Annons

Investera i ett nytt system ( Nikon)

Joakim88

Aktiv medlem
Svar till #54

Jag fotar både spegellöst och med DSLR och jag tror det är en vanesak vad man gillar. Jag kom från DSLR och det tog ett bra tag att vänja sig.

Båda systemen har fördelar och nackdelar och mycket beror på hur och vad man fotar.

Jag fotar alltid manuellt och mest porträtt (ofta med blixt) och landskap och mina kommentarer bör ses med det perspektivet.

Jag tycker helt klart att man ser bättre i en DSLR. När det är mörkt vänjer sig ögonen vid det så jag tycker inte det är något större problem.

Många gillar WYSIWYG (man ser vad man får) hos spegelfria och det stämmer till viss del, men jag använder ändå alltid någon sorts ljusmätning för ofta ser bra ut i sökaren men bilden blir ändå inte optimalt exponerad. Det går helt enkelt inte att lita på sökarbilden till 100%.

En klar fördel med de spegelfria kameror jag använder är att man kan se histogrammet i sökaren. Hos DSLR får man lita på ljusmätaren. En annan fördel är att det går att titta på bilder i sökaren och kolla skärpa osv. Mycket bra en solig dag när man inte ser bra på kamerans skärm.

När man använder blixt finns det lite eller ingen fördel med spegelfria kameror. I studio blir det oftast svart i sökaren och då måste man stänga av WYSIWYG funktionen i menyerna.

Om man fotar t.ex. fåglar i flykt (vilket jag sällan gör) så verkar spegelfria sökare ha svårt att hänga med.

Tack för detta Jonas, uppskattas :)
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Tror det beror på

Det där stämmer inte längre. Redan min X-T2 har inget lagg och kortare black-out än min Canon 5D MIV.
Däremot är inte AF-C lika bra. Nu har jag inte testat X-T3 som lär vara mycket bättre.
Gamla sanningar måste ständigt ge vika för nya. Det kommer inte vara långt borta att spegelfria är bättre även för fågelfoto än dSLR.
Jag tror det beror på hur snabba föremål man fotar. Har i och för sig inte testat Fuji men väl Nikons z och Olympus em 1 MKII som jag använder. Att fota springande människor är inga problem men fåglar (50-100 km/h) på några tiotals meters håll är det jag talar om. Har du testat det med din spegellösa?
 

AWid

Aktiv medlem
Det är oerhört mycket enklare att följa med snabba förlopp med en spegelreflexkamera jämfört med en spegellös. Den spegelösa har ändå fördelen att du ser exponeringen direkt i sökaren och du behöver inte undra hur mycket du ska exponeringskompensera för att bilden ska bli bra. Men räkna med att du missar en del bilder på rörliga snabba föremål pga av lagg i sökaren men får större andel rätt exponerade.
Håller nog inte med dig riktigt när du säger att det är "oerhört mycket enklare att följa ........." Har själv alldeles nyligen skaffat "spegellöst" (Z 6) och har sedan tidigare spegelreflex (D800). Får nog säga att man ska snurra på rejält fort för att över huvud taget märka att sökaren laggar och det ska nog röra sig extremt fort för att man ska missa bilder p g a lagg. (Jo - jag plåtar en del sport:)

Ärligt talat tänker jag inte ens på att det är någon skillnad när jag använder den ena eller den andra kameran. Jag har varit ganska skeptisk till EVF men är nu väldigt positivt överraskad av hur fantastiskt bra den elektroniska sökaren fungerar redan så här 3 veckor efter jag fått hem kameran
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag tror det beror på hur snabba föremål man fotar. Har i och för sig inte testat Fuji men väl Nikons z och Olympus em 1 MKII som jag använder. Att fota springande människor är inga problem men fåglar (50-100 km/h) på några tiotals meters håll är det jag talar om. Har du testat det med din spegellösa?
Fotar bara fåglar ibland. Fast har du provat att fota svarta hundar där huvudet åker upp och ner hela tiden och man försöker ha fokus på ögonen.
Det är minst lika svårt som att fota pippifåglar.
Jag använder både 5D MKIV och Fuji med EVF. Faktum är att Fuji ger mig mindre black outs och är bättre på att följa både fåglar och vovven. Canon är däremot bättre på att sätta fokus. Detta gäller X-T2 och X-H1. Fast X-T3 som jag inte testat kanske ändrar på det..
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Bättre och bättre

Har inte testat vovvar med olympusen. Men det verkar som ni säger att de spegellösa blir bättre och bättre för varje ny generation. Hoppas att tillverkarna även jobbar på det här med strömåtgången.
 

iSolen.se

Guest
Det där stämmer inte längre. Redan min X-T2 har inget lagg och kortare black-out än min Canon 5D MIV.
Däremot är inte AF-C lika bra. Nu har jag inte testat X-T3 som lär vara mycket bättre.
Gamla sanningar måste ständigt ge vika för nya. Det kommer inte vara långt borta att spegelfria är bättre även för fågelfoto än dSLR.
Jag håller med om det men att följa något rörligt och få bilden som man ser den i sökaren med A7Riii är svårare än med D850. Det lilla jag fotat med X-T2/3 räcker inte för att få någon definitiv uppfattning hur den fungerar m a p panorering men de känns snabba.

Jag trodde det var lagg men det kanske är något annat. Ovana?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag håller med om det men att följa något rörligt och få bilden som man ser den i sökaren med A7Riii är svårare än med D850. Det lilla jag fotat med X-T2/3 räcker inte för att få någon definitiv uppfattning hur den fungerar m a p panorering men de känns snabba.

Jag trodde det var lagg men det kanske är något annat. Ovana?
Det kan det säkert vara. Under de 2 år jag enbart körde Fuji hotade jag inbland med min Gamla bettan 1D MKIIN.
Fast när jag på allvar började fota med 5D MKIV kändes det väldig konstigt. Det tog mig några dagar att komma tillbaka till det jag jag jag ändå varit van vid under mer än 15 år.
 

ehrsa

Aktiv medlem
För första gången så höll jag idag i nya Nikons Z7, det första som slog mig var att den ändå påminde mycket om mina andra två Nikonkameror när jag höll i den, fast den var betydligt mindre så klart (jag har D800E & D750), den passade mina händer väldigt bra! Sen tittade jag i sökaren och råkade samtidigt vrida mig i sidled.. och det andra jag noterade med denna kamera blev då att jag direkt märkte att den 'laggade'.. om det sen är en vanesak att hantera detta vet jag inte? Jag har inte tittat i någon modern spegellös kamera tidigare, så jag har ingen erfarenhet alls, men detta var det 'andra' som jag verkligen noterade på denna kamera! Kändes lite synd..
Hälsn!
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Bruk

Brukar man inte panorera eller vrida kameran någorlunda snabbt så tänker man nog inte på detta. Men för oss som gör det hela tiden i vårt fotograferande så framkommer de spegellösa systemens små brister ganska omgående. Efter att ha läst lite mera på nätet nu den senaste timmen är jag övertygad att inte någon tillverkare ännu är i närheten av att fått bort lagget som stör oss som fotar snabba förlopp (90 grader mot kamerariktningen).
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
För första gången så höll jag idag i nya Nikons Z7, det första som slog mig var att den ändå påminde mycket om mina andra två Nikonkameror när jag höll i den, fast den var betydligt mindre så klart (jag har D800E & D750), den passade mina händer väldigt bra! Sen tittade jag i sökaren och råkade samtidigt vrida mig i sidled.. och det andra jag noterade med denna kamera blev då att jag direkt märkte att den 'laggade'.. om det sen är en vanesak att hantera detta vet jag inte? Jag har inte tittat i någon modern spegellös kamera tidigare, så jag har ingen erfarenhet alls, men detta var det 'andra' som jag verkligen noterade på denna kamera! Kändes lite synd..
Hälsn!
Du har rätt! De elektroniska sökarna laggar och upplösningen är inte lika bra som när man ser genom linsen.

Det finns andra fördelar som jag gillar, t.ex. att man kan lägga in histogrammet i sökarbilden.
 

ehrsa

Aktiv medlem
Brukar man inte panorera eller vrida kameran någorlunda snabbt så tänker man nog inte på detta. Men för oss som gör det hela tiden i vårt fotograferande så framkommer de spegellösa systemens små brister ganska omgående. Efter att ha läst lite mera på nätet nu den senaste timmen är jag övertygad att inte någon tillverkare ännu är i närheten av att fått bort lagget som stör oss som fotar snabba förlopp (90 grader mot kamerariktningen).
Nu när jag själv 'råkade' prova så förstår jag problemet med detta.. Mina vanliga DSLR kameror är ju befriade från det här..
Hälsn!
 

Joakim88

Aktiv medlem
Ja min Sony a7ii samt olympus laggar på det viset samt min sålda Fujifilm x-t10. Jag kan ju inte direkt gå framåt samtidigt som jag tittar i den elektroniska sökaren utan att uppleva lagg/fördröjning. Eller kan kan jag men det är inget vidare.... Men detta gäller ju andra generationen spegellösa kameror. Vet inte hur x-t3 eller sony a7iii är på den fronten.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ja min Sony a7ii samt olympus laggar på det viset samt min sålda Fujifilm x-t10. Jag kan ju inte direkt gå framåt samtidigt som jag tittar i den elektroniska sökaren utan att uppleva lagg/fördröjning. Eller kan kan jag men det är inget vidare.... Men detta gäller ju andra generationen spegellösa kameror. Vet inte hur x-t3 eller sony a7iii är på den fronten.
Minns jag rätt var det 60 uppdateringar per sekund på de äldre och nu 100 per sekund på X-t2. Tror X-T3 har 120.
Nej man upplever inte något lagg.
Tycker att black outen hos 5D MKIV stör mer.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Knappast
Alltså att EVFen skall bli snabbare o bättre o snabbare AF verkar vara det stora önskemålet i tråden. Att få det bättre kommer kosta än mer strömförbrukning.
Alternativet är att sänka spänningen men det ger andra problem.
Vet inte om det är ett stort problem. Mina batterier till X-T2 eller X-PO2 väger som en tändsticksask. De kostar runt 100 kr styck på internet.
Brukar lätt klara över 350 bilder per batteri. Skall jag fota något event sätter jag på batterigreppet eller stoppar några extra batterier i fickan.
Det tar mig några sekunder att byta batteri. Man skall inte förstora problem där de inte finns.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Vet inte om det är ett stort problem. Mina batterier till X-T2 eller X-PO2 väger som en tändsticksask. De kostar runt 100 kr styck på internet.
Brukar lätt klara över 350 bilder per batteri. Skall jag fota något event sätter jag på batterigreppet eller stoppar några extra batterier i fickan.
Det tar mig några sekunder att byta batteri. Man skall inte förstora problem där de inte finns.
Säger inte att det är ett problem men jag hävdar att de inte gör ngt åt det.
Det stora problemet är väl tillgången på material till batterier.
Vi vill ju inte gärna gå tillbaka till bly-zink.
 

Joakim88

Aktiv medlem
Säger inte att det är ett problem men jag hävdar att de inte gör ngt åt det.
Det stora problemet är väl tillgången på material till batterier.
Vi vill ju inte gärna gå tillbaka till bly-zink.
Nackdelen med just batterier till Spegellöst är ju att original batterierna är extremt dyra ( tänker då på Sonys) sen har ju batteri tiden blivit enormt mycket bättre i generation 3. Men för mig som har generation 2 så kostar det ju en del med original batterier. ( kan tilläggas att jag tycker dock att sonys egna batterier håller längre än tredjeparts batterier)
 

iSolen.se

Guest
För första gången så höll jag idag i nya Nikons Z7, det första som slog mig var att den ändå påminde mycket om mina andra två Nikonkameror när jag höll i den, fast den var betydligt mindre så klart (jag har D800E & D750), den passade mina händer väldigt bra! Sen tittade jag i sökaren och råkade samtidigt vrida mig i sidled.. och det andra jag noterade med denna kamera blev då att jag direkt märkte att den 'laggade'.. om det sen är en vanesak att hantera detta vet jag inte? Jag har inte tittat i någon modern spegellös kamera tidigare, så jag har ingen erfarenhet alls, men detta var det 'andra' som jag verkligen noterade på denna kamera! Kändes lite synd..
Hälsn!
Brukar man inte panorera eller vrida kameran någorlunda snabbt så tänker man nog inte på detta. Men för oss som gör det hela tiden i vårt fotograferande så framkommer de spegellösa systemens små brister ganska omgående. Efter att ha läst lite mera på nätet nu den senaste timmen är jag övertygad att inte någon tillverkare ännu är i närheten av att fått bort lagget som stör oss som fotar snabba förlopp (90 grader mot kamerariktningen).

Skönt att det inte är bara jag som upplever detta.
 

iSolen.se

Guest
Minns jag rätt var det 60 uppdateringar per sekund på de äldre och nu 100 per sekund på X-t2. Tror X-T3 har 120.
Nej man upplever inte något lagg.
Tycker att black outen hos 5D MKIV stör mer.
Det kan ju vara så att Fuji är bättre. Kan ha med APS-C att göra också.

Hög frekvens i sökaren hjälper säkert men är i sig ingen garanti för mindre lagg, de där 120 bilderna per sekund kan ju vara fördröjda. (Varför är detta en inställning, jag tycker nog man vill ha så många bilder per sekund som möjligt?)

Edit: Kan du slå på visning på displayen och följa en bil eller fågel. Ser du verkligen inget lagg när du jämför det du ser på display och verklighet?
 
ANNONS