Annons

Commlite EF/EF-S till Sony E

Produkter
(logga in för att koppla)

Hambergaren

Aktiv medlem
Några som har erfarenhet av Commlite tillsammans med Sony E?

Jag har en Commlite som jag aldrig använt. Funderar på om jag kanske ska prova med ett superzoom objektiv från Canon. Canons objektiv zoom objektiv är ganska mycket billigare än Sonys.

Teoretiskt sett ska det ju fungera men hur bra i verkligheten?

Tänker väl att AF är viktigt om man ska fotografera djur på längre håll då det kan vara svårt att hitta fokus manuellt. :)
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Finns bara två adaptrar med elektroniska kontakter som man kan säga har både bra AF och byggkvalitet och det är Sigma MC-11 och Metabones senare versioner.
De andra skulle jag nog endast använda med manuell fokusering och då ska man tänka på att är det av dålig byggkvalitet så kan bildkvaliteten bli påverkad negativt.

/Stefan
 

Bertil Norberg

Aktiv medlem
Sony:s adapter LaEa 3

Köpte min A7 III i januari, och satte på Sony:s adapter LaEa 3, för att använda Sony:s objektiv med A-fattningen,
Passar förträffligt på mina gamla objektiv, som inte är skruvmatade, utan som har egen fokusmotor.
Dessa objektiv är väldigt billiga idag, men är å andra sidan svårsålda.
För fågelfoto har jag tagit snabba skott med mitt 70-400. Har inga problem med varken Sigma eller Tamron, eller Sonys objektiv heller.
Denna adapter har jag även provat på nya Alpha 6400, med mina trotjänare. Helt OK. (En god vän har nyligen köpt denna kamera).
Har ingen egen erfarenhet av Canon eller Nikon med adapter, men flera youtube-filmer påstår ju att det funkar.
Sonys A-objektiv är ju OK när budgeten är trång, och som gjorde att jag tog steget över till E-fattningen, utan känna mig inmålad i hörnet, med mina gamla OK A-objektiv i byrålådan
//Bertil
 

Sabud

Aktiv medlem
Har en Sony A7III samt optik till Canon. Efter att tagit del av diverse tester-jämförelser av adaptrar framgår tydligt att Metabones (5) och Sigma är de som fungerar bäst. Har nu haft min Metabones T Mark V EF-E mount ett tag och kan direkt säga att Canon-optik monterad till en Canon-kamera fungerar överlägset bäst i de flesta fall ;)

Dock adaptern är användbar men fungerar högst olikt ( fokushastighet) med olika objektiv. Mitt Sigma ART 35/1,4 fungerar i stort sätt normalt medan EF70-200/4 IS är direkt långsamt. EF17-40/1,4 och EF50/1,4 fungerar `så där´. EF500/4 IS II som är huvudanledningen till köpet får nog vara kvar på min gamla 5DMk3.

Så mitt råd blir nog att försöka testa adaptern innan köp.

/Stephan
 
ANNONS