Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera för djur & naturfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

ElinS1

Aktiv medlem
Hej,

Jag behöver hjälp med val av kamera. Har i nuläget en superzoomkamera (lumix fz300) men känner att det vore kul att kunna byta ut objektiv och använda mig av filter etc.

Kravet är alltså att det ska finnas varierat utbud av tillbehör till och att den ska funka för djur & naturfotografering. Har kollat runt lite och det verkar som de flesta har bländare som börjar på 3.5. Räcker det eller behöver jag ha en större?

Tänker att budgeten ligger på ca 10’ för själva kameran samt ett mindre objektiv.

Ge mig era bästa råd! Tack.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Djur?

Hade du tänkt fotografera vilda djur ute i naturen så blir det svårt med ett mindre objektiv. Kanske kan funka till större insekter. Du skulle istället då behöva en telezoom om du vill kunna fota fåglar och däggdjur eller skygga fjärilar och sländor. För att få samma förstoring/nå lika långt som med din långzoomskompakt behöver du ytterligare ett objektiv. Det billigaste där du når över 600 mm (fullformatsekvivalent) är tamrons nya 100-400.

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=vc100400ca

Det blir svårt att klara allt under 10 lax.
 

ElinS1

Aktiv medlem
Jag vet att telezoomen är betydligt dyrare så jag tänkte mer ett upp till 300 mm att börja med. Sen att jag kan bygga på med fler tillbehör längre fram. Jag fotar mest fåglar och landskap och kommer behålla min Lumix så länge om jag vill komma längre.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag vet att telezoomen är betydligt dyrare så jag tänkte mer ett upp till 300 mm att börja med. Sen att jag kan bygga på med fler tillbehör längre fram. Jag fotar mest fåglar och landskap och kommer behålla min Lumix så länge om jag vill komma längre.
Hoppa över zoomarna, de flesta billiga zoomar i det omfångsområdet är inte ordentligt skarpa på full brännvidd, och definitivt inte tillräckligt bra för att du fungera vettigt med en telekonverter ifall du skulle vilja göra det i framtiden. Du kan lugnt hoppa zoomen då du sannolikt får beskära dina bilder ganska mycket även vid 300 för att fågeln eller vad det nu är ska fylla bildrutan rimligt mycket. Med ett 300/4 får du dessutom hyfsad ljusstyrka vilket gör att du kan använda kortare tider för att frysa rörelse, eller lägre iso för att minska bruset. De flesta telezoomar börjar kanske på ljustyrka 3.5 men slutar oftast på 5.6 eller än värre 6.3 och behöver du sedan blända ned ytterligare något eller några steg för att få det skarpt kommer du bara kunna fotografera mitt på dagen i solsken när djuren är som minst aktiva och värmediset är som värst. Ljusstyrka är viktigt.

Skulle föreslå ett begagnat Nikon 300/4 gamla versionen som du borde kunna få för 5-6 tusen. Kamerahuset har inte så stor betydelse det mesta som tillverkats de senaste fem åren är bra nog, i vart fall om man ser till bildkvalitet, naturligtvis får man inga monster autofokus system ett par tusenlappar men är det inte svalor eller tornseglare lär det nog bli bra bilder i alla fall. Jag skulle börjat att söka efter ett begagnat Nikon D7100 eller ännu hellre D7200, men jag tror du hamnar över budget med den senare om du inte har extrem tur.
 

Hasse Sony Larsson

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag behöver hjälp med val av kamera. Har i nuläget en superzoomkamera (lumix fz300) men känner att det vore kul att kunna byta ut objektiv och använda mig av filter etc.

Kravet är alltså att det ska finnas varierat utbud av tillbehör till och att den ska funka för djur & naturfotografering. Har kollat runt lite och det verkar som de flesta har bländare som börjar på 3.5. Räcker det eller behöver jag ha en större?

Tänker att budgeten ligger på ca 10’ för själva kameran samt ett mindre objektiv.

Ge mig era bästa råd! Tack.
Funderar på om jag fattat rätt, är det så att du vill köpa detta?
1 st kamerahus för max 10 000 kr
1 st mindre objektiv utan budget

Kul att ditt fotointresse ökat och du nu går vidare med systemkamera :)
 

ElinS1

Aktiv medlem
Funderar på om jag fattat rätt, är det så att du vill köpa detta?
1 st kamerahus för max 10 000 kr
1 st mindre objektiv utan budget

Kul att ditt fotointresse ökat och du nu går vidare med systemkamera :)
Jag tänkte mig kamerahus + mindre objektiv för ca 10 000. För att sedan bygga på med större objektiv. Jag känner inte att jag måste ha allt nu, utan tar det steg för steg :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Börja med att titta på vilka objektiv som är mest intressanta.
Kamerans märke är sedan beroende på vilket objektiv du är intresserad av.
300/2,8 ÄR fantastiska objektiv. Men STORA och DYRA.
Och för småfågel är inte 300 jättemycket. Men de fasta 2,8-objektiven funkar bra med konvertrar, det gör INTE zoomarna.

När du vet vad du vill ha inom 5 år... så börjar du titta på begagnatmarknaden.
Vad finns att köpa begagnat?
Tex Nikons nya 300/4 finns knappast i mängd o parti.
Däremot gamla 300/4 men då krävs troligtvis skruvgänga för AF(kräver bättre men dyrare hus) och AF blir lite slö.
När det gäller fågelfotografering så har Canon klassikern 400/5,6, de finns gissningsvis ganska enkelt att få tag på begagnat.

Sen har vi slamkryparen Sigma 120-300/2,8.

Så titta vilka kameramärken som har en befintlig begagnatmarknad för de objektiv som du är intresserad av.
Det är det märket som du sedan skall satsa på.
 

Saxtorp

Aktiv medlem
För en budget på 10000:- så hade jag kollat efter en fräsch Canon 7D och ett EF 300mm f/4 is. med lite tur så kommer du ganska nära din budget.. ett alternativ till 7D kan vara 60D eller 70D. ang prisvärda objektiv för ändamålet så dyker det upp en och annan begagnad 150-600 från tamron då och då.
i min värd så är det bäst och satsa på bra glas.. och byta husen efterhand.. att jag nämner just Canon är för att där finns utan tvekan störst utbud när det gäller begagnat..



En gammal favorit combo som jag kan sakna ibland är en 7D med ett EF 400 mm f/5,6, en galet bra combo för tex flygande fågel.. sålde för övrigt dessa prylar själv för något år sedan för just 10000:-

Lycka till !


(tillägg) ett alternativ till att börja med kan vara Tamron AF SP 70-300/4-5,6 Di VC USD
ett budget alternativ som kan vara nog så bra att börja med.
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=vc70300ca
 

lofling

Aktiv medlem
Jag hade också kollat på m43, Panasonic eller Olympus. Det finns några nackdelar, bl.a. ljusstyrka på de mindre dyra teleobjektiven samt något lägre ISO-prestanda, men väldigt kompakta system och betydligt bättre än en superzoom.
 
ANNONS