från franska ordet för kärlek.

Proffs, från ordet proffession (yrke), något man gör för sitt uppehälle.

Proffset kan marknadsföra sig, ta betalt, och leverera enligt utlovat.
Amatören kan ta väldigt bra bilder, men behöver inte leverera om han inte vill.
Yrkesfotografen behöver inte heller leverera då denne mycket väl kan sakna en beställare.

Ansel Adams sålde bilder och vad jag förstått gick detta rasande bra utan beställare att leverera till.
 

gorred

Aktiv medlem
"Yrkesfotograf" är ju ingen titel i sig, utan mer en beskrivning av ett tillstånd - har man fotograferandet som yrke - dvs det man gör för att leva, oavsett hur mycket man tjänar - är man yrkesfotograf. Fotograferar man vid sidan om annan sysselsättning kan man vara amatörfotograf, eller hobbyfotograf.
Yrkestiteln är "Fotograf", jämfört med "Journalist" eller "Reporter", dvs det som kan stå på ett visitkort.
Titlarna och beteckningarna som sådana har ju ingenting att göra med kvaliteten på bilderna (även om man väl behöver vara duktig om man ska ge sig på att försöka leva av att fotografera).
 

iSolen.se

Guest
Jo, det behöver man. Antingen A-skattar man för sina inkomster (och är alltså anställd), eller så F-skattar man (och har alltså "firma").
Menar du att lösa uppdrag för företag med A-skatt räknas som anställning trots avsaknad av anställningsavtal?

Tex när en frilansare utan företag säljer bilder till DN med A-skatt och arbetsgivaravgift.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
"Yrkesfotograf" är ju ingen titel i sig, utan mer en beskrivning av ett tillstånd - har man fotograferandet som yrke - dvs det man gör för att leva, oavsett hur mycket man tjänar - är man yrkesfotograf. Fotograferar man vid sidan om annan sysselsättning kan man vara amatörfotograf, eller hobbyfotograf.
Yrkestiteln är "Fotograf", jämfört med "Journalist" eller "Reporter", dvs det som kan stå på ett visitkort.
Titlarna och beteckningarna som sådana har ju ingenting att göra med kvaliteten på bilderna (även om man väl behöver vara duktig om man ska ge sig på att försöka leva av att fotografera).
Håller med!

Jag tror att behovet att skilja ut ”yrkesfotografer” från andra beror på att det är så lätt att göra (och publicera) bilder att yrket kan tyckas urholkat.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Att någon är frilans betyder helt enkelt att denne inte är fast anställd utan har en eller flera uppdragsgivare tillfälligt (förvisso ibland regelbundet återkommande).
Precis. Det är en märklig (men tydligen ganska spridd) missuppfattning att frilans skulle motsvara "halvprofessionell".

T ex är jag själv sedan några år tillbaka frilansjournalist. Att jag har valt att - efter åtskilliga decennier i yrket - inte längre ha någon fast anställning innebär förstås inte att jag har slutat vara "yrkesjournalist" eller att jag skulle ha blivit mindre professionell.
 

snap01

Aktiv medlem
Jo, det behöver man. Antingen A-skattar man för sina inkomster (och är alltså anställd), eller så F-skattar man (och har alltså "firma").
Han menar säkert att man kan använda ett fakturerings bolag. Tror ett heter frilans som fakturerar o betalar in skatt social etc.
 

iSolen.se

Guest
Ja, rent formellt är det ett anställningsförhållande.
Intressant med tanke på försäkringar, uppsägningstid och alla andra rättigheter man förknippar med anställning. Det är lite svårt att VABba från DN.

"Uppsägningstiden enligt 11 § lag om anställningsskydd(LAS) är minst en månad"

"Det är särskilt viktigt att du skriver anställningsavtal om anställningen är tidsbegränsad eller om det är en provanställning. Om du inte skriver något träder nämligen huvudregeln i LAS (lagen om anställningsskydd) in, och den säger att det blir tillsvidareanställning (fast anställning) om inget annat avtalats"
 

ErlandH

Aktiv medlem
Han menar säkert att man kan använda ett fakturerings bolag. Tror ett heter frilans som fakturerar o betalar in skatt social etc.
Det tror inte jag att han menar, han menar nog precis det han skriver.

Men det spelar mindre roll; när man använder den typen av bolag blir man formellt anställd av dem och betalar A-skatt på sina inkomster därifrån.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Intressant med tanke på försäkringar, uppsägningstid och alla andra rättigheter man förknippar med anställning.
Anställningen är i de här fallen förstås tillfällig, mycket kort och i praktiken avslutad innan den ens tillträddes. Men min erfarenhet är att inte minst medieföretag är väldigt noga med att göra det formella rätt och skriva anställningskontrakt (om än ibland i efterhand).
 
ANNONS