Annons

Lägga in risgryn i bröllopsbild?

Produkter
(logga in för att koppla)

Atena

Aktiv medlem
Jag missade riskastningen på brudparet!!!
Är det någon som vet hur jag skulle kunna manipulera in risgryn i bilden? Vore ett mirakel om det fanns en sådan mönsterpensel i PS...

Tacksam för tips!
//Marie
 

Gatufoten

Aktiv medlem
Fuskmaja där :--) Det blir allt att ringa prästen och gästerna och ... nej jag bara skojar med dig.

Men gå ut och be någon kasta ris då. Lager på lager du vet.
 

ohls

Aktiv medlem
Det kan nog bli ganska jobbigt att frilägga ett hundratal riskorn. Men kanske kan det fungera att fota dessa mot en bakgrund med lämplig färg (Bluescreen/Greenscreen) och sedan använda markera färgområde i photoshop, utgå i från en färgkanal och frilägga med den eller använda något externt pluggin. Eller så målar du in ris själv i bilden en annan metod kanske kan vara att göra riset i något 3d-program och använda någon funktion som sprider ut dessa.
 

Kalle_B

Aktiv medlem
jag har en bröllopsbilde med riskorn... om du vill maska eller kopiera kornen så får du hojta...
 

BugEyes

Aktiv medlem
Rita riskornen på ett eget lager som små prickar och blurra det lite, kanske motion blur så det ser ut som det rör sig.
 

photonicdelousions

Aktiv medlem
Jag tror faktiskt att det finns en action för det ... men jag minns inte var jag hittat den ska surfa och kolla lite. Vad jag vill minnas var det för att få vackert korn på svartvit men det liknade mer risgryn och med lite strategiskt suddande så tror jag nog att det blir perfekt!

Kan du inte lägga upp en bild så man kan få prova lite?
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Eftersom bilden var så minimalt liten så blev resultatet inte direkt perfekt men något i denna stil kanske?

jag skapade massa riskorn med penseln bara och sedan kopierade jag dom så att risfältet blev större, sedan la jag rörelse oskärpa och drog slutligen hela lagret till din bild...
 

Bilagor

Kalle_B

Aktiv medlem
riskornen är bla förstora, men som sagt, med den lilla bilden så blev det så. orkade inte sitta med lupp och minsta penseln
 

Atena

Aktiv medlem
Tack kalle för ett supertips!
bara att kolla hur verkliga bröllopsbilder med riskorn ser ut och kopiera :)

Supertack!
 

lottawe

Aktiv medlem
En grej till att tänka på är att ris när det kastas inte alltid faller åt samma håll eller alla med samma avstånd till kameran. Alltså, riktningarna på det avlånga och storlekarna på riset bör skilja lite mellan kornen för att det ska se naturligt ut.


Exempel med riktigt ris.
 

elmqvist

Aktiv medlem
Plåta ris mot svartbakgrund. Lägg in det som ett lager i photoshop och filtrera lagret med "ljusere" eller "multiplicera".
 

Jimsan

Aktiv medlem
Marie:
Vet inte om jag kan ge dig ett mirakel, men här kommer en liten tutorial som jag skrivit ihop.

Riskorn är relativ enkelt att göra i PS med hjälp av penslar.

Gör så här:
1. Välj en hård pensel, ca 4 pixlar (Storleken kan du ändra sedan)

2. Klicka på knappen bredvid filläsaren för att få fram paletten Penslar.

3. Klicka på alternativet FORM PÅ PENSELSPETS.
I rutan VINKEL skriver du 50 och i rutan RUNDHET skriver du 30.
Nu borde du ha en diagonal oval pensel i rutan bredvid. Precis som ett riskorn.
Gå ner till rutan MELLANRUM och skriv 450.

4. Gå upp och välj FORMDYNAMIK. (Den som ligger alldeles under FORM PÅ PENSELSPETS). Se till att den blir blå och inte bara ikryssad.
Ställ alla rullgardinsmenyer på AV och skriv sedan in 20 i fältet VINKELDARR.

5. Gå upp och välj SPRIDER.
Dra sedan reglaget SPRID till max (1000%).

Nu har du gjort en pensel som skapar riskorn. Testa på din bild i ett eget lager.
Ändra värderna på penseln om det blir för mycket.
Lägg till valfri oskärpa för bästa effekt.

Den här tekniken fungerar alldeles utmärkt om man vill göra andra saker så som stjärnor, löv, snö eller mönster.

För att spara din pensel till nästa gång så klickar du på en lilla trekanten i penselpalettfliken och väljer NY PENSELFÖRINSTÄLLNING.

Bifogar en bild med överdrivet stora riskorn, bara för att visa.
Ändra storleken på penseln om du vill ha mindre.
 

Bilagor

Atena

Aktiv medlem
Hej Jimmy! Jag kan bara hålla med Daniel, GRYMT!
Det blev riktigt bra! Nästan så man tror att det ÄR riskorn.

Tusen tack, Jimmy!!!
=0) Marie
 
ANNONS